شروع فصل پاییز و سردی هوا از یک سو و کاهش حساسیت مردم نسبت به رعایت اصول بهداشتی و عادی شدن بیماری از سوی دیگر باعث شده این روزها شاهد تاخت و تاز بی امان کرونا در کشور و افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر بیماران کووید باشیم.

هم اکنون تقریبا تمام نقاط کشور در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار گرفته و بیمارستان ها و مراکز درمانی در جبهه نبردی بی امان به مقابله با کرونا می پردازند. این درحالی است که افزایش لحظه به لحظه تعداد بیماران، مراکز درمانی را با کمبود نیرو و تجهیزات پزشکی مواجه کرده است.

در روزهای اول شیوع کرونا در کشور مردم خیر و همدل در گوشه و کنار کشور، در حد توان و امکانات خود به میدان آمدند؛ برخی شروع به تولید و دوخت ماسک و لباس های پزشکی کردند، گروه هایی اقدام به ضدعفونی سطح شهر و معابر کردند، عده ای به صورت داوطلبانه به کمک کادر درمان شتافتند، برخی بسته های غذایی و خوراکی برای کادر درمان و بیماران و یا ماسک و ماده ضدعفونی کننده دست به مردم اهدا می کردند. با همه این تلاش ها متاسفانه ویروس کرونا نه از بین رفت و نه ضعیف شد، بلکه با تاخت و تاز بی امان، همچنان نیازها و مشکلات بیشتری را به وجود آورد.

خیران اما باز هم از پا ننشستند و این بار در قالب پویش های نذر سلامت به یاری هم وطنان خود شتافتند.

از خدمت رسانی به زائران در کربلا تا تامین تجهیزات پزشکی برای بیماران کرونا

خیریه نذر سلامت امام زمان(عج) با نیت سلامتی امام زمان(عج) و با هدف کمک به بیماران بستری، کادر درمان و ترخیص بیماران از بیمارستان در اصفهان شکل گرفت. سابقه خیریه نذر سلامت امام زمان(عج) به موکب حضرت الزهرا(س) بر می گردد که تا قبل از شیوع کرونا در ماه محرم و صفر در کربلای معلی به زائرین سیدالشهدا(ع) خدمت رسانی می کرد، اما با شیوع کرونا و نیاز فعلی جامعه به یاری بیماران و کادر درمان آمد و با مشارکت جمعی «خیریه نذر سلامت امام زمان(عج)» را راه اندازی کرد.

سید علی موسوی، مسئول خیریه نذر سلامت امام زمان(عج) در گفت و گو با ایسنا، می گوید: خیریه نذر سلامت امام زمان(عج) در راستای تامین تجهیزات پزشکی و معیشتی برای بیماران در منازل تلاش می کند تا با هماهنگی بیمارستان، بیمارانی که امکان ادامه درمان در منزل را دارند ترخیص کرده و با کمک خیران، تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران را به صورت امانت در منزل در اختیار آنها قرار دهیم.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی برای کمک به حوزه درمان، ادامه می دهد: اکنون یکی از نیازهای مراکز درمانی تجهیزات پزشکی شامل کپسول پزشکی، مانیتور، پالس اکسی متر و… است، که مجموعه این وسایل مبلغی حدود ۶ میلیون تومان هزینه دارد. ما در خیریه نذر سلامت امام زمان(عج) قصد داریم این وسایل را با یاری مردم و خیران تهیه کنیم و به صورت امانت در اختیار مردم قرار دهیم، به طوری که حتی سالیان سال پس از کنترل بیماری کرونا نیز قابلیت استفاده مجدد خواهند داشت.

تامین کسپول اکسیژن برای ادامه درمان بیماران در منزل

وی با تاکید بر تلاش این خیریه برای تامین نیازهای سیستم درمانی، خاطرنشان می کند: نیاز فعلی بیمارستان های ما کپسول اکسیژن است. ۲ هزار و ۵۰۰ کپسول اکسیژن برای اصفهان نیاز داریم، این عددی نیست که ما تنهایی به آن رسیده باشیم، بلکه این حداقل تعداد کپسولی است که افراد متخصص حوزه بهداشت و درمان  برآورد می کنند؛ یعنی با ۲ هزار و ۵۰۰ کپسول می توان روزانه ۲۰۰ بیماری که نیاز به اکسیژن دارند را ترخیص کرد، به منزل فرستاد و این کپسول به مدت ۷ تا ۱۰ روز نزد بیمار می ماند. بنابراین در عرض ۱۰ روز ۲ هزار کپسول نیاز داریم تا به صورت چرخشی در اختیار بیماران قرار گیرد و بهبود یابند. حتی بیمارانی هستند که بنا به تشخیص و نظر پزشک متخصص باید مدت زمان بیشتری از کپسول اکسیژن استفاده کنند، مانند کسانی که بیماری های زمینه ای، مشکلات تنفسی، قلبی عروقی و… نیاز به زمان بیشتری دارند که طبق نظر پزشک این زمان را تمدید می کنیم و تا هر زمان که لازم باشد تجهیزات را به امانت در اختیار آن ها می گذاریم.

