رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی در سه سال دولت سیزدهم، بهبود قابل توجهی نسبت به سه سال دولت گذشته دارد، گفت: دپیلماسی عزتمندانه شهید رئیسی، اقتدار بین‌المللی نظام را دوچندان کرد.

داود منظور در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهید ایشان در سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: شجره طیبه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، نیازمند آبیاری با خون شهدا است و خون شهیدان دفاع مقدس، امنیت، مقاومت، مدافعان حرم، سلامت و در نهایت، شهیدان خدمت به‌ویژه رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان، نگهبان و پاسدار انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه همه شهیدان، مقام والایی دارند و چراغ راهی هستند که مسیر را برای مردم روشن می‌کنند، افزود: فقدان شهیدان عالی‌مقام و برجسته‌ای همچون سردار حاج قاسم سلیمانی و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، مصیبت بزرگی برای کشور و انقلاب اسلامی است و این شهیدان بزرگوار در حیات و ممات خود، منشاء خیر و اثر برای اعتلای پرچم اسلام و ایران بودند.

معاون رئیس‌جمهور گفت: شهید رئیسی، به تعبیر رسای مقام معظم رهبری، یک انسان جامع‌الاطراف بود. ایشان یک عالم بزرگ دینی بود که مدارج حوزوی را به خوبی و با وسعت و دقت تا رسیدن به درجه اجتهاد پشت سر گذاشته بود و در عین حال، تحصیلات دانشگاهی را نیز تا درجه دکتری در رشته فقه و حقوق خصوصی در مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری زیر نظر استادان برجسته، گذرانده بود.

شهید رئیسی به لحاظ مدیریتی، یک مدیر باکفایت، کارآمد، دقیق، جدی و پیگیر بود

منظور با اشاره به تخصص بالای فقهی و حقوقی آقای رئیسی و کتاب‌ها و مقالات علمی ایشان، گفت: تواضع بیش از حد آن شهید بزرگوار، مانع از این شد که ابعاد علمی شخصیتی ایشان به جامعه معرفی شود.

وی با بیان اینکه آقای رئیسی به لحاظ مدیریتی، یک مدیر باکفایت، کارآمد، دقیق، جدی و پیگیر بود، افزود: ایشان، باور عمیقی به کار کارشناسی و بررسی همه‌جانبه موضوع‌های کشور داشت و تصمیم‌های لحظه‌ای و بدون پشتوانه مطالعاتی و کارشناسی را بر نمی‌تابید. از این جهت، سازمان برنامه و بودجه را قوه عاقله دولت می‌دانست و انتظار داشت این سازمان، راهکارهای دقیق و مطالعه شده‌ای برای حل مسائل کشور ارائه دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: براساس تأکید و مطالبه ایشان بود که در دو سال گذشته، برنامه عملیاتی تحقق شعارهای این دو سال توسط سازمان برنامه و بودجه، تهیه و در دولت تصویب شد. ایشان به صورت جدی، پیگیر و ناظر بر اجرای این برنامه‌ها بودند و حتی می‌توان گفت وسواس داشتند که آنچه به تصویب دولت می‌رسد، حتماً اجرا شود تا مردم شاهد آثار و نتایج نیکوی آن باشند.

منظور با اشاره به تمرکز و و توجه ویژه شهید رئیسی نسبت به مسائل اقتصادی کشور، گفت: ایشان دائماً مراقبت می‌کرد که متغیرهای اقتصادی تحت کنترل باشد و برگزاری جلسات ستاد اقتصادی دولت به صورت مستمر و منظم، ناشی از همین دغدغه ایشان بود.

دپیلماسی عزتمندانه شهید رئیسی، اقتدار بین‌المللی نظام را دوچندان کرد

بهبود قابل توجه شاخص‌های اقتصادی در دولت شهید رئیسی

وی با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی در سه سال دولت آقای رئیسی، بهبود قابل توجهی نسبت به سه سال دولت گذشته دارد، گفت: مأموریت ما این است که میراث ارزشمند و دستاوردهای دولت ایشان را به‌خوبی معرفی کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: آقای رئیسی در مقابل هجمه‌های ناجوانمردانه‌ای که از سوی برخی‌ها نسبت به او می‌شد، سعه صدر بالایی از خود نشان داد و با اخلاق‌مداری و وفای عهد نسبت به وعده‌ها، میراث ارزنده‌ای را از خود به جا گذاشت.

