بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی به افراد بالای ۶۰ سال سالمند گفته می شود. کشوری که ۴ تا ۷ درصد جمعیت آن سالمند باشد آن کشور رو به سالمندی و اگر بین ۱۱ تا ۲۱ درصد باشد آن کشور سالمند تلقی می شود.در حال حاضر تعداد سالمندان در ایران نزدیک به نه میلیون نفر […]

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی به افراد بالای ۶۰ سال سالمند گفته می شود. کشوری که ۴ تا ۷ درصد جمعیت آن سالمند باشد آن کشور رو به سالمندی و اگر بین ۱۱ تا ۲۱ درصد باشد آن کشور سالمند تلقی می شود.
در حال حاضر تعداد سالمندان در ایران نزدیک به نه میلیون نفر می باشد.
یعنی رقمی در حدود ۸ درصد جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می دهند و این روند به سرعت در حال افزایش است . پیش بینی می شود در سال ۱۴۳۵ بیش از یک سوم جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل خواهند داد.
هم اکنون در بین شهر های ایران ، تهران با بیش از یک میلیون نفر بیشترین سالمند را در کشور دارا می باشد.
طبق آمارهای جهانی، کشوری که ۱۲ درصد جمعیت آن بالای ۶۰ سال باشد کشوری است که پدیده ی سالمندی در آن استقرار یافته است و کشور ما به سرعت در حال نزدیک شدن به این پدیده است.
بسیاری از سالمندان به خاطر درآمد اندک و یا چون در تنهایی زندگی می کنند در معرض آسیب پذیری هستند. افراد سالخورده همیشه نیاز به مراقبت دارند و باید بطور مرتب فعالیت های جسمانی ( نظیر ورزش و غیره ) منظمی داشته باشند تا تعادل، کنترل حرکتی، استقامت و حافظه آنها بهبود یابد.
همچنین فیلم ها و موسیقی های خاطره انگیز و نوستالژیک که باعث تداعی خاطرات دوران نوجوانی و‌ جوانی برای افراد مسن می شود، به بهبود سلامت روح، روان و جسم آنها کمک فراوانی می کند.
استاندارد بودن سرای سالمندان هم از موراد بسیار مهمی است که باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.
در ایران خانه های سالمندان با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند.
در کهنسالی افراد نیاز به اتاق و تخت استاندارد، پزشک، پرستار، سالن های عمومی مناسب، سالن ورزشی، غذای سالم و امثالهم دارند و اینها حداقل امکاناتی است که در سرای سالمندان باید در اختیار آنها قرار گیرد. رعایت نکات ذکر شده برای سلامت روح و جسم سالمندان بسیار حائز اهمیت می باشد. رفاه و آسایش آنها راباید به دقت فراهم کرد ، چرا که این افراد زمانی نه چندان دور جزئی از جمعیت فعال کشور بوده اند و باید بهترین امکانات و فضا را دراختیار این فرشتگان نازنین قرار داد.
سیده ناهید کریمی دکترای تکنولوژی