مقامات آمریکا در ارزیابی دلایل پیشرفت کند ضد حمله اوکراین در تابستان، درباره «درس‌های گرفته‌شده» با کی‌یف بحث می‌کنند. چیزی که واشنگتن از آن مطمئن است، این است که جنگ به سال آینده کشیده خواهد شد و آمریکا و متحدانش باید در حمایت از پیشروی اوکراین، «ثابت‌قدم» باشند.

 روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی بر ضرورت حمایت غرب از اوکراین برای مقابله با روسیه پرداخته و به بن‌بست رسیدن این جنگ را نفی کرده است: “این صحبت‌ها این روزها در سطوح مختلف دولت آمریکا به گوش می‌رسد. تابستان برای اوکراین و حامیان غربی‌اش طاقت‌فرسا و حتی ناامیدکننده بوده، اما مقامات آمریکایی به جای آنکه به فکر راه فرار دیپلماتیکی از این مناقشه باشند، ظاهراً بیش از پیش عزم خود را جزم کرده‌اند تا از کی‌یف حمایت کنند. از نظر آن‌ها، دیگران نباید فکر کنند که آمریکا متحدانش را رها می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «از نظر ما این مناقشه به بن‌بست نرسیده است. می‌بینیم که اوکراین با مبنای نظام‌مند و روش‌مند، در حال پیشروی و کسب قلمرو است.»

این تعهد به تداوم حمایت‌ها به این معنا نیست که مقامات آمریکا به نحوه عملکرد فرماندهان اوکراینی در ضد حمله انتقادی ندارند. آن‌ها ضمن اذعان به اینکه هیچ یک از نیروهای آمریکایی این چنین مانند اوکراین درگیر جنگی طاقت‌فرسا شبیه به جنگ جهانی اول نبوده، راهنمایی‌های مفصلی به فرماندهان اوکراینی ارائه می‌کنند.

این ارزیابی در ابتدا بیان می‌کند که نیروهای اوکراین احتمالا تا قبل از آغاز زمستان، به دریای آزوف نرسیده و راه زمینی روسیه به شبه‌جزیره کریمه را قطع نخواهند کرد. با این وجود، مقامات آمریکا باور دارند که اوکراینی‌ها می‌توانند در سال میلادی جاری به خوبی در مواضع روسیه نفوذ کرده و در نخستین و دومین خط دفاعی روسیه پیشروی کنند. آن‌ها سپس می‌توانند جابجایی در مسیر غرب و شرق را تسریع کرده و نظم نیروهای دفاعی روسیه را برهم زنند.

اما احتمال این که اوکراین تا پایان سال میلادی جاری ضربه مهلکی به روسیه وارد کند، بسیار پایین است. این بدین معناست که جنگ تا ۲۰۲۴ و حتی ورای آن ادامه خواهد داشت و خسارات جانی و مالی بیشتری به هر دو طرف وارد خواهد شد. مقامات آمریکایی باور دارند که بهترین سلاح در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه «بردباری راهبردی» است.

مقامات پنتاگون از همتایان اوکراینی خود خواسته‌اند تا بهتر اولویت‌بندی کرده و نیروهایشان را مناطق احتمالی درگیری در امتداد خط مقدم ۱۰۰۰ کیلومتری مستقر کنند. اوکراین در ابتدا به جای آنکه بخش بیشتری از قوای خود را در مسیر دریای آزوف از معبر زاپوریژیا به عنوان پیشرانه اصلی ضد حمله مستقر کند، به هر سه محور ضدحمله به میزان برابر توجه داشت و نیروهایش را به شکل مساوی بین آن‌ها تقسیم کرد.

فرماندهان آمریکایی مدت‌هاست باور دارند که اوکراین با رگبارهای شدید به تقلید از دوره شوروی، قدرت توپخانه خود را هدر می‌دهد. به تخمین واشنگتن، اوکراین از آغاز جنگ نزدیک به دو میلیون گلوله توپ ۱۵۵ میلی‌متری شلیک کرده و تقریباً انبار تسلیحاتی آمریکا را خالی کرده است. واشنگتن در عوض به اوکراین توصیه می‌کند که آتش توپخانه خود را به اهداف دقیق معطوف کرده و از آن برای پیشروی سریع استفاده کند.

آن‌ها همچنین از اوکراین خواسته‌اند تا در عملیات‌های تجسسی به جای پهپاد از نیروهای زمینی استفاده کند، زیرا دقت این نیروها بیشتر است.

دولت بایدن در حال ارزیابی احتمال ادامه جنگ در سال آینده یا حتی بعد از آن است و چندین طرح تقویت حمایت غرب را در دست بررسی دارد. به عنوان مثال، در واشنگتن حمایت فزاینده‌ای برای ارائه مهمات خوشه‌ای راکتی وجود دارد که نسبت به مهمات خوشه‌ای توپخانه‌ای، برد بیشتری دارند.

آمریکا همچنین در تدارک تشکیل «نیروی آینده» اوکراین است که هدف آن بازداشتن روسیه از تداوم حمله به این کشور است. جنگنده‌های اف-۱۶ که در ماه‌های آتی به اوکراین تحویل داده خواهند شد، بخشی از این طرح هستند.

اوکراین همچنین خواستار دریافت موشک‌های دوربرد آتاسمز است که می‌تواند تا چندین کیلومتر پشت خطوط دفاعی روسیه را هدف گیرد؛ اما غرب تا امروز مقاومت کرده است. یکی از دلایل مخالفت آمریکا این است که به دلیل کمبود این موشک‌ها در آمریکا، اگر واشنگتن آن‌ها را به اوکراین بفرستد دیگر برای درگیری احتمالی با چین بر سر جزیره تایوان، موشک کافی در اختیار نخواهد داشت.

اوکراین که نیروهای زمینی‌اش در پیشروی به موانع متعددی برخورده‌اند، با حملات پهپادی گسترده به خاک روسیه حمله کرده است، از جمله به مسکو؛ اما این حملات آسیب چندانی به روسیه نزده‌اند. تنها در روز جمعه ۴۲ حمله پهپادی به کریمه و یک حمله موشکی به مسکو رخ داد. دولت بایدن نه اوکراین را تشویق به حمله به خاک روسیه می‌کند و نه در اجرای چنین حملاتی به کی‌یف کمک می‌کند، اما انتظار غرب از اوکراین همچنان بالاست.”