معاون اول رئیس جمهور با اشاره به زمینه های متعدد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان گفت: متاسفانه آنطور که باید از ظرفیت ها و زمینه های همکاری استفاده نشده و لازم است که دو کشور در جهت گسترش روابط تجاری و اقتصادی فیمابین تلاش کنند.

محمد مخبر امروز (پنجشنبه) در حاشیه نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در دیدار قاهر رسول زاده نخست وزیر تاجیکستان که در محل اقامت معاون اول رئیس جمهور کشورمان برگزار شد، با اشاره به اتفاقات و کشتار مردم در غزه، اظهار داشت: اتفاقاتی که در غزه و فلسطین رخ داده روحیه همگان را جریحه دار کرده است.

معاون اول‌ رئیس جمهور افزود: کشتار مردم مسلمان غزه اتفاقی بی سابقه بوده و جلوگیری رژیم صهیونیستی برای رسیدن آب و غذا و دارو به مردم غزه جنایتی کم نظیر در تاریخ است.

مخبر تصریح کرد: کشورهای مسلمان باید کمک کنند تا این جنایات متوقف شود و کمک های انسان دوستانه به دست مردم بی پناه غزه برسد چرا که وضعیت فعلی قابل تحمل نیست و مشاهده این اتفاقات برای هر انسانی آزاردهنده است.

وی در ادامه با اشاره به توافقات و تفاهماتی که در گذشته میان دو کشور به امضا رسیده است، افزود: ایران و تاجیکستان از اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی و زبان مشترک برخوردار هستند و این اشتراکات ایجاب می کند که اجرای توافقات فیمابین با جدیت هرچه بیشتر پیگیری شود و مبادلات اقتصادی میان دو کشور ارتقاء یابد.

مخبر ادامه داد: لازمه توسعه مناسبات اقتصادی تهران- دوشنبه این است بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش فعال شوند و ما باید بستر و زمینه فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور را فراهم کنیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین استفاده از تهاتر و پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران آمادگی دارد توانمندی ها و تجربیات خود را در زمینه های مختلف صنعتی، آموزش، دارو و پزشکی و فناوری های نوین در اختیار تاجیکستان قرار دهد.

وی تصریح کرد: لازمه ارتقای سطح مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین این است که به کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور ماموریت دهیم که زمینه های همکاری جدیدی تعریف و با جدیت این موضوعات را دنبال کنند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد قراردادها و اسناد همکاری مناسبی میان دو کشور تدوین شود تا در سفر روسای جمهور دو کشور به امضا برسد و بتوانیم حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را جهش بخشیم.

نخست وزیر تاجیکستان نیز در این دیدار ضمن اعلام موافقت با پیشنهادات معاون اول رئیس جمهور کشورمان در خصوص جنایات صهیونیست ها در غزه، گفت: تاجیکستان در خصوص مصیبت‌های وارده به مردم غزه با جمهوری اسلامی ایران همراه است و از دیدگاه مشترکی در این خصوص برخوردار هستیم.

قاهر رسول زاده همچنین با تاکید بر اینکه باید بر گسترش روابط اقتصادی فیمابین تمرکز کرده و شرایط لازم را برای پیشبرد همکاری‌های تجاری دو کشور فراهم کنیم، تصریح کرد: گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران از اهمیت ویژه ای برای تاجیکستان برخوردار است و دوشنبه از سرمایه گذاری و فعالیت شرکت های ایرانی در تاجیکستان استقبال می کند.

وی با بیان اینکه زمینه های همکاری گسترده ای میان دو کشور وجود دارد، افزود: ایران و تاجیکستان می توانند در تمامی زمینه ها و بویژه در بخش کشاورزی و انرژی همکاری‌های خود را گسترش دهند.