موسوی با اشاره به اینکه با وجود دستگاه اکسیژن در منزل می توان مراقبت بیماران ادامه داشته باشد، توضیح داد: برای مردم عادی این امکان به راحتی فراهم نیست که تجهیزات پزشکی را تهیه کنند و حتی در صورت امکان همه تجهیزات در دسترس افراد نیست. برای مثال در حال حاضر اکثرا کپسول های ۱۰ لیتری می خرند که پاسخگو نیاز یک بیمار نیست.

مسئول خیریه نذر سلامت آقا زمان(عج) ادامه می دهد: با پیشنهاد وزارت بهداشت قرار است کپسول های ۴۰ لیتری خریداری کنیم که حداقل یک مریض با خطر بالا را حدود ۳ تا ۴ روز پوشش دهد و اکسیژن مورد نیاز را فراهم کند.

وی یادآور شد: تا قبل از شیوع کرونا اکثر کمک ها معیشتی بود، اما اکنون نیاز به تجهیزات پزشکی به شدت احساس می شود و از آنجایی که تامین تجهیزات پزشکی برای بیشتر مردم دشوار است، بنابراین انجام این کار بسیار مفید خواهد بود.

شروع کار خیریه نذر سلامت از بیمارستان های شلوغ

موسوی با اشاره به اینکه خیریه نذر سلامت امام زمان(عج) تلاش می کند ابتدا از بیمارستان های شلوغ مثل الزهرا(س)، شریعتی، عیسی بن مریم، شهید صدوقی و امین شروع به کار کند، می گوید: به محض کامل شدن تجهیزات، با بیمارستان ها وارد مذاکره می شویم و با هدف کاهش ترددهای غیرضروری در حال تلاشیم تا پایگاهی از تجهیزات پزشکی در خود بیمارستان ها برپا کنیم تا همان لحظه پس از ترخیص، بیماران بتوانند تجهیزات مورد نیازشان را دریافت کنند؛ چراکه برای بیمار و نیز همراهش راحت تر خواهد بود تا در منزل تحت مراقبت قرار بگیرند. این وسایل به امانت به همراه بیمار داده می شود و باید صحیح و سالم برگردانیم، درحالی که هیچ گونه هزینه ای به عنوان کرایه یا اجاره وسایل دریافت نمی شود، تنها هزینه اکسیژن کپسول است که طبق مصوبه دریافت می شود.

مسئول خیریه نذر سلامت با اشاره به اینکه این خیریه روز تعطیل ندارد و همه روزه آماده خدمت رسانی به هموطنان هستند، گفت: برای شارژ کپسول ها هم پیش بینی کرده ایم تعدادی کپسول به عنوان رزرو درنظر بگیریم، سپس از ساعت ۶ صبح تا ۸ شب، اگر در بیمارستان پایگاه داشته باشیم همان جا کپسول قبلی را تحویل داده و کپسول جدید دریافت کنند و یا به آدرس خیریه مراجعه کرده و کپسول جدید تحویل بگیرند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز تصور دقیقی از نذر سلامت در جامعه وجود ندارد و بسیاری کمک ها را در بسته های معیشتی می دانند، تصریح می کند: این درحالی است که خیریه و موکب ها توان بالقوه ای در جامعه هستند که می توانند به کمک نجات جان هم وطنان بشتابند. فقط کافیست اتحاد و همکاری بین همه خیریه ها و مسئولیان وجود داشته باشد تا بتوانیم به هموطنانمان کمک کنیم.

این روزها بحث نفس و نجات جان بیماران است

مسئول خیریه نذر سلامت امام زمان(عج) از مسئولان استان خواست زمینه خدمت رسانی به بیماران از سوی خیریه ها را فراهم کرده و این کار را سرعت ببخشند و تاکید کرد: این روزها بحث نفس و نجات جان بیماران مطرح است که این کار نیاز به همت جمعی دارد.

