سرپرست وزارت امورخارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حال بی‌ثبات کردن منطقه است، گفت ایران متعهد است از قدرت خود برای ایجاد بازدارندگی در برابر این رژیم در شرایط بی‌ثباتی منطقه استفاده کند.

 علی باقری کنی، سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان ترک به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری تهران در دمشق، پایتخت سوریه اشاره کرد و گفت این حمله، ایران را مجبور کرده است تا به‌طور موثر و هوشمندانه از مولفه‌های قدرت خود برای حفظ امنیت و ثبات منطقه استفاده کند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند که وقتی ثبات و امنیت منطقه به خطر می‌افتد و تلاش می‌کنند منطقه را بی‌ثبات کنند، ایران به‌طور مؤثر و عاقلانه از توان خود برای مهار آنها و قرار دادن آنها در جای خود استفاده خواهد کرد.

ایران رویارویی نظامی روسیه و غرب را راه‌حل مشکل نمی‌داند

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرد ایران رویارویی نظامی روسیه و غرب را راه‌حل مشکل نمی‌داند و خواستار گفت‌وگو است.

سرپرست وزارت امورخارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره احتمال رویارویی نظامی روسیه و غرب در بحبوحه اوضاع اوکراین و اظهاراتی که تنش‌ها را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: ما جنگ را راه‌حل مشکل نمی‌دانیم. توصیه ما به هر دو طرف این است که از گفت‌وگو در بستر سیاسی استفاده کنند.

کشورهای اسلامی همکاری سیاسی و اقتصادی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند

باقری کنی همچنین درباره ادامه حملات مرگبار رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به نشست گروه دی ۸ در استانبول اشاره کرد و گفت: نشست وزرای امور خارجه  هشت کشور اسلامی در حال توسعه نشان از اراده جدی آنها برای اتخاذ موثرترین ابتکار علیه جنایات و نسل‌کشی صهیونیست‌ها و کمک به مردم مظلوم غزه است. از نظر ما مؤثرترین اقدامی که کشورهای اسلامی می‌توانند، انجام دهند این است که فوراً همکاری سیاسی و اقتصادی خود را  با این رژیم قطع کنند و انواع واردات و صادرات را با رژیم صهیونیستی تحریم کنند.

وی در ادامه با اشاره به سکوت غرب و آمریکا در برابر نقض گسترده حقوق بشر در غزه اظهار داشت: آنها نه تنها هیچ اقدام عملی علیه جنایت و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی انجام ندادند، بلکه متاسفانه از کشتار مردم بی‌گناه و بی‌خانمان غزه توسط این رژیم حمایت کردند. غربی‌ها، به‌ویژه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که گاهی در صورت کوچک‌ترین نقض حقوق بشر از بیشترین ظرفیت بین‌المللی خود استفاده می‌کنند، در برابر جنایت نابودی نسل بشر در غزه، در سکوتی مرگبار فرو رفته و متاسفانه حتی از رژیم صهیونیستی در ارتکاب این جنایات پشتیبانی کرده‌اند.

ایران همواره پشتیبان محور مقاومت بوده و خواهد بود

این مقام ارشد وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به حزب‌الله در لبنان و اینکه آیا ایران از حزب‌الله حمایت خواهد کرد؟ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان محور مقاومت بوده است. از این پس نیز به حمایت خود ادامه خواهد داد. این وظیفه هر انسان آزاده، هر فرد مسلمان و هر کشور اسلامی است که از ملت مظلوم فلسطین در برابر صهیونیست‌های اشغالگر دفاع کند.

او در ادامه به شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه لبنان اشاره کرد و گفت: ما هرگز به صهیونیست‌ها توصیه نمی‌کنیم که شکست سنگینی را که در این جنگ در مقابل محور مقاومت متحمل شدند، به یاد بیاورند وقتی که مجبور به عقب‌نشینی از جنوب لبنان شدند. اگر صهیونیست ها می‌خواهند از باتلاق غزه به چاه لبنان بیفتند، ما به آنها توصیه نمی‌کنیم که این کار را انجام دهند.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا قانونی و تحت نظارت آژانس اتمی است

علی باقری در پاسخ به این سوال که آیا تحولات اخیر در منطقه و حمله مستقیم ایران به سرزمین‌های اشغالی که برای اولین بار اتفاق افتاد، تاثیری بر سیاست‌های هسته‌ای و سرعت فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد؟ خاطر نشان کرد: ایران برنامه هسته‌ای خود را مطابق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و برنامه‌های ملی خود تنظیم می‌کند. برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا قانونی و تحت نظارت آژانس اتمی است.

وعده صادق نشان داد ایران از نیروهای خود برای تنبیه متجاوز استفاده می‌کند

وی در پاسخ به سوالی درباره شهادت برخی مستشاران نظامی ایران در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی علیه سوریه و اینکه تهران چه جوابی به آن می‌دهد؟ به «عملیات وعده صادق» اشاره کرد و گفت: این عملیات نشان داد که ایران از نیروهای خود برای تنبیه متجاوز استفاده می‌کند. هیچ حمله‌ای نمی‌تواند بدون مجازات بماند. صهیونیست‌ها نیز باید چنین انتظاری داشته باشند.

