سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه که از دلایل و شواهد نشان بر می‌آید این است که رژیم صهیونیستی تمایل به ادامه ماجراجویی دارد و جامعه جهانی باید جلوگیری کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص آینده غزه و دخالت‌های آمریکا در این رابطه، اظهارداشت: در ارتباط با موضوع فلسطین آمریکا در چند دهه گذشته بخشی از مشکل بوده نه بخشی از راه حل و در جنگ اخیر غزه هم دولت آمریکا عملا بخشی از این جنگ بوده و بلکه تمام این جنگ، اگر نبود دولت آمریکا معتقدیم این جنگ اتفاق نمی افتد چرا که توان اثرگذاری بر رژیم صهیونیستی را داشت که این جنگ و کشتار علیه مردم بی دفاع غزه اتفاق نیافتد.

وی گفت: آمریکا در مجامع بین‌المللی از رژیم صهیونیستی حمایت کرده، بنابراین بزرگترین کمک آمریکا به مساله فلسطین برداشتن حمایت‌های بی بدیلش از رژیم صهیونیستی است. طرح‌های آمریکا در این خصوص هیچ کدام واقع بینانه و مبتنی بر عدالت و انصاف نبوده و هیچ گاه به منطقه و فلسطین کمکی نکرده است.

دولت آمریکا مایل است که آنچه در جنگ علیه غزه محقق نکرده از طریق شورای امنیت و در مسیر سیاسی محقق کنند. ملت فلسطین اجازه تحقق اهداف نامشروع را به هیچ طرفی نخواهد داد

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آمریکا در این ۵۰ روز نتوانسته اهداف نظامی خود را تامین کند و آنچه که از دلایل و شواهد نشان بر می‌آید این است که رژیم صهیونیستی تمایل به ادامه ماجراجویی دارد و جامعه جهانی باید جلوگیری کند.

کنعانی افزود: دولت آمریکا مایل است که آنچه در جنگ علیه غزه محقق نکرده از طریق شورای امنیت و در مسیر سیاسی محقق کنند. ملت فلسطین اجازه تحقق اهداف نامشروع را به هیچ طرفی نخواهد داد و سرنوشت فلسطین بدست مردم آن رقم خواهد خورد.

وی تصریح کرد: مردم فلسطین حق دارند نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند و بهتر است دولت آمریکا از گذشته تجربه کسب کند و اگر می‌خواهد کمکی کند باید واقع گرایانه راهکار ارائه دهد.

پاسخی به بیانیه ضدایرانی اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بیانیه سه کشور اروپایی و طرح برخی اتهامات علیه ایران، تصریح کرد: پاسخ این مساله توسط نمایندگی ایران در وین داده شده و در این بیانیه مواضع ایران دیده شده است. بندهای مندرج در برجام مبتنی بر تعهدات متقابل است و از همه اعضا میخواهد که به طور یکسان به تعهدات خود عمل کنند.

وی ادامه داد: عمل متقابل به تعهدات یک اصل در توافقات بین‌المللی است و نکته بعدی اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و به خصوص غنی سازی کاملا صلح آمیز است و در راستای حقوق ایران بر اساس ان پی تی است و فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران همواره نزد نظارت پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داد.

کنعانی افزود: ایران به همه تعهدات خود در قالب برجام عمل کرده اما برخی طوری رفتار می‌کنند که گویی ایران با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است و مشخص است که انگیزه‌های سیاسی برای بیان این مواضع وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برخی طرف‌های تعمدا تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می‌کنند و تلاش می‌کنند با پنهان کردن برخی واقعیات اتهاماتی علیه ایران وارد کنند. برجام دارای ضمیمه‌هایی است که باید همه طرف‌ها به آن تعهدات پایبند باشند.

وی بیان داشت: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت شعاع اظهارات برخی طرف‌ها قرار نمی‌گیرد و همکاری دو طرف بر اساس توافق امضا شده میان یکدیگر ادامه پیدا خواد کرد. مسیر مذاکرات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی باز است و ایران برای انجام مذاکرات برای بازگشت متعهدانه همه طرف های برجامی به توافق محدودیتی ندارد.

ایران خواهان پایان جنگ علیه غزه است

کنعانی در خصوص تداوم آتش بس در غزه و تلاش‌های ایران در این خصوص بیان داشت: با مقامات قطر در سفر اخیر وزیر خارجه موضوع آتش بس را مورد گفتگو قرار دادیم و یکی از اهداف اساسی ما این است که آتش بس موجود شکل پایدار به خود بگیرد و تجاوزات رژیم صهیونیستی تکرار نشود. 

وی افزود: رژیم صهیونیستی نشان داده که نسبت به عبور از قوانین و حقوق بین الملل از هیچ کوششی فروگذار نمیکند و پاسخگوی آن هم نیست. ما خواهان پایان این جنگ هستیم و رایزنی‌های خود را در سطح عالی، در سطح آقای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه با سایر مقامات کشورهای مختلف و دبیرکل سازمان ملل ادامه می‌دهیم.

ما خواهان پایان این جنگ هستیم و رایزنی‌های خود را در سطح عالی، در سطح آقای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه با سایر مقامات کشورهای مختلف و دبیرکل سازمان ملل ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به نطر می‌رسد باتوجه به اینکه هیچ دستاوردی نداشته مایل است که این جنگ را ادامه داد و آمریکا هم اراده‌ای برای متوقف کردن رژیم صهیونیستی ندارد.کنعانی بیان داشت: بر اساس اطلاعاتی که داریم دولت قطر تلاش‌های جدی را در خصوص آتش بس در حال انجام دادن است و امیدواریم که آتش بس کنونی پایدار باشد.

