رئیس جمهور گفت: باور داریم که مقابل تمدن‌های مدعی امروز جهان، اجتهادی تمدن‌ساز وجود دارد که می‌تواند پاسخگو و تامین کننده همه نیازهای امروز جامعه بشری باشد.

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه در «سیزدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» حضور در این جمع را برای خود و دولت مغتنم توصیف و تصریح کرد: ارتباط دولت با حوزه‌های علمیه عموما و با حوزه ‌علمیه قم خصوصا که همواره مبدا و حامی انقلاب شکوهمند اسلامی و نهادهای انقلاب‌ اسلامی بوده و خود را نسبت به این حمایت در عرصه‌های کادرسازی، ‌ محتواسازی و مراقبت از امور متعهد می‌دیده برای هر دو طرف اطمینان‌بخش بوده و سرمایه‌ای بزرگ تلقی می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی شکل گرفت و ساختار و سازمان آن با هدف اداره اجتماع بر پایه دین شکل گرفت، افزود: جمهوری اسلامی به دنبال اثبات کارآمدی دین در عرصه اداره زندگی اجتماعی انسان معاصر بود. باور داریم که مقابل تمدن‌های مدعی که امروز در دنیا وجود دارد، اجتهادی تمدن‌ساز وجود دارد که علیرغم همه تطورات و اتفاقات و نوآوری‌هایی که در جهان صورت گرفته در مقابل هیچ سوالی از پاسخ بازنمی‌ماند و مبتنی بر فقه جعفربن محمدبن صادق (ع) می‌تواند پاسخگو و تامین کننده همه نیازهای امروز جامعه بشری باشد

رئیسی افزود: این دعوت کاملا مبتنی بر یک مبانی متقنی است که تاکنون توانسته در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی به معنی عام اثرگذار باشد و در عرصه جهانی حرف داشته باشد، لذا حتما این اجتماع عظیم و حضور علمای اعلام، هم‌اندیشی، همراهی و همکاری آنها می‌تواند بسیار اثربخش و امیدآفرین باشد.

رئیس‌جمهور، گفتمان دولت را همان گفتمان امام(ره) و رهبری دانست و با منحصر دانستن سند تحول دولت مردمی، افزود: باید در ساختارهای اجتماعی و اداری، نگاه بازنگری و تحولی داشت. افزایش بهره‌وری باعث رشد همه حوزه‌های دولتی در کشور خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی نگاه تحولی را دارای اهمیت دانست و گفت: اساس و مبنای تحول را سند گام دوم انقلاب اسلامی قرار دادیم. تمام تحول های ما باید مستند به این سند باشد.  در این سند بسیاری از واقعیت‌های موجود ذکر شده و نگاه به آینده و اقدامات درج شده است.  

وی ادامه داد: دومین گام تحول فرآیندهاست؛ باید بازنگری در تمام فرآیندها و در تمام امور داشته باشیم که راه‌های دقیق‌تر، سریعتر، حساب‌شده‌ و موثرتر را برگزینیم. نگاه تحولی به فرآیندها و گردش امور داشته باشیم. از زمان نظریه تا تبدیل شدن آن به تصمیم و بایدها و نبایدهای تا اجرا و بازخوردهای آن نیاز به بازنگری دارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ایجاد تحول نهادی و ساختاری نکته سوم است. ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، نه تنها شاکله اداری بلکه آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی که به عنوان یک امر قطعی تلقی شده، نیاز بازنگری و بازبینی دارد.

وی تاکید کرد: می‌توان مبتنی بر اصول خود، حرفی برتر و موثرتر در منطقه و جهان داشت و مبتنی بر اصول و مبانی خود می‌توان عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد. می‌توانیم عزت و افتخار و دیپلماسی عزتمندانه داشته باشیم و نه التماسی، هم می‌توانیم اقتصاد بر مبنای ظرفیت‌های داخلی داشته باشیم و هم می‌توانیم در تجارت و اقتصاد منطقه دست برتر داشته باشیم و از طرفی از اصول خود کوتاه نیاییم.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: می‌توانیم توجه به معنویت و اسلام آن هم اسلام اهل بیت(س) را داشته باشیم و در عین حال هیچکدام از وادادگی‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را نداشته باشیم. می‌توان مبتنی بر اصول و مبانی خود در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حرفی برتر و سخنی موثر در کشور و جهان داشته باشیم.

 رئیس جمهور با بیان اینکه معتقدیم دشمن در هیچ یک از دو پروژه منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران و ناامید کردن مردم موفق نشد؛ خاطر نشان‌کرد: عرصه امروز بر همه مردم دنیا واضح شده است. در ریاض در نشست سران کشورهای اسلامی و عرب به عنوان طلبه خدمتگزاری که سخن مردم و انقلاب را گفتم، اعلام کردم که موضع جمهوری اسلامی ایران، موضعی است که همه دنیا به آن رسیده است؛ همه دنیا فهمیده اند این سخن حقی است که امام (ره) بر زبان آوردند و فرمودند مسأله فلسطین، مسأله اول جهان اسلام است و حق با فلسطین است. 

وی تاکید کرد: امروز دنیا به سخن رهبر انقلاب که فرمودند اسرائیل غده سرطانی است، رسیده است؛  حقانیت موضع جمهوری اسلامی ایران بر تمام دنیا کشف شده است به عبارتی دیگر کودک کُشی رژیم صهیونیستی، نقاب را چهره نفاق کنار زد و بر همه آشکار کرد که اینها چه قدر جنایتکار و ضد حقوق انسان هستند ولی تلاش می کنند به ظاهر خود را طرفدار حقوق انسان وانمود کنند.

فعالیت تجاری ایران در منطقه در چهل سال گذشته رکورد زده است

رئیس جمهوربا تاکید بر اینکه تلاش شده تمام عللی که موجب تورم‌می شود، کنترل شود و حتما تورم‌کاهشی خواهد شد، بیان‌کرد: علیرغم موفقیت هایی که کشور به آن دست یافته، در جنگ‌ترکیبی تلاش کردند کشور را دچار مشکل کنند اما فرهیختگان و مردم دشمن را در رسیدن به اهداف پلید ناکام گذاشت و کارها عزتمندانه پیش می رود. دشمن در ناامید کردن مردم و انزوای جمهوری اسلامی شکست خورد.

وی افزود: دشمن نه تنها نتواست ایران را منزوی کند بلکه ایران توانست عضو شانگهای و بریکس و اتحادیه اوراسیا شود وبه تمام زیر ساخت های اقتصادی آسیا و منطقه متصل شدیم و فعالیت تجاری ایران در منطقه در چهل سال گذشته رکورد زده است.