وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است و در این راستا باید به توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه با منابع بخش خصوصی بپردازیم.

“مهرداد بذرپاش” امروز (یکشنبه) در آیین افتتاح و بهره برداری از پروژه های دریایی و بندری ۶ استان ساحلی در محل وزارت راه و شهرسازی افزود: حوزه اقتصاد دریامحور مورد تاکید رئیس‌جمهور شهید بوده و در سیاست‌های رهبر معظم انقلاب به آن تاکید شده است و یکی از امیدهای توسعه آینده کشور است.
وی با اشاره به بهره‌برداری از پروژه‌ها در ۶ استان ساحلی در روز جاری و آغاز عملیات اجرایی سایر پروژه‌ها، تاکید کرد: آمار و اطلاعات مربوط به این پروژه‌ها باید به سمع و نظر سرمایه‌گذاران برسد.
بذرپاش همچنین از تلاش استانداران این استان‌ها تقدیر کرد و گفت: حمایت آنان اجرای پروژه‌ها را تسریع و تسهیل کرده است.

وی بیان داشت تاکید آیت الله رئیسی بر اجرایی شدن هرچه سریع‌تر سیاست‌های توسعه دریا محور بود و علاوه بر آن ایشان به استفاده از مشارکت بخش خصوصی تاکید داشتند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در پروژه‌هایی که امروز افتتاح یا آغاز شده نیز شاهدیم بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی انجام شده یا می‌شود. در این راستا باید سرعت کار را افزایش داده و یش از پیش به جلب و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بپردازیم.
وی خاطرنشان کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری سواحل کشورمان بی‌بدیل و جذاب است و همسایگان ما نیز همواره از سواحل ایران به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری‌های جذاب یاد می‌کنند.
وی به توسعه احداث و ساخت ۲۷ شهر ساحلی اشاره کرد که می‌تواند منطقه جنوب کشور را متحول کند و گفت: آثار این ساخت و سازها را در اقتصاد مردم منطقه و اقتصاد کشور  در چند سال آینده به روشنی خواهیم دید.

رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده‌ای
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده‌ای در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و اظهار داشت: در ترانزیت دریایی نیز در ۲ ماهه نخست امسال رشد ۴۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید که نشان می‌دهد زیرساخت‌های ترانزیتی کشور روز به روز در حال توسعه است.

برابری ناوگان دریایی تجاری شمال کشور با ناوگان روسیه
وی خاطرنشان کرد: اتفاق خوب دیگر در حوزه توسعه ناوگان و شناورهای تجاری در دریاهای شمال و جنوب است، به‌طوری که امروز با دارا بودن ۸۱ فروند شناور در دریای خزر، از نظر تناژ با ناوگان دریایی تجاری روسیه برابری می‌کنیم.
بذرپاش تاکید کرد: باید این توسعه زیرساخت‌ها ادامه یافته و در سواحل جنوب نیز شاهد افزایش ناوگان باشیم تا تحریم‌ها را در این حوزه بی‌اثر کنیم.
وی تصریح کرد: توسعه اسکله‌ها به‌ویژه اسکله‌ها و بنادر محلی، همچنین برنامه‌های توسعه بنادر موجود باید ادامه یابد تا شاهد افزایش اشتغال در این مناطق باشیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: توسعه سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها، احداث سیلوهای نگهداری، توسعه انبارهای مکانیزه و آماده‌سازی زمین‌ها و واگذاری آنها، سرمایه‌گذاری در بنادر کشور را جذاب می‌کند.
وی تاکید کرد: توسعه تجهیزات تخلیه و بارگیری مکانیزه در بنادر یکی از ضروریات است و باید در دستور کار باشد.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: قرارداد جدید منعقد شده با هندی‌ها در بندر شهید رجایی چابهار این بندر را به رونق بیشتر می‌رساند.

سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیون دلاری در فاز دوم توسعه بندر چابهار
وی گفت: مقرر شد فاز دوم توسعه این بندر به شرکت‌ها و مجموعه‌های داخلی واگذار شود.
بذرپاش ادامه داد: در این راستا امروز توافقنامه بین سازمان بنادر و دریانوردی بنیاد مستضعفان و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تایید رسید تا این بندر به اهداف در نظر گرفته شده نزدیک‌تر شود.
بذرپاش اضافه کرد: اگر تا پایان امسال راه آهن زاهدان- چابهار را نیز به بهره‌برداری برسانیم شاهد یک نگین ترانزیتی در آن منطقه خواهیم بود.
وی بیان داشت: این توافقنامه با سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیون دلاری اجرایی خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در خاتمه با بیان اینکه آیت الله رئیسی در مسیر خدمتگزاری ذره‌ای کم نگذاشتند، تصریح کرد: پاسداشت واقعی این شهید آن است که ما نیز در مسیر خدمت کم نگذاریم.

امروز (یکشنبه ۱۳ خرداد) با حضور وزیر راه و شهرسازی ۲۷ پروژه بندری و دریایی افتتاح و عملیات اجرایی ۲۳ پروژه دیگر آغاز شد.
جمع کل ارزش روز پروژه‌های قابل افتتاح در روز جاری ۱۲۰هزار میلیارد ریال است که ۱۱۵هزار میلیارد ریال آن از محل منابع داخلی تامین شده و پنج هزار میلیارد ریال دیگر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
این پروژه‌ها در ۶ استان مازندران، گیلان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان افتتاح شد.
همچنین در روز جاری عملیات اجرایی ۲۳ پروژه سازمان بنادر به ارزش ۵۶۹هزار و ۹۰۹ میلیارد ریال در ۶ استان یاد شده آغاز شد.