سید ابراهیم رئیسی در فرودگاه یاسوج گفت: در سفر دور اول به دلیل بیماری کرونا زمینه دیدار با مردم فراهم نشد که در این سفر علاوه بر پیگیری مصوبات دور اول سفر دیداری با مردم داشتیم که هم مردم یاسوج و هم شهرستان بهمئی سنگ تمام گذاشتند.

رئیس جمهور در نشست خبری با خبرنگاران در فرودگاه یاسوج افزود: روز گذشته سد چم شیر با پیگیری کارشناسان وزارت نیرو، مسئولین محلی به نتیجه رسید و اگر کار شبانه‌روزی نمی‌شد کار به نتیجه نمی‌رسید.

وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد آب کم ندارد اما باید مدیریت آب صورت گیرد که باید سدهای دیگر در دست اقدام است کارشان انجام شود تا مردم استان کهگیلویه و بویراحمد برای آب شرب و کشاورزی مشکلی نداشته باشند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: موضوع دوم مسئله کارخانجات و مجتمع های پتروشیمی بود که یک مجموعه صنعتی و تولیدی و اشتغازایی است که گازهای مشعل ها خاموش را کنیم و آن به ماده پتروشیمی تبدیل شود .

رئیسی تصریح کرد: ۱۷ هزار میلیارد تومان برای پتروشیمی سرمایه گذاری شد و در کنار سد چم شیر ۱۷۵ مگاوات برق در کنار تولید انجام شد. به ۱۰۰ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد آبرسانی شد.

وی ادامه داد: جاده پاتاوه به دهدشت که ۳۰ سال پیش کلنگ زنی شد و مصوبه سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ بود و همه می خواستند به نتیجه برسد که با تلاش شبانه روزی مسئولان ملی و استانی به نتیحه رسید و ۴۰۰ روستا و شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از موهبت این جاده بهره مند شده و از بن بست خارج می شوند.

رئیس جمهور عنوان کرد: برای کارگران پروژه جاده و پتروشیمی تاکید کردم به مسئولان، کارگران را در شرکت‌های فعال به کار گرفته شوند تا مشکلی برای آنها و خانواده‌هاشان ایجاد نشود و گاهی می بینم پروژه به عمد طولانی می شود.

وی یکی از دلایل آن را ترس از بیکار شدن دانست و در توضیح تاکید دوم خود افزود: دوم اینکه اگر برای بکارگیری نیرو گزینش شوند کسانی که در پروژه‌ها کار می کردند، در اولویت باشند، برای بکارگیری نیرو تاکید دارم که از نیروهای بومی متعلق به همان جا استفاده شود و از کارگران جاه‌های دیگر استفاده نشود.

رئیسی تاکید کرد: در جمع بندی توصیه این بود که استان ظرفیت دارد، اعتبارات و نیروی انسانی لازم هم است اما بیشترین سهم مربوط به مدیران است که ظرفیت‌ها را احیا کنند و به نحوی باشد که در استان کهگیلویه و بویراحمد بیکار نباشد و یا به حداقل برسد.

وی اظهار کرد: طبق آمارها در بیکاری کاهش داشتیم اما باید زمینه ایجاد اشتغال فراهم شود تا در استان کهگیلویه و بویراحمد بیکاری نداشته باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: مسکن از خواسته های مردم است؛ وعده ساخت مسکن در ابتدای دولت نیاز کشور است و این مساله هم قانون است و هم ما اعلام کردیم که اجرا شود.

رئیسی عنوان کرد: اگر در گذشته برخی اقدامات در این زمینه انجام می شد الان مشکلی نداشتیم، در شهرستان ها امکان واگذاری زمین بهتر از مراکز استان است، مشکل زمین شهر یاسوج رفع و ۱۰ هزار واحد کلنگ زنی می شود تا استان در زمینه مسکن عقب‌ماندگی نداشته باشد.

رئیس جمهور گفت: تشکر و قدردانی از محبت و صمیمیت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد که دیروز در یاسوج حضور داشتند و جمع باشکوهی دیروز و امروز حضور داشتند. این حضور مسئولیت ما را سنگین‌تر می کند و باید کاری کنیم که این مردم دغدغه و مشکل نداشته باشند.

رئیسی افزود: اهم مصوبات دور دوم احداث فازهای پالایشگاه، پتروپالایشگاه و پتروشیمی است که ایجاد اشتغال می کند و از ظرفیت‌ها استفاده می شود. از محل مسئولیت اجتماعی نفت و گاز و پتروشیمی باید کارهایی از سوی وزارت نفت انجام گیرد که ۲۶۰۰ میلیارد تومان غیر از اعتبارات سفر اول در سفر دوم برای امور راه، فرهنگی و توسعه یافتگی شهرستانها و مناطق مختلف استان گذاشته است.