وی گفت: نقش دولت آمریکا در منطقه همواره کمک کننده به بی ثباتی و ناامنی بوده و حضور ناوگان آمریکا در منطقه هم در راستای استمرار حمایت از رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران به امنیت و ثبات در منطقه متعهد بوده و همواره نقش مثبتی را در این خصوص ایفا کرده است. افکار عمومی جهان دیگر فریب برخی اظهارات فرافکنانه و اتهامات واهی آمریکا علیه ایران را نخواهد خورد. 

کنعانی در خصوص هدف قرار گرفتن برخی پایگاه‌های آمریکا در منطقه توسط گروه‌های مقاومت اظهارداشت: ما بارها اعلام کردیم که در این ارتباط نقشی نداریم و این اقدامات واکنش طبیعی مردم و گروه‌های مقاومت به نقش غیرسازنده و غیرقانونی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و البته واکنشی طبیعی به حضور غیرقانونی در خاک برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه است و آمریکا باید مسئولیت اقدامات خود را در منطقه بپذیرد.

با آتش بس سیل جمعیت به شمال غزه آمد

وی در خصوص ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه نیز، گفت: ارسال کمک‌های بشردوستانه از ابتدای شروع جنگ مورد توجه و پیگیری‌ ایران بوده و تلاش‌های زیادی را در سطوح محتلف انجام دادیم. در چارجوب توافق آتش بس انسان‌دوستانه توافقاتی شده که چه تعداد کامیون روزانه به غزه انتقال داده شود و بدیهی است که انتظار ایران و همه کشورهای حامی فلسطین این است که امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به صورت نامحدود باشد.

رژیم صهیونیستی جز در برابر زور تمکین نخواهد کرد و هنوز فشارهای بین المللی برای بازگشایی مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه کافی نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: میزان کامیون‌های وارد شده به غزه در مقابل نیازی که وجود دارد به مثابه قطره در برابر دریا است. غزه در ۱۶ سال گذشته یک زندان بزرگ بدون سقف بوده و بدیهی است که تلاش‌های ما در این زمینه با مقامات ذی ربط صلیب سرخ جهانی و مصر در حال انجام است و باید دید در عرصه عمل چه میزان می‌توان به نتیجه این تلاش‌ها امیدوار بود. 

کنعانی افزود: رژیم صهیونیستی جز در برابر زور تمکین نخواهد کرد و هنوز فشارهای بین المللی برای بازگشایی مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه کافی نبوده و این مطالبه جدی از جامعه جهانی تا زمانیکه این اتفاق بیافتد ادامه دارد.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نتوانست اهداف و اظهارات اولیه خود از جلمه نابودی حماس را محقق کند و نهایتاً مجبور به توافق با طرفی شد که قصد نابود کردن آن را داشت که این نیز بیانگر شکست آن رژیم و عدم دستیابی به هیچ یک از اهداف اعلامی مد نطر خود شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پس از شروع آتش بس ۴ روزه دیدیم که سیل جمعیت از جنوب به شمال غزه آمدند و به تهدیدات رژیم صهیونسیتی توجهی نکردند که این نیز بیانگر استمرار روحیه مقاومت در میان مردم غزه است. میدانی که رژیم صهیونیستی در این مدت تجربه کرد نشان داد که این میدان برای آنها آسان نبوده و نخواهد بود. 

تجهیز رژیم صهیونیستی با کمک پایگاه‌های آمریکا در منطقه

کنعانی در خصوص واکنش گروه‌های مقاومت نسبت به آمریکا در جنگ غزه بیان داشت: آنچه ما در منطقه از هدف قرار گرفتن برخی اهداف آمریکا در منطقه می‌بینیم بخشی از واکنش طبیعی گروه‌های مقاومت نسبت به حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی است. این اقدامات نشأت گرفته از محاسبات اشتباه آمریکا از مسائل منطقه است. دولت آمریکا بخشی از جنگ تمام عیار رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است.  

وی افزود: دولت آمریکا از پایگاه‌های نظامی خود در منطقه در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی استفاده میکند. در واقع آمریکا با حمایتی کامل از رژیم صهیونیستی واکنش مردم و گروه‌های مقاومت در منطقه را موجب شده و باید رفتار خود را در منطقه اصلاح کند. در صورت تداوم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی امکان تکرار این قبیل اقدامات از سوی گروه‌های مقاومت متصور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گروه‌های مقاومت نماینده ملت‌های خود هستند و نسبت به اقدامات خود مسئول هستند و گروه نیابتی ایران به حساب نمی‌آیند. ایران همواره از روند سیاسی در عراق حمایت کرده و خواهد کرد.

کنعانی بیان کرد: ما اطلاع دقیق داریم که آمریکا برای ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی از پایگاه‌های منطقه‌ای خود  استفاده می‌کند و ما به طرف‌هایی در منطقه این اطلاعات را ارسال کردیم.

ما اطلاع دقیق داریم که آمریکا برای ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی از پایگاه‌های منطقه‌ای خود  استفاده می‌کند و ما به طرف‌هایی در منطقه این اطلاعات را ارسال کردیم.

تهدیدی بالای سر ایران نیست

وی در خصوص تهدید غرب به استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران، گفت: تهدیدی بالای سر ایران نیست ایران نشان داده که کشور تهدیدپذیری نیست و این اقتدار هم در حوزه سیاسی، هم منطقی و هم در حوزه نظامی است و هیچ گاه تهدید را نخواهیم پذیرفت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: ایران اساسا طرح‌های برخی کشورها را برای فلسطین واقع گرایانه نمی‌داند چرا که این ملت فلسطین است که باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. ما راهکاری دیپلماتیک را در این موضوع انتخاب کردیم و طرف‌های جهانی راهی جز تسلیم در برابر ملت فلسطین نخواهند داشت.