گروهی از علاقه مندان به تکنولوژی نسبتا نوظهور بلاکچین، همواره پیگیر آخرین روند در ارزهای دیجیتال هستند و مشتاقانه میخواهند بدانند...

گروهی از علاقه مندان به تکنولوژی نسبتا نوظهور بلاکچین، همواره پیگیر آخرین روند در ارزهای دیجیتال هستند و مشتاقانه میخواهند بدانند، کجا و چه زمانی و چگونه توکن های جدید، متولد می شوند. از دیدگاه گروهی از این افراد، سرمایه ­گذاری در توکن ­ها می تواند منطقی باشد، به شرطی که به­ واسطه­ ی پروژه ه­ای شفاف، پشتیبانی شوند که می تواند برای دارندگان آن توکن، منافع مادی به ارمغان داشته باشد، اما از دیدگاه گروهی دیگر، سرمایه گذاری در توکن ها، حتی از ارزهای دیجیتال نیز پرریسک تر است.

دکتر فرزاد وجیهی در نشست تخصصی با اقتصاد پویا گفت: “توکن، نوعی دارایی دیجیتالی است که به واسطه ­ی اهدافی که دارد، قیمت­گذاری می­شود. توکن ها با اهداف خاصی به بازارهای ارزهای دیجیتال معرفی می شوند. مثلا گروهی از صرافی ها و بیزینس های بزرگ دنیا، با طراحی و معرفی توکن خاصی، سعی در برند سازی و تامین هزینه های خود، از سود فروش این توکن ها را دارند. گاها در یک مقطع زمانی خاص، این توکن ها رشد چشمگیر چند صد درصدی از خود بجا می گذارند و بیزینس ها با سود حاصله از فروش توکن ها، قسمتی از هزینه های بیزینس خود را تامین می کنند. اما آیا این رشدها دنباله دار خواهد بود؟ آیا می توان به آینده این توکن ها بعنوان یکی از گزینه های سرمایه گذاری مناسب برای عموم جامعه، نگاه کرد؟ اینها سوالاتی هستند که هر فعال بازار مالی، باید قبل از وارد کردن سرمایه خود به دنیای توکن ها، از خود بپرسد.”

این فعال بازارهای مالی بین المللی افزود: ” بهتر است برای درک بیشتر دنیای توکن ها، یکی از توکن های معروف این روزها را مورد بررسی قرار بدهیم. در بهار سال ۲۰۲۳، صرافی ارز دیجیتال بیت مارکت، توکن بومی پلتفرم خود به نام BTMT را معرفی کرد. طبق اظهارات پیتر سامر، مدیر عامل صرافی بیت مارکت، در اواسط ژوئن ۲۰۲۳، او بیش از یک میلیون دلار از فروش های اختصاصی BTMT کسب کرده است. به ادعای پیترسامر، این توکن ۴۱۰ درصد رشد قیمتی داشته، اما با بررسی های دقیق تر، می توان دید که فقط ۲۲ درصد از خریداران، به ماکزیمم سود ۲۰۰ درصدی، دست یافته اند و بقیه خریداران، از چنین سودی بی بهره بوده اند یا سود بسیار اندکی نصیب شان شده است. پس توکن ها، هرچند سود ده، باز هم گزینه چندان امنی برای سرمایه گذاری با سرمایه های زیاد نیستند. سرمایه گذاری بر روی توکن ها، با ریسک بسیار بالایی همراه هستند و افرادی که وارد حیطه سرمایه گذاری توکن ها می شوند، باید از روحیه ریسک پذیری بالایی برخوردار باشند. اما سرمایه گذاری های امن دیگری با حاشیه سود پایین تر وجود دارند که افراد کم ریسک می توانند آنها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.”

وی افزود: ” از آنجاییکه توکن ها بسیار راحت و اکثرا بدون هدف و پشتوانه خاصی ساخته می شوند، می توانند بعنوان ابزاری برای کلاهبرداری هم استفاده بشوند. از این رو، سرمایه گذاری بر روی توکن هایی که اهداف مشخص ندارند، می تواند باعث از بین رفتن دارایی های سرمایه گذاران نیز شود.”

دکتر فرزاد وجیهی در پایان افزود: ” یک سرمایه گذار، قبل از سرمایه گذاری در هر بازاری، ابتدا باید پشتوانه آن بازار را به درستی بررسی بکند، با توجه به تجربه این سالهای اخیر، بهتر است سرمایه گذاری بر روی توکن ها، حتی توکن های دارای پشتوانه پروژه ای، آخرین انتخاب هر فردی باشد.”