نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با ارسال نامه‌ای به رییس اتاق خواستار بررسی موضوع عدم بازگشت ارز توسط ۷۰ کارتن خواب شد تا درصورت حقیقت داشتن اسامی متخلفان منتشر و با مسامحه کنندگان برخورد جدی شود. ‌«حسین سلاح ورزی» در نامه‌ای به غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران درخواست کرد موضوع صدور کارت بازرگانی برای ۷۰ کارتن خواب که رییس کل بانک مرکزی مطرح کرده، صحت سنجی شده و گزارش آن منتشر شود.

در این نامه خطاب به رییس اتاق بازرگانی آمده است: همانطور که مستحضرید رییس کل بانک مرکزی هم در جلسه شورای گفت وگو و هم در مجامع دیگر بارها فرموده اند که ۷۰ نفر از کسانی که ارز را برنگردانده اند «کارت خواب» بوده اند یا در رسانه ها مرتب از واردات ۷۰۰ خودرو پورشه با استفاده از کارت بازرگانی فردی فاقد صلاحیت صحبت می شود.

مراحل ردیاف کارت بازرگانی به راحتی نیست

حسین سلاح ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران درخصوص دریافت کارت بازرگانی به خبرنگار ما گفت:کارت بازرگانی به همین راحتی نمی تواند دریافت کرد طبق قانون ماده ۱۰ صادرات و واردات که دولت تعیین کرده است اینکه اتاق بازرگانی وظیفه دارد پرونده ای برای بازرگانان تشکیل داده شود حتما دفاتر تجاری خود را در اتاق بازرگانی باید ثبت کند و مدارک مالیاتی و حساب بانکی همچنین اگر فرد حقوقی باشد مدارک تامین اجتماعی را نیز باید تحویل اتاق بازرگانی بدهد و پس از آن اموزش داده می شود، پس از آن وزرات صمت فرد را تایید می کند و بعداز طی این مراحل است که کارت بازرگانی تحویل داده می شود.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر نیز مدارک روی سامانه تجارت ماده ۶ مبارزه با قاچاق کالا باید مدارک ثبت شود و بعد مراحل اتاق بازرگانی را باید طی کند بنا بر این ادعای رییس بانک مرکزی درخصوص کارتن خواب هایی که  کارت بازرگانی دریافت کرده اند فقط یک ادعا بیشتر نمی تواند باشد چرا که افراد همه به صورت رسمی ثبت نام کرده اند.

سو استفاده از کارت بازرگانی ربطی به اتاق بازرگانی ندارد

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران درخصوص صحبت های رییس بانک مرکزی نیز اظهار داشت: در این میان اگر منظور بانک مرکزی افرادی باشد که کارت بازرگانی خود را در اختیار دیگران گذاشته است که این ربطی به اتاق ندارد و این سو استفاده ای است که گمرک باید در آن نفوذ داشته باش، در این مورد وکیل و موکل وجود دارد بازهم کارت بازرگانی شخص در دفتر اسناد رسمی به صورت وکالتی در دست دیگری قرار گرفته است که در این خصصو نیز می توان اسم وارد کننده را نیز افشا کرد.

وی در ادامه افزود: کارت بارزگانی باید طبقه بندی شود برای تجار تازه کار که فعالیت خود را آغاز کرده اند می تواند محدودیتی داشته باشند وتجار قدیمی و کهنه کار بدون محدودیت کار کنند که این اتفاق در دولت اجرایی نشد

افراد بدون هویت ارز دولتی را چه کردند؟

حسین سلاح ورزی درباره افراد بدون هویت نیز گفت: اینکه بانک مرکزی برای توجیه اشتباه خود از اتاق بازرگانی را زیر سوال می برد در صورتی که طبق آمار بانک مرکزی۱۵۳۶۶ نفر شناسه صادراتی داشته اند در این میان ۱۲۲۰۵ بدون هویت هستند چرا بانک مرکزی در خصوص این افراد تاکنون صحبتی نکرده است؟

وی در ادامه درخصوص پدیده سو مدیریتی اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما پدیده ای است که مدیران در دستگاه های اجرایی اشتباهات خود را نمی پذیرند و سعی می کنند تا عوامل بیرونی را مشکل اصلی جلوه دهند.

نایب رییس اتاق بازرگانی درخصوص نامه ای که به رییس اتاق بازرگانی ارسال کرده نیز اظهار داشت: درخصوص نامه ای هم که به شافعی زده ام باید بگویم که این نامه برای این بود که اتاق بازرگانی از رییس بانک مرکزی بخواهد تا مستندات درخصوص این ۷۰ کارتن خواب را ارائه دهد تا هویت آنها مشخص شود و گر قصور از اتاق بازرگانی بوده که باید مشخص شود ولی از طرف اتاق بازرگانی هیچ قصوری رخ نداده است و ما منتظر این هستیم که بانک مرکزی شماره کارت ها را افشا کند .

آدرس غلط به مردم ندهید

وی در پایان توصیه ای به بانک مرکزی کرد و گفت: در نهایت بهتر است که دیران به اشتباهات و قصور خود اعتراف کنند نه اینکه آن قصور را پاسکاری کنند بین اتاق و وزارت صمت، بهتر است همتی درخصوص آن ۱۲۲۰۵ نفر هم صحبت کند که انها چه کسانی هستند؟ در این صورت مشخص می شود که بانک مرکزی آدرس غلط به مردم داده است.