محسن محمدی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین در نشست خبری گفت: شرکت صنایع عمومی تامین زیر مجموعه شستا و تامین اجتماعی است، بنابراین سهامداران اصلی ما بازنشستگان هستند که بالغ بر ۴۵ میلیون نفر هستند و با توجه به اینکه عرصه فعالیت ما در کل کشور است، نسبت به کل ایرانیان خود را مسئول میدانیم.

وی افزود: اخیرا مقام معظم رهبری فرمایشاتی امیدبخش با این مضمون که به قله ها نزدیک شدیم و نباید خسته شویم، داشتند که همکاران ما در صنایع عمومی تامین هم سعی کردند با همین روش و منش عمل کنند و تلاش شبانه روزی داشتند برای اینکه بتوانند تولید را به حداکثر برسانند و بیشتری ارزش افزوده را داشته باشند؛ بیش از ۱۵۰۰ نفر کارگر در شرکت های تابع مشغول فعالیت هستند.

محمدی افزود: یکی از بخش هایی که عمده فعالیت های هلدینگ صنایع عمومی تامین را تشکیل می دهد، حوزه زراعت و دامپروری است که به صورت مستقیم به امنیت غذایی کشور و مردم گره خورده است.

وی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین عنوان کرد: با توجه به جنگی که در سالهای اخیر افتاد، کشورهایی که امنیت غذایی را جدی نمی گرفتند به این موضوع پی بردند که باید بدون وابستگی به کشورهای دیگر، غذای ضروری مردم خود را تامین کنند؛ اگر غذای مورد نیاز مردم به صورت سالم تهیه شود، خیلی از مشکلاتی که گریبان گیر سیستم درمانی کشور می‌شود، از بین می‌رود، بنابراین ما در هلدینگ صنایع عمومی تامین با یک تیر دو نشان می‌زنیم؛ اول اینکه امنیت غذایی کشور را تامین می‌کنیم و دوم اینکه از اثرات منفی تغذیه ناسالم جلوگیری می‌کنیم و کمک می‌کنیم تا بار بزرگی از سیستم درمانی کشور برداشته شود و به صورت غیر مستقیم، سازمان تامین اجتماعی کمتر تحت فشار قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین با اشاره به برنامه چشم انداز این هلدینگ گفت: در حال حاضر هلدینگ صنایع عمومی تامین تصمیم به توسعه بخش زراعت خود دارد و بنا دارد در یک دوره ۵ ساله، تولید شیر خام خود را به ۵۰۰ هزار تن و بعد از آن در یک برنامه ۱۰ ساله، تولیدات خود را به ۱ میلیون تن شیر افزایش دهد و بعد از آن گسترش زنجیره در حوزه فرآوری محصولات لبنی را در دستور کار خود داریم.

وی در خصوص گسترش حوزه صنعتی اظهار کرد: در حوزه صنعتی در شرکت لوازم خانگی پارس و برند پارس الکتریک توانستیم افزایش قابل توجهی در تولیدات داشته باشیم که در سال ۱۴۰۲ هم این جهش از گذشته بیشتر خواهد بود؛ سال گذشته در حوزه لوازم خانگی و لوازم الکتریکی، رشد ۳۰ درصدی را شاهد بودیم و در ۴ ماه ابتدای سال تولیدات خود را بیش از ۴۴ درصد رشد دادیم؛ در ۴ ماه ابتدای سال در شرکت پارس الکتریک توانستیم رکورد ۱۲ ساله شرکت را بشکنیم که تا پایان سال این رکورد بیشتر خواهد شد.

محمدی افزود: در شرکت شیر خشک بروجرد که در سال گذشته اولین سال تولید خود را سپری می‌کرد توانستیم تولیداتی داشته باشیم که بخشی از آن‌ها وارد بازار داخل و بخش دیگری از آن ها به بازارهای خارجی صادرات شد و در سال جاری هم افزایش تولید قابل توجهی خواهیم داشت و این شرکت با حداکثر ظرفیت خود، تولید را ادامه خواهد داد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین در ادامه گفت: دو شرکت سرمایه گذاری که از گذشته راکد بودند، احیا شدند؛ یکی از آنها شرکت کارتن البرز بود که تامین کننده کارتن محصولات شرکت پارس بود، به صورت نیمه تعطیل و زیان‌ده در آمده بود که پس از احیا توانست در یک سال، بیش از ۱۶ میلیارد تومان سود ایجاد کند؛ شرکت دیگر هم به نام عالم آرا بود که تولید لوله های انتقال آب را برعهده داشت که در سالهای گذشته به صورت تعطیل در آمده بود که با تلاش ها این شرکت به تولید برسد و قراردادهای خود را با کیفیت مناسب تحویل کارفرما دهد.

محمدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تغییرات اخیر ادامه داد: این اتفاقات نمادی است برای اینکه خواسته رهبر انقلاب را به سهم خود به مرحله اجرا بگذاریم.

وی افزود: در راستای توسعه دامپروری ها چند مزرعه را در سال ۱۴۰۱ تکمیل کردیم که تکمیل فاز ۲ دامپروری ماکو در منطق آزاد ارس، تکمیل فاز ۱ دامپروری درگزین در استان همدان و تکمیل فاز ۱ دامپروری دلفان در استان لرستان بخشی از آن بود؛ ایجاد یک دامپروری جدید در شهرستان ملایر استان همدان، ایجاد یک مزرعه جدید در شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی هم در دستور کار امسال قرار دارد؛ همچنین دو شرکت ملارد شیر و گلدشت در حال توسعه هستند.

محمدی همچنین گفت: دو مجموعه مشکل ارزی داشتند که با حل شدن مشکل ارزی آنها، حدود ۱۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی انجام دادیم و در کنار این موضوع برای تامین مالی شرکت ها، با توجه به کمبود نقدینگی در کشور، توانستیم به وسیله بازار سرمایه، مولد سازی دارایی ها، نظام بانکی و سایر روش ها، بیش از ۵ برابر تامین مالی داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه دامپروری سال گذشته ۷ درصد و در ۴ ماه ابتدایی امسال ۱۶ درصد رشد تولید داشتیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا موضوع تولید را به نحو احسن ارتقا دهیم و معتقدیم با هر موضوعی که تولید را تضعیف می‌کند مقابله کنیم چون وقتی تولید تقویت شود، شرایط پیشرفت فراهم و اشتغال هم تا حدی کم و بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد؛ به همین منظور رشد تولید را جهاد می‌دانیم و آن را شبانه روزی دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین در ادامه با اشاره به اشتغال‌زایی شرکت های تابع هلدینگ صنایع عمومی تامین اظهار کرد: از طریق توسعه تولید بیش از ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شدند و بنا داریم این موضوع را بیش از گذشته دنبال کنیم؛ با استفاده از شرکت های دانش بنیان توانستیم برخی موارد مانند سیستم عامل تلویزیون های هوشمند را بومی سازی کنیم.

وی در همین زمینه ادامه داد: در حوزه دانش بنیان کارهای جدی ای را دنبال کردیم و قراردادها و برنامه های عملیاتی را در حوزه های کشت هیدروپونیک، تولید دام اصلاح نژاد شده سیستانی، بهره گیری از تکنیک های به روز IVF، تولید دستگاه تصفیه هوا و عینک درمان تنبلی چشم به امضا رساندیم و همکاری های خوبی با مراکز معتبر دانشگاهی مانند دانشگاه شریف، دانشگاه تهران، بنیاد ملی نخبگان، پژوهشگاه های مرتبط با وزارت علوم و وزارت جهاد داریم که اگر نتیجه ای داشته باشد، اطلاع رسانی می‌کنیم.

محمدی با اشاره به مسئولیت های اجتماعی هلدینگ صنایع عمومی تامین گفت: در حوزه مسئولیت اجتماعی با آموزش پرسنل و جوانان و ایجاد مراکز برای کارآموزی و توانمندسازی علاقمندان در حوزه صنعت و دامپروری در مناطق محروم فراهم کنیم؛ همچنین سعی در حوزه آموزش و ارتقاء دانش پرسنل داشتیم که این موضوع در تولید هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی‌ تصریح کرد: در راستای بهبود فرایندها و شفاف شدن امور هم تلاش کردیم که ساختارهای بروکراتیک و تشریفات زائد اداری را به حداقل برسانیم و مبتنی بر فرایندهای الکترونیک محور کنیم؛ در رابطه با طرح طبقه بندی مشاغل این طرح در شرکت های تابع در راستای اجرای عدالت اجرا شد و در راستای جوانگرایی اکثر افراد جذب شده از نخبگان دانشگاه ها و جوانان بودند که این موضوع باعث شد میانگین سنی مدیران میانی شرکت های تابع حدود ۱۰ سال کمتر شده است که این موضوع نشان دهنده جوانگرایی است؛ از طرف دیگر این موضوع باعث ایجاد خلاقیت و افزایش چالاکی شرکت ها شده است.