منظور گفت: در موضوع مسکن که ایشان وعده ساخت چهار میلیون مسکن را در آغاز دولت مطرح کرد، اکنون با پیگیری‌های آن شهید بزرگوار و تشکیل منظم جلسات شورای عالی مسکن، به تعداد دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی، زمین و تسهیلات اختصاص یافته و نهضت ملی مسکن به معنی واقعی آن راه افتاده است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: توجه ویژه آقای رئیسی به احیای شوراهای عالی در حوزه‌های آب، مسکن، سلامت، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، جوانان، جمعیت و موارد مشابه، نشان از کفایت مدیریتی ایشان برای بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های قانونی و مدیریتی کشور در جهت ایجاد تغییرات مثبت و امیدآفرین کشور داشت. آقای رئیسی، نخستین رئیس‌جمهوری بود که شوراهای عالی را در کشور احیا کرد.

لحظه‌ای از کار و تلاش برای محرومان و مستضعفان غافل نشویم

وی با بیان اینکه آقای رئیسی لحظه‌ای از کار و تلاش برای محرومان و مستضعفان غافل نشد، افزود: آن شهید بزرگوار، رفع فقر مطلق را در دستور کار دولت قرار داد و اجرای طرح‌هایی همچون کالابرگ الکترونیک و ترمیم پرداخت‌های معیشتی بعد از حذف ارز ترجیحی، در این راستا بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: ایشان توجه ویژه‌ای به توقیت بنیه دفاعی و نظامی کشور داشت و بودجه اختصاص داده شده به این موضوع در دولت مردمی سیزدهم، قابل مقایسه با هیچ دولت دیگری نیست.

منظور گفت: میزان تأمین ارز برای نیروهای مسلح در دوره آقای رئیسی، نسبت به دولت قبل سه برابر شد و ایشان اعتقاد داشت که قدرت نظامی و دفاعی کشور، اقتدارآفرین و افتخارساز برای نظام است.

معاون رئیس‌جمهور بیان داشت: دیدگاه آقای رئیسی این بود که اگر کاری را که به صرفه و صلاح کشور باشد، به خاطر کاهش آرا انجام ندهیم، به منزله کفر است و با همین باور اعتقادی بود که حذف ارز ترجیحی را که موضوعی فسادزا بود در نخستین سال فعالیت دولت در دستور کار قرار داد و با موفقیت آن را اجرا کرد و بازار ارز کشور نیز به‌خوبی مدیریت شد.

وی تصریح کرد: با تدابیر و مدیریت ایشان بود که تورم کشور از ۴۷ درصد در سال ۱۴۰۰، اکنون به ۳۷ درصد رسیده و تا پایان سال باید به دامنه ۲۰ درصد برسد.

تکمیل زنجیره‌های ارزش، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت حوزه علم و فناوری در دولت شهید رئیسی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه آقای رئیسی اعتقاد زیادی به تکمیل زنجیره‌های ارزش، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت حوزه علم و فناوری در کشور داشت، افزود: تعداد ماهواره‌های پرتاب شده به فضا در دولت شهید رئیسی، به اندازه تمام دولت‌های گذشته است.

منظور با بیان اینکه دپیلماسی عزتمندانه شهید رئیسی، اقتدار بین‌المللی نظام را دوچندان کرد، گفت: در موضوع سیاست خارجی نیز، آقای رئیسی دیپلماسی را به خوبی با میدان ترکیب کرد و همه دیدند که در موضوع فلسطین و دفاع از مردم مظلوم، چه عملکرد درخشان و پیگیری‌های مقتدرانه برای احقاق حقوق مردم مظلوم غزه کردند.

وی با گرامیداشت یاد وزیر فقید امور خارجه، شهید دکتر حسین امیر عبداللهیان، گفت: آن شهید نیز با همان روحیات آقای رئیسی، علاوه بر وزیر امور خارجه ایران، وزیر خارجه کودکان مظلوم غزه نیز بود و در تمام محافل و مجامع بین‌المللی، مدافع مظلومان بودند. او بسیار پرکار و بسیار پرتلاش بود.

بر اساس این گزارش، رحیم ممبینی، جانشین رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، نیز در این مراسم به بیان خاطراتی از رئیس‌جمهور شهید در سفرهای استانی پرداخت.

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهید ایشان، روز یکشنبه ۶ خردادماه در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.