دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به رونمایی از ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰۷ هزار میلیارد تومان گفت: تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حدود ۱۴.۵ میلیارد دلار مثبت است و تنها ۳.۵ میلیارد دلار واردات داشتیم.

حجت عبدالملکی در مراسم «رونمایی از بسته‌های سرمایه‌گذاری و تجلیل از سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان برتر» که امروز در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۴ برگزار شد، بیان کرد: امروز از ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰۷ هزار میلیارد تومان رونمایی کردیم و بدین‌ترتیب بسته‌های سرمایه‌گذاری ما در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که از سال گذشته شروع کردیم، به ۱۲۰۰ بسته به ارزش بیش از ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. 

وی ادامه داد: این بسته‌های سرمایه‌گذاری شامل مطالعات امکان‌سنجی اولیه برای هر پروژه است که سودآوری این پروژه‌ها را نشان می‌دهد. برای هر یک از این پروژه‌ها زمین، آب، برق، گاز و امکانات زیرساختی فراهم شده و مجوز راه‌اندازی برای آن سرمایه‌گذاری به‌صورت بی‌نام صادر شده است و همه این اطلاعات در وب‌سایت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به آدرس freezones.ir قرار دارد. از سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی دعوت می‌کنیم که به این سایت مراجعه و بسته‌ها را مشاهده کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه تا کنون ۱۲۰۰ بسته‌ سرمایه‌گذاری رونمایی شده که تا پایان سال به ۲۰۰۰ بسته خواهد رسید، افزود: تقریبا در اندازه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، از چند میلیارد تومان تا چند هزار میلیارد تومان و در بخش‌های مختلف از صنایع غذایی، صنایع پوشاک، فناوری اطلاعات، گردشگری، خودرویی، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و در همه مناطق مخالف کشور، بسته‌های مختلفی وجود دارد و تنوع کامل از نظر اندازه سرمایه و جغرافیایی موجود است و برای همه علایق، بسته سرمایه‌گذاری داریم. 

سال گذشته تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، ۴.۲ برابر شد

عبدالملکی اظهار کرد: در دو سال اخیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مقصد جایگزین برای خروج سرمایه از کشور تبدیل شد. خیلی کسانی که تصمیم داشتند سرمایه‌هایشان را از کشور خارج کنند، امروز به منطقه آزاد مراجعه کرده و از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در اینجا مطلع می‌شوند. کما اینکه سال گذشته تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این مناطق نسبت به سال قبل ۴.۲ برابر شد؛ ‌پروژه‌هایی که سال گذشته احداثشان آغاز شد هم ۷.۵ برابر سال پیش از آن بود. 

وی ادامه داد: همچنین میزان سرمایه‌گذاری محقق‌شده که روی زمین قرار گرفت و به ساختمان،ماشین‌آلات و کارخانه تبدیل شد، ۳ برابر سال قبل بود. اینها همه اتفاقاتی است که در اثر اهتمام ویژه به حوزه سرمایه‌گذاری رخ داده و امسال هم ادامه خواهد داشت. ما وعده کردیم که مناطق آزاد اقتصادی به پیشران اصلی اقتصادی کشور تبدیل شود. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور درباره آمار صادرات از مناطق آزاد بیان کرد: درحال جمع‌بندی آمار اقتصادی هستیم اما به صورت اجمالی از مجموع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حدود ۱۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ و تقریبا بدون تغییر در سال ۱۴۰۲ صادرات داشتیم. تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حدود ۱۴.۵ میلیارد دلار مثبت است و ارز وارد کشور کردیم و تنها ۳.۵ میلیارد دلار واردات داشتیم. برنامه داریم در سال ۱۴۰۳، جهشی را در صادرات شاهد باشیم با دو رویکرد، اولا متنوع‌تر کردن محصولات صادراتی و ثانیا حرکت به سمت صادرات با ارزش افزوده بالاتر و دانش‌بنیان.