محمدی افزود: در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ توانستیم افزایش ۱۰۰ درصدی سود را داشته باشیم؛ در سال ۱۴۰۲ هم نسبت به ۱۴۰۱ افزایش ۳ برابری سود را خواهیم داشت؛ اطلاعات مالی شرکت ها از طریق سایت کدال و خود هلدینگ منتشر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین در ادامه عنوان کرد: در سال گذشته توانستیم بیش از ۵۵ درصد پرونده های مطرح شده علیه شرکت را مختومه کنیم و حقوق ضایع شده شرکت را پیگیری کردیم و در یک سال گذشته توانستیم ۵ برابر گذشته پیگیری پرونده های حقوقی داشته باشیم.

وی با اشاره به ورود هلدینگ صنایع عمومی تامین به بازار بورس تصریح کرد: پذیرش صنایع عمومی تامین تبدیل به سهامی عام و به عنوان نهاد مالی در بورس درج شد را در دستور کار داریم و امیدوارم تا آخر سال بتوانیم عرضه آن را انجام دهیم؛ با توجه به برنامه هایی که صنایع تامین در سالهای اخیر، شرکت صنایع تامین یکی از شرکت های جذاب برای سهامداران خواهد بود.

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص نقش شیر در برنامه غذایی مردم و فاصله آن با تولید کشور گفت:  سرانه مصرف شیر در کشور فاصله زیادی با میانگین جهانی دارد که بخشی از آن به فرهنگ غذایی مردم و بخش دیگر آن به سبد معیشت خانوار مربوط می شود که در چند سال اخیر این سهم کمتر از قبل شده است که امیدواریم سیاست‌گذاری ها در راستای قرار گرفتن مصرف شیر سالم در سبد خانوار به درستی به اجرا در بیاورند؛ ما هم پیشنهاداتی را با عنوان هدفمند کردن یارانه ها در راستای خرید محصولات لبنی ارائه کردیم.

وی با اشاره به فرآوری محصولات لبنی گفت: شرکت دامون زاگرس بروجرد بخشی از فرآوری محصولات لبنی را انجام می دهد و در حال حاضر تولید شیر خشک صنعتی و خامه در حال حاضر در دست اجرا در این شرکت است و در فازهای بعدی توسعه قرار است تولید شیرخشک نوزادان اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین عنوان کرد: در حال حاضر پروژه های توسعه زیادی در دستور کار داریم ولی بزرگترین معضل هر کدام از آن ها عدم تامین مالی آن ها است و به واسطه قفل بودن سیستم بانکی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان از پروژه ها هنوز فعالیت خود را شروع نکردند؛ هرچند ما سعی کردیم از طریق انتشار اوراق مختلف، سکوهای بورسی، عرضه اولیه شرکت های تابعه و برخی موارد دیگر، بخشی از تامین مالی شرکت را انجام دادیم ولی با توجه به بانک محور بودن اقتصاد کشور، باید برخی قفل ها باز شود تا بتوانیم فعالیت های خود را به درستی راهبری کنیم؛ قیمت گذاری دستوری و برخورد تعزیراتی با محصولات تولیدی هم مشکل بعدی ما است که کاش شرکت های ناظر اهتمام بیشتری به شرکت های شفاف داشته باشند.

وی با اشاره به فعالیت های دانش بنیان شرکت گفت: همت و جهت گیری ما این است که کار را به سمت همکاری با شرکت های دانش بنیان پیش ببریم و با شرکت های خوبی همکاری حاصل شده است و در این خصوص مدیریت مستقل به صورت ویژه در هلدینگ ایجاد کردیم.

محمدی در پایان با اشاره به افزایش سرمایه هلدینگ اظهار کرد: با افزایش سرمایه بی سابقه ای که داشتیم توانستیم بدهی خود را به شستا تسویه کنیم و سعی داریم اولین اوراق مرابحه در صنعت دامپروری و اولین شرکت پروژه در حوزه دامپروری در کشور را منتشر کنیم و امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال به این امر مهم دست پیدا کنیم و در برنامه خود داریم که در کنار هلدینگ، شرکت دامون زاگرس بروجرد، عالم آرا، شیرخشک بروجرد و کارتن البرز را هم وارد بورس کنیم.