پنجمین نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی کشور در سال جاری با قرائت فاتحه برای شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و وزیر خارجه و همراهان ایشان، به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در این وزارت‌خانه برگزار شد.

صفری در ابتدا با اشاره به حادثه ناگوار شهادت رئیس جمهور فقید کشورمان و هیئت همراه ایشان، بر لزوم تلاش جهت تداوم رشد روابط اقتصادی خارجی کشور در مدت باقی‌مانده از دوره فعالیت دولت سیزدهم تأکید نمود و از نمایندگان دستگاه‌های حاضر درخواست کرد بدون وقفه به انجام امور محوله به بهترین شکل ممکن ادامه دهند. وی همچنین ادامه سیاست‌های دولت سیزدهم در همسایه‌محوری، ارتقای روابط با کشورهای منطقه و تقویت مشارکت در سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی را از مهم‌ترین اولویت‌های کنونی کشور دانست و همکاری و همراهی همه نهادها را در رسیدن به این مهم خواستار گردید.

در این نشست همچنین آخرین وضعیت کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ویتنام و کنیا و کوبا مورد بررسی قرار گرفت.

علی‌اصغر محمدی، مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، ضمن تأکید بر وجود بستر همکاری با این کشور عضو آسه‌‎آن در بخش‌های علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، سلامت و گردشگری، از برگزاری دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با این کشور در اواخر ماه جاری خبر داد.

در بخش دوم نشست که به بررسی وضعیت روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کنیا اختصاص داشت، خسروی‌نژاد مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه، ضمن اشاره به تأثیر مثبت سفر سال گذشته رئیس‌جمهور شهید کشورمان به کنیا بر ارتقای روابط دو کشور در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، از برگزاری هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با این کشور در آینده نزدیک خبر داد و بر وجود ظرفیت‌های فراوان همکاری‌های اقتصادی با این کشور از جمله در بخش‌های کشاورزی، صدور خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، دارو و سلامت تاکید نمود.

در بخش سوم نشست، عیسی کاملی مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه ضمن تشریح آخرین وضعیت روابط اقتصادی با کوبا ، گزارشی از روند آماده سازی برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با این کشور آمریکای لاتین در اوایل ماه آینده ارائه نمود.