حسین کریمی/جانشین مدیرمسوول/ابهام درخصوص طرح پیشنهادی دولت برای پیش فروش نفت خام که در رسانه‌ها به گشایش اقتصادی مشهور شد؛ موجب شده تا این قبیل گمانه‌زنی‌ها رونق پیدا کند تا جایی که حتی اثرات این طرح بر بازار سرمایه نیز مورد بحث قرار گرفت.

واقعیت آن است که درخصوص بسته پیشنهادی دولت به شورای هماهنگی‌های اقتصادی سران سه‌قوه، هنوز هیچ‌ خبر قطعی و یا جمع‌بندی مشخصی مطرح نشده و بعضا برخی از منابع آگاه عنوان کرده‌اند که پیشنهاد دولت مبنی بر پیش‌فروش نفت خام با مکانیزم احتمالی اوراق سلف استاندارد موازی مورد توجه و پذیرش قرار نگرفته است.این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه به این طرح انتقاد دارند و معتقدند به دلیل ابهام در این طرح امکان استقبال از آن پایین خواهد بود.

این طرح روز گذشته با وجود همه توضیحات داده شده از دستور کار دولت خارج شد اما حاشیه ها این طرح همچنان ادامه دارد.

در بودجه کشور این امکان وجود دارد که دولت اوراق بهادار چاپ کند و به فروش برساند. این اقدام نیز در همین راستا بوده است.با این وجود برای انجام دادن چنین اقداماتی در مرحله نخست باید زمینه آن وجود داشته باشد و مورد استقبال قرار بگیرد. این در حالی است که در شرایط کنونی نه زمینه ای برای این کار وجود دارد و نه مورد استقبال قرار خواهد گرفت.به همین دلیل نیز درصد موفقیت آن پایین خواهد بود. مهم ترین دلیل عدم موفقیت نیز مبهم بودن ماهیت آن است.نکته دیگر اینکه حق فروش این طرح را با نرخ نوزده درصد در نظر گرفته اند و به همین دلیل دارای جذابیت کافی برای مردم نیست.از سوی دیگر وضعیت بازار جهانی نفت نیز به دلیل  مشخص نبودن چگونگی مدیریت بحران کرونا از چشم انداز روشنی برخوردار نیست. همه این عوامل روی قیمت اوراق بهادار نفت تأثیرگذار خواهد بود.به همین دلیل نیز استقبال کافی از این طرح وجود ندارد و بنده بعید می دانم این اقدام بتواند دولت را تأمین مالی کند.

دولت در شرایطی این تصمیم را گرفته که میزان فروش نفت نسبت به گذشته با کاهش محسوسی مواجه شده و به همین دلیل با کسری بودجه مواجه است.از سوی دیگر اغلب درآمدهایی که برای بودجه در نظر گرفته شده بود محقق نشده است.این در حالی است که مشکلات و چالش های اقتصادی همچنان پابرجاست و تورم نیز در حال افزایش است.به همین دلیل در شرایطی که دولت در تنگنای مالی قرار دارد یکی از راه هایی که برای دولت وجود داشته فروش اوراق بهادار بوده است.دولت برای تأمین مالی اداره کشور نیاز مند درآمد است که این درآمد از راه های دیگر به دست نیامده  و یا با مشکل مواجه شده است.در چنین شرایطی طرح های خام و نسنجیده ای نیز در بازار سرمایه ایجاد شده که این طرح ها وضعیت بازار سرمایه را خطرناک کرده است.در چنین شرایطی که دولت با تنگاهای مالی جدی برای  بودجه کشور مواجه شده تصمیم گرفته طرح پیش فروش نفت را اجرایی کند.