کیومرث هاشمی گفت: حاج‌قاسم همواره در کنار خانواده شهدا بود و خانواده و فرزند شهدا، او را پدر خود می‌دانستند. باید از ظرفیت‌های اخلاقی حاج‌قاسم استفاده کنیم. جامعه ورزش باید از مکتب حاج‌قاسم درس بگیرد و خود را سرباز ولایت و نظام بداند.

 مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی سه‌شنبه (۱۲ دی) با حضور کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان، در محل فدراسیون جانبازان و توانیابان برگزار شد. در این مراسم محمود خسروی‌وفا، رییس کمیته ملی المپیک، مریم کاظمی‌پور، معاونت توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش، سینا کلهر، معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی، علی خطیر، مدیرعامل باشگاه استقلال، سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی، محسن خمارلو، مدیر مجموعه ورزشی شیرودی، علی جوادی، مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران، مهدی میرجلیلی، رییس سازمان بسیج ورزشکاران، مهیار عسگریان، سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، محمدشروین اسبقیان، مشاور و مدیر کل حوزه وزارتی، وزارت ورزش و جمعی از روسای فدراسیون‌ها و جامعه ورزش حضور داشتند.

کیومرث هاشمی در آیین روایت خاطرات پهلوانی‌ها و قهرمانی‌های سردار دل‌ها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: مطالب زیادی درباره شهید حاج‌قاسم از زبان بزرگان بارها تکرار شده اما آنچه می‌تواند در  ادامه مسیر مکتب او کمک کند شامل نکات زیادی است. ایام با ولادت با سعادت فاطمه زهرا عجین شده و من در خصوص ولایتمداری این شهید بزرگوار صحبت می‌کنم.

او گفت: ولایت از ارکان اصلی دین اسلام است. قاسم سلیمانی پرورش‌یافته مکتب فاطمی است و در دفاع از این مکتب لحظه‌ای آرام و قرار نداشت. ولایتمداری از ویژگی اصلی رفتاری او و محور اصلی رفتار او بود. او علاقه‌ای به شغل نظامی نداشت اما چون ولایتمدار بود همواره خود را سرباز نظام می‌دانست. او مخلصانه برای خدمت به جامعه تلاش می‌کرد.

هاشمی تصریح کرد: اگر مکتب او را یک مثلث ترسیم کنیم، خدامحوری و جهاد در راه خدا و ولایتمداری سه ضلع این مثلث است. او همواره در کنار خانواده شهدا بود و خانواده و فرزند شهدا، او را پدر خود می‌دانستند. باید از ظرفیت‌های اخلاقی حاج‌قاسم استفاده کنیم. جامعه ورزش باید از مکتب حاج‌قاسم درس بگیرد و خود را سرباز ولایت و نظام بداند.

او خاطرنشان کرد: از مقام معظم رهبری یاد گرفتم که فرمودند هر جا کار می‌کنید فکر کنید آنجا مرکز دنیاست و با این نگاه می‌توانیم خدمات شایسته ارایه کنیم.

وزیر ورزش گفت: حاج‌قاسم همبستگی در جهان اسلام ایجاد کرده بود و حتی بعد از شهادتش همبستگی بین مردم ایران و مسلمانان جهان حفظ شد و این از برکات خون این شهید عزیز است. امیدوارم بتوانیم با رفتار و عملکرد خود خدمتگزار جامعه اسلامی باشیم.

وزیر ورزش و جوانان همچنین در جمع خبرنگاران گفت: افتخار می‌کنم امروز در جمع خانواده ورزش بودم. معتقدم حاج‌قاسم یک مکتب بود. شاید به ظاهر در جمع ما نیست اما روح این شهید بزرگوار حی و حاضر در بین ماست و ما باید از تمام ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که او داشت و با آن شکلی که به شهادت رسید و استقبال جهانی که در مراسم تشییع پیکر او شد بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

او افزود: درست است او یک نظامی محسوب می‌شد اما روحیه مردمداری‌اش یکی از موضوعات اصلی است که به عنوان یک مقام مسئول باید از این روحیه استفاده کنیم. نکته دوم بحث ولایتمداری اوست و باوری که به ولایت داشت و خود را سرباز نظام و ولایت می‌دانست و این باید در سطح جامعه گسترش پیدا کند و ما این وظیفه را داریم که این موضوع را تقویت کنیم تا از روح این شهید بزرگوار برکت بگیریم. بر این باور هستیم که شاید شهدا پیش ما نیستند اما روح آنها حامی این انقلاب و نظام است. انشاءالله بتوانیم با برکت‌گرفتن از روح شهدا خدمات خوبی به جامعه داشته و خدمتگزار ورزش باشیم‌.

در پایان این مراسم از خانواده رضایی، شهید دفاع مقدس و خانواده‌های ذوالفقاری و شهروز مظفری‌نیا شهدای مدافعان حرم و جانباز مدافع حرم امیرحسین حاجی‌نصیری ورزشکار رشته تیراندازی تقدیر به عمل آمد.