وی از مردم خواست امکاناتی که دارند را ناچیز ندانند و حتی از کمک های اندک خود در این شرایط دریغ نکنند و ادامه داد: مردم حتی می توانند وسایل پزشکی که در منازل خود دارند مثل تخت های مخصوص مراقبت های ویژه، تخت معمولی برای بستری بیمار، تشک های مخصوص، فشار سنج، دستگاه ساکشن، دستگاه های تنفسی و هر وسیله دیگری که بدون استفاده مانده را در اختیار خیریه نذر سلامت امام زمان(عج) قرار دهند تا با هماهنگی مراکز درمانی در اختیار بیماران نیازمندان قرار بگیرد؛ این خیریه و تجهیزات پزشکی ماندگار خواهد بود و سال های سال به مردم خدمت خواهد کرد.

کرونا؛ میدان جنگ امروز

وی با بیان اینکه میدان جنگ امروز ما کروناست و همه باید دست به دست هم دهیم تا هر کسی در حیطه خودش با هماهنگی حوزه درمان بتواند خدمت رسانی کند، اظهار می کند: چند روز پیش یکی از جانبازان که خودش ناراحتی ریه و مشکلات اقتصادی دارد؛ به گونه ای که صبح ها از صدای سرفه او همسایه ها بیدار می شوند و جزء همان دسته افرادی است که باید در منزل دستگاه تنفس داشته باشد؛ کارت بانکی اش را به یکی از مسئولان خیریه داده و خواسته بود تا به نیابت از وی تجهیزات پزشکی خریداری شود و در اختیار مردم قرار بگیرد. همکار ما با اکراه این کمک را از این یادگار دفاع مقدس قبول کرده بود، چرا که می دانست این تمام موجودی زندگی آن شخص بوده و خودش نیازمند ارائه خدمات پزشکی است.

موسوی خواستار متمرکز شدن کمک های مردمی شده و می گوید: گفت: اگر خیریه های فامیلی، خانوادگی و دوستانه نیز وارد این عرصه شوند در نجات جان بسیاری از هموطنانمان موثر خواهد بود. ما حتی قصد داریم پول قرض کنیم تا بتوانیم تجهیزات پزشکی مورد نیاز را خریداری کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. اگر امروز یک بسته معیشتی کمتر به شخص داده شود، فوت نمی کند اما در صورت نبود تجهیزات پزشکی و اکسیژن رسانی به یک فرد ممکن است شخص آسیب جانی ببیند و جانش را از دست بدهد.

این مسئول خیریه بار دیگر با تاکید براینکه خیریه نذر سلامت امام زمان(عج) یاری همه هموطنان را می طلبد، تاکید می کند: همه می توانند در این امر خیر شرکت کنند و خدمات به روز و کاربردی را به بیماران در منازل ارائه دهند. این روزها بحث حفظ جان مردم است و هر کسی به نوعی می تواند کمک کند؛ یکی با رعایت اصول بهداشتی، فاصله گذاری، ماسک زدن، حاضر نشدن در تجمعات و دیگری با کمک های نقدی و حمایت مادی برای تامین تجهیزات پزشکی.

نذر سلامت با عنایت امام حسین(ع)

وی در ادامه نذر سلامت را از عنایت امام حسین(ع) است، تصریح کرد: کسانی ‌که می خواستند امسال در کربلای معلی زائر امام حسین(ع) باشند، می توانند به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج)، هزینه زیارت خود را به بخش درمان کمک کنند. ما در استان اصفهان بیماران زیادی داریم که نیاز به کمک دارند؛ از یک تخت، دستگاه فشار سنج گرفته تا یک دستگاه اکسیژن و به تدریج خدمات می تواند تخصصی تر شود. اما برای شروع و رواج این کار خیر حتی می توان از کپسول های اکسیژن خالی که در خانه ها وجود دارد، شروع کرد و به صورت امانت، نذر یا وقف شده و در اختیار خیریه بگذارند تا انشاالله در مسیر بهبود و سلامتی بیماران استفاده شود.  

وی یادآور می شود: وقتی اعضای یک خانواده سالم و زنده باشند، شیرازه آن خانواده حفظ می شود؛ اما با از دست دادن یک عضو خانواده، امکان پاشیده شدن آن خانواده و چند برابر شدن مشکلاتش به وجود خواهد آمد. بنابراین ما وظیفه خودمان می دانیم تا با کمک به کادر درمان و نیز مردم به کنترل بیماری کرونا و نیز کاهش آسیب های ناشی از آن در جامعه کمک کنیم.

تبدیل خیریه نذر سلامت به یک طرح ملی

مسئول خیریه نذر سلامت اصفهان از تلاش برای فراگیر شدن نذر سلامت در سراسر کشور می گوید و ادامه می دهد: منتظریم مقدمات این کار فراهم شود و به دست تصمیم گیرندگان بهداشت به ویژه وزیر بهداشت برسد، چراکه بهترین راه برای خروج بیمار از بیمارستان و درمان در منزل این است که تجهیزات پزشکی در اختیار آن ها قرار بگیرد.