تحقیقات درباره سقوط بالگرد رئیس‌جمهور همچنان ادامه دارد

سرپرست وزارت امورخارجه همچنین درباره سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور، وزیر امورخارجه و چند تن دیگر از مقامات ارشد ایران که به شهادت تمامی سرنشینان بالگرد منجر شد و تحقیقات در مورد این حادثه اظهار داشت: پس از وقوع این حادثه دلخراش یک کمیته فنی کارشناسی از سوی ستاد کل برای بررسی این حادثه تعیین شد که تاکنون دو گزارش از سوی این کمیته به مردم ارائه شده و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

انتخابات ریاست جمهوری توسط مردم ایران به فرصتی قهرمانانه و خردمندانه تبدیل خواهد شد

وی ادامه داد: تجربه ۴۵ ساله جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که وقتی با چنین حوادث تلخی مواجه می شویم، همبستگی و وحدت ملی در کشور ما همیشه قوی تر شده است. ۴۳ سال پیش رئیس‌جمهور و نخست وزیر ایران همزمان در حمله یک گروه تروریستی که هم اکنون در کشورهای غربی در حال سفر و اقامت هستند، به شهادت رسیدند. اما بلافاصله پس از این واقعه، مردم ایران بلوغ سیاسی نشان دادند و حوادث را پذیرفتند و آیت‌الله خامنه‌ای به ریاست جمهوری انتخاب شدند و اداره کشور را در دست گرفتند. به همین ترتیب، انتخابات ریاست جمهوری پیش رو توسط مردم ایران به فرصتی قهرمانانه و خردمندانه تبدیل خواهد شد تا قدرت خود را به جهانیان نشان دهند.

همبستگی و روابط ایران و ترکیه تضمین کننده امنیت منطقه است

باقری در پاسخ به سوالی درباره روابط ۲ جانبه میان ایران و ترکیه و زمینه‌های همکاری میان دو کشور گفت: ریشه روابط ایران و ترکیه به تاریخ بازمی‌گردد. پیوندهای مشترک بین مردم، فرهنگ و تاریخ دو کشور به قدری زیاد است که باید با ذره‌بین جستجو کرد تا بتوان به تعارض بین آنها پی برد.  زمینه‌های همکاری ایران و ترکیه نیز بسیار متنوع است. ایران و ترکیه به‌عنوان ۲ کشور با بلوغ سیاسی در تلاش هستند تا مسائلی را که درباره آنها اختلاف نظر دارند با گفت‌وگو حل کنند. تعامل، همبستگی و روابط ایران و ترکیه نیز تضمین کننده امنیت منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه «سطح روابط تجاری میان تهران و آنکارا باید بسیار بیشتر از چیزی که اکنون است، باشد» تصریح کرد: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری استفاده نشده زیادی بین دو کشور وجود دارد. دو کشور برنامه‌های جدی و موثری برای افزایش ظرفیت همکاری‌های اقتصادی خود دارند. قرار بود چند روز پیش نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و ترکیه برگزار شود اما این جلسه به دلیل شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه به تعویق افتاد.

باقری آینده روابط ایران و ترکیه را روشن توصیف و تاکید کرد: اراده برای بهبود روابط ایران و ترکیه یک اراده مشترک است. در این زمینه ۲  کشور تلاش جدی و مشترکی در مبارزه با تروریسم دارند. تروریسم ابزار قدرت‌های خارجی، به‌ویژه سیاست خارجی ایالات متحده است. از این رو ایران و ترکیه هر ۲ تجربه زیادی در مبارزه با تروریسم دارند و در این زمینه نیز تلاش‌ها و برنامه های جدی دارند.

از همکاری چندجانبه علیه تروریسم در سطح منطقه حمایت می‌کنیم

باقری کنی درباره همکاری ترکیه با عراق در مبارزه با تروریسم و اینکه آیا سه کشور (ایران، ترکیه و عراق) می‌توانند در زمینه مقابله با پ. ک.ک که آنکارا آن را گروه تروریستی می‌داند، همکاری موثری با یکدیگر داشته باشند؟ اظهار داشت: ما نیز همکاری ۲ جانبه با عراق در زمینه مبارزه با تروریسم داریم. ما همچنین در مبارزه جمعی با تروریسم، به‌ویژه با سازمان همکاری شانگهای همکاری می‌کنیم. بنابراین ما از همکاری چندجانبه علیه تروریسم در سطح منطقه نیز حمایت می‌کنیم. از سوی دیگر هر طرحی را برای توسعه کشورهای منطقه که به توسعه منطقه کمک کند، مثبت و مقدس می بینیم. بنابراین، هم‌افزایی برای گسترش طرح‌های توسعه در منطقه به آینده منطقه و توسعه و شکوفایی مردم آن کمک خواهد کرد.

از هر ابتکاری که آغازگر تعامل و گفت‌وگو بین سوریه و ترکیه در زمینه سیاسی باشد، استقبال می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که روند بهبود روابط آنکارا و دمشق را چگونه می‌بیند و اینکه آیا در حال حاضر گفت‌وگویی میان دو پایتخت از طریق ایران یا روسیه در جریان است؟ توضیح داد: طرف سوری تاکنون چندین بار در مذاکرات آستانه که با مشارکت ایران، ترکیه و روسیه انجام می‌شود، شرکت کرده است. این نشان دهنده اراده طرفین برای توسعه تعامل و همکاری بین سوریه و ترکیه است. ما از هر ابتکاری که آغازگر تعامل و گفت‌وگو بین سوریه و ترکیه در زمینه سیاسی باشد، استقبال و همه امکانات خود را در این راستا بسیج می‌کنیم.

سرپرست وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درخصوص موضع تهران در رابطه با کریدور زنگزور بیان کرد: همان‌طور که در پاسخ به سوال قبلی گفتم، ما از انواع ابتکاراتی که به توسعه منطقه کمک می‌کند، حمایت می‌کنیم اما از طرف دیگر، هیچ ابتکاری را که جمعیت شناسی منطقه و مرزهای منطقه را تغییر دهد، نمی‌پذیریم.