وی اظهار کرد: تکمیل تنگ سرخ، آبرسانی به شهر دهدشت و سایر شهرها، تکمیل بزرگراه یاسوج – سپیدان – شیراز، احداث سد سقاوه، رفع تنش آبی عشایر، تکمیل ایل راه‌ها، تامین زیرساخت‌های برق از جمله پنل خورشیدی باید انجام شود.

رییس جمهور گفت: امروز از سی سخت عبور کردیم؛ در همان روزهای اول زلزله در شهر سی سخت حاضر شدیم، اما دوستان دولتی کار را دنبال کردند که ۲۰۰۰ واحد مسکونی ساخته شد، ۷۹ روستای استان گازرسانی و جایگزین کردن مدارس جدید برای مدارس کانکسی نیز انجام شد.

رئیسی تصریح کرد: به مراکز حوزه سلامت و درمانی استان توجه شد و بیمارستان شهرستان بهمئی پس از ۱۳ سال چشم انتظاری مردم بهمئی به سرانجام رسید؛ البته باید زمینه حضور پزشکان متخصص در این شهرستان فراهم شود.

وی ادامه داد: مصوبات سفر از طریق استاندار، معاونت اجرایی رییس جمهور، خود مدیران و اصحاب رسانه پیگیری و مطالبه گری داشته باشند.

وی عنوان کرد: راه سرمایه گذاری زیرساخت است که خود فرودگاه عملیاتی و فعال باشد، حتما شرکت های هواپیمایی دنبال کند و به آقای بذرپاش می گویم که حداقل روزی یک پرواز در فرودگاه یاسوج داشته باشیم، حتی در صورت نیاز این تعداد افرایش پیدا کند و برای رفتن به مشهد و عتبات عالیات نیر پرواز برقرار شود.

رئیس جمهور در خصوص مسکن خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: نسبت به مسئله مسکن مانند دیگر نیروها اگر تعاونی داشته باشند خیلی راحت می توان این کار را انجام داد، استاندار دنبال کند تا تعاونی اصحاب رسانه تشکیل شود تا به نتیجه برسد و خبرنگاران همچون سایر اقشار دیگر خانه دار شوند.

رئیسی با اشاره به وضعیت راه آهن اقلید به یاسوج تصریح کرد: امکان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های همجوار از جمله فارس و خوزستان که شبکه ریلی دارند متصل شود در برنامه دولت خواهد بود و با همت مردم کارشناسان و پیگیری جهادی این مسئله زودتر قابل انجام است.

وی ادامه داد: این‌قدر دور نخواهد بود که بتوانیم خبر خوش اتصال ریلی استان کهگیلویه و بویراحمد را به مردم خونگرم این استان اعلام کنیم.

رئیس جمهور در رابطه با مطالبه سد «آبریز» تصریح کرد: سد آبریز که مطالبه مردم و مسئولان استان بود را حتما مورد پیگیری قرار خواهم داد.

رئیسی اظهارکرد: عقب ماندگی تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم، کارهایی باید در گذشته انجام می شد اما انجام نشد و باید بیش از الان کار شود؛ کسانی که می گویند سفر استانی نداشته باشید؛ ما ۶ روز را در هفته کار انجام می دهیم؛ کار در استان کهگیلویه و بویراحمد برای ما اولویت دارد، برای پیگیری مصوبات سفر گام‌های بعدی برنامه ریزی کرده ایم، محرومیت های استان مورد توجه است و تحت تاثیر اینکه چرا سفر استانی می رویم قرار نمی‌گیریم و تلاش داریم که با کارهای جهادی عقب ماندگی‌ها را در این استان جبران کرد، اما حتما اعتبارات استان مورد توجه است، فقط باید کار شود که اعتبارات جذب شود.

وی تصریح کرد: جبران این همه لطف مردم به خدمات رسانی قول دادیم روزی یک پرواز باشد، پیگیری شود، دوست داریم دولت صادق الوعدی باشیم و شاهد و ناظر خود اصحاب رسانه و مردم هستند.

رئیس جمهور افزود: مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۷۳ اولویت ماست برخی پروژه ها باید سال های قبل انجام و بهره برداری می شد اما کار باید در زمان خودش انجام گرفت برای خیلی کارها زمان بندی می کنیم.

هشت سال به کارخانه قند یاسوج جفا شد، در کنار این شرکت کارخانه آرد و نشاسته بود که گفتیم باید تا دو ماه دیگر وارد مدار شود، ۵۰۰۰ واحد تولیدی و صنعتی نیمه تمام و تعطیل در کشور راه اندازی و به چرخه تولید بازگشتند و احیا شدند، واحدهای دیگری نیز هست که باید راه اندازی شود، تعداد واحد صنعتی هم در استان کهگیلویه و بویراحمد است که باید به چرخه بازگردانیم وقتی ۵۰۰۰ واحد را توانستیم بقیه واحدها را هم می توانیم به چرخه بازگردانیم.