درحالی که این روز‌ها مردم با گرانی‌های کم سابقه‌ای روبرو هستند و برای تامین مایحتاج نیاز‌های روزمره خود با مشکلات بسیار زیادی دارند، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: باید بپذیریم که ما باید با رکود ناشی از تحریم مبارزه می‌کردیم که هدفش ابرتورم در اقتصاد ایران بود. ما نه تنها جلوی ابرتورم را گرفتیم بلکه از نابودی تولید نیز جلوگیری کردیم و شاهد هستیم که تولید در حال رونق گرفتن است و ابرتورمی هم که اوایل سال تصور می‌شد با انفجار نقدینگی و تضعیف بالای پایه پولی رخ می‌دهد، اتفاق نیفتاد.

مونا رمضانپور/  عبدالناصر همتی در توضیح ما و اگر‌های تحقق تورم هدف‌گذاری‌شده توسط بانک مرکزی در سال جاری گفت: بانک مرکزی هدف‌گذاری تورمی را براساس یک‌سری از متغیر‌ها انجام داده است و زمانی که این هدف‌گذاری انجام شد، نرخ دلار نیمایی ۱۷ هزار تومان بود، با این حال هنوز پیش‌بینی می‌کنیم که در یک سال منتهی به خرداد ۱۴۰۰ که پایان دوره یک‌ساله هدف‌گذاری خواهد بود، بتوانیم به تورم ۲۲ تا ۲۴ درصدی نزدیک شویم.

گرانی جامعه را نابود می سازد

امان‌اله قرائی‌مقدم، جامعه‌شناس درخصوص عوارض تورم بر جامعه به خبرنگار ما گفت: اقتصاد زیربنای هر جامعه‌اي است مانند آهن‌ربایی که زیر میز براده‌های آهن گذاشته می‌شود و این آهن‌ربا باعث می‌شود تا این براده‌های آهن به هرطرف که آهن‌ربا سر می‌خورد، بروند. جامعه هم آهن‌ربایی است که گرانی‌ها، آن را به هر سوی می‌برند.

او در ادامه افزود: این افزایش قیمت‌ها باعث می‌شود تا جرم، جنایت، اعتیاد، دزدی و … افزایش پیدا کند زيرا مردم برای سیر کردن خودشان حاضر به هرکاری می‌شوند، به قول معروف آدم گرسنه دین و ایمان نمی‌شناسد.

مردم دیگر توان خرید اقلام اساسی را ندارند

این جامعه‌شناس درباره سلامت جسمی نیز بيان كرد: از طرفی با این افزایش‌ قيمت‌ها، سلامت جسمی مردم نیز در خطر است زيرا مردم، كالاهايي از جمله شیر، تخم‌مرغ، مرغ و سیب‌زمینی را که جزو اقلام نسبتا ارزان محسوب مي‌شد را هم نمی‌توانند خریداری کنند و این‌ها موجب آن مي‌شود كه امنیت و سلامت مردم به خطر بيفتد.

او در ادامه از خصلت آدمی گفت: انسان‌ها اگر لباس پاره هم بر تن داشته باشند حاضر نیستند غذای خود را با خرید لباس جبران کنند چرا که خورد و خوراک یکی از عوامل اصلی نیاز هر انسانی در جامعه است.

گرانی آسیب اجتماعی جدی خواهد زد

امان‌اله قرائی‌مقدم در خصوص آسیب‌های گرانی این گونه گفت: این گرانی‌ها آسیب‌های اجتماعی زیادی را در برخواهد داشت همانند طلاق، دزدی و… که این‌ها همه از گرسنگی است. مردم به خاطر نان، حتي حاضرند دست به دزدي بزنند تا حداقل نان برسر سفره‌های‌شان بیاورند.

عرضه را بیشتر از تقاضا کنید

این جامعه‌شناس در پایان راهکار مقابله با گرانی را این گونه بیان کرد: از نظر اقتصادی اگر عرضه و تقاضا در یک راستا باشند دیگر گرانی معنی نخواهد داشت و افزایش قیمتی شاهد نخواهیم داشت. با توجه به اینکه مسووللن حقوق کارگر و کارمند را می‌دانند وبا توجه به این دانستنی‌ها دست به افزایش قیمت می‌زنند، راهکار این است که عرضه در بازار افزایش پیدا کند تا این گرانی‌ها خاتمه يابد.