وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که برای هر نامزد تایید صلاحیت شده در انتخابات پیش رو، یک کانال با تیک آبی در نظر گرفته شده است.

 «عیسی زارع‌پور» امروز (چهارشنبه) در حیاط دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سال گذشته برای نخستین بار در دولت سیزدهم راه‌اندازی شد، ادامه‌داد: تکلیف دستگاه‌ها این بود که سال گذشته ۳۰ درصد از خدمات خود را به صورت از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه دهند.

زارع‌پور توضیح داد: امسال در قانون بودجه ۱۴۰۲ چهار تکلیف اعلام شده است. نخست، این که دستگاه‌های باقی مانده به پنجره ملی متصل شوند، دوم اینکه همه خدمات از این طریق ارائه دهند، سوم اینکه همه استعلامات بین دستگاهی برخط باشد و در نهایت ۲۰ درصد خدمات به صورت هوشمند ارائه شود.

وی افزود: در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تا کنون بیش از ۳۵ میلیون کاربر احراز هویت شده‌اند که برای ارایه خدمات خود از آن استفاده کرده‌اند. این رکورد بزرگی است چرا که در اوایل فروردین امسال این عدد ۱۳ میلیون کاربر بوده که  با رشد تقریبا ۲۷۰ درصدی مواجه شده است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: تعداد مراجعات ماهانه به پنجره ملی می‌شود بسیار قابل توجه است. مراجعات ماهانه به۸۰ میلیون رسیده است یعنی تقریبا هر کدام از کاربران تقریبا ۳ بار در ماه به این سامانه مراجعه کردند و از خدمات آن استفاده کردند.

زارع‌پور گفت: دستگاه‌های باقی‌مانده که اتصال آن‌ها نیز هنوز مشکل دارد، چند سازمان از زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی هستند که باقی‌مانده‌اند البته بعضا متصل شدند اما استاندارد را از دست داده‌اند و باید دوباره متصل شوند. سازمان بهزیستی نیز تقریبا جزو اولین سازمان‌هایی بود که به پنجره ملی متصل شده‌ است اما به دلیل مشکلاتی که در سامانه‌ها وجود داشت الان متصل نیست و امیدواریم به سرعت متصل شوند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در بین دستگاه‌ها تکلیف دوم که خدمات را باید کاملا به صورت برخط ارایه دهند وزارت دادگستری، وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و ورزش و جوانان بیش از ۷۰ درصد خدمات خود را ارایه کردند. برخی از دستگاه‌ها مانند وزارت نفت، جهادکشاورزی و میراث فرهنگی نیز نیازمند کار ویژه‌تری هستند که در حال برگزاری جلساتی با آن‌ها هستیم تا درصد ارایه خدمات آن‌ها افزایش یابد. دستگاه‌ها تا پایان دی‌ماه فرصت دارند تا ۲۰ درصد خدمات را به صورت هوشمند ارایه دهند.

۶ و نیم میلیون استعلام در مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور در ۹ ماه

زارع‌پور گفت: یکی از اتفاقات خوب دیگری که در حال رخ دادن است این است که در مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور بیش از یک هزار و ۲۰۰ سرویس وجود دارد که دستگاه‌ها از آن برای استعلامات مختلف استفاده می‌کنند. در ۹ ما نخست امسال ۶ و نیم میلیارد بار این سرویس مورد استفاده قرار گرفته است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به ۹ میلیارد استعلام برسد. در سال ۱۴۰۱ تعداد این استعلامات ۷ و نیم میلیارد بوده است. هر کدام از این استعلامات یا یک مراجعه حضوری بوده یا مربوط به دریافت مدرک بوده است، که نشان می‌دهد روند هوشمندسازی دولت با شتاب دنبال می‌شود.

تامین پایداری زیرساخت‌های شعب اخذ رای

زارع‌پور درباره نقش وزارت ارتباطات در انتخابات الکترونیک مجلس گفت: در قانون انتخابات امسال برای تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت ارتباطات تکالیفی مشخص شده تا در تامین زیرساخت‌های انتخابات در شعب اخذ رای نقشی ایفا کند. در وزارت ارتباطات کارگروهی تشکیل شده است که هر هفته جلسه دارد و نزدیک به ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در کشور و شعب سیار، باید وضعیت ارتباطات آن‌ها پایدار شود تا زیرساخت‌های ارتباطی کاملا پایدار باشد.

وی افزود: بحث دیگری که دنبال می‌کنیم افزایش مشارکت از طریق حمایتی است که سکوهای داخلی برای تبلیغ نامزدهایی که مورد تایید صلاحیت نهایی هستند صورت می‌دهند. اکنون سکوهای (پلتفرم) ایرانی در حال برنامه‌ریزی برای درنظر گرفتن یک بسته انتخاباتی است تا آن‌ها را به نامزدها پیشنهاد بدهند.

زارع‌پور افزود:‌ اکنون سکوهای داخلی مورد اقبال مردم هستند و بخش قابل توجهی از مردم در این سکوها حضور دارند و فرصت خوبی برای شناساندن نامزدها از این طریق به مردم است. برای هر نامزد تایید صلاحیت شده یک کانال با تیک آبی در نظر گرفته شده است.