چند روز گذشته ویدیویی از وجود واکسن فایزر در ایران منتشر شد که بعداز چند ساعت از سوی وزارت بهداشت ساختگی بودن این ویدیو اعلام شد.

علی رغم نیاز به واکسن نیاز به تجهیزات سایبر هم است و با توجه به ورود واکسن فایزر آمریکایی در کشور و این واکسن بین نور چشمی ها دست به دست می شود اما متاسفانه این مصاحبه حذف شد و امروزه ما شاهد این هستیم که واکسن فایرز در کشورهای عراق؛ افغانستان، امارات، فلسطین و اسرائیل خریداری کردند چرا که به عنوان ایمن ترین واکسن معرفی شده است و اسرائیل در تزریق واکسن فایزر پیش قدم است.

بعداز مدتی معلوم شد که یک شرکت اصفهانی که تجهیزات نگهدارنده واکسن را دارد واکسن فایزر را از وزارت بهداشت عراق خریداری کرده است و با مبالغ هنگفتی به مردم میفروشد درصورتی که وزارت بهداشت بارها اعلام کرده بود که واکسن کرونا فروشی نیست و رایگان به دست مردم خواهد رسید.

نکته دیگر این است که بیمه شدگان کارگاه ها نیز باید واکسن را بزند و اسمشان در لیست رد شد اما از کارفرمایان برای هر نفر ۲۵۰ هزار تومان در قبال تهیه واکسن کرونا گرفته می شود رایگان بودن فقط یک برچسب است چرا که سازمان تامین اجتماعی با مجوز وزارت بهداشت دست به فروش واکسن کرونا زده است.

در چند روز گذشته چندین واحدکارگاهی که بازرسانی از سوی تامین اجتماعی به آنجا رفته ولیست کارگران را تایید می کنند برای کارفرمایان قبضی صادر کرده اند که در آن نوشته شده باید نفری ۲۵۰ هزار تومان برای هر کارگر برای دریافت واکسن کرونا واریز کنند در صورتی که وزارت بهداشت بارها در صداو سیما اعلام کرد که واکسن کرونا رایگان در خدمت مردم قرار خواهد گرفت.

ایران اولین کشور در دنیا است که برای واکسن کرونا از مردم پول دریافت می کند و با اعلام رایگان بودن باعث بی اعتمادی می شود همانند اوایلی که ویروس کرونا وارد کشور شد و قار بود تست کرونا رایگان باشد اما به مرور از مردم برای دریافت تست پول می گرفتند از ۱۰۰ هزار تومان آغاز شد تا به امروز که تست کرونا ۳۵۰ هزار تومان است در هیچ جای دنیا شما شاهد این نیستید که برای تست و واکسن کرونا از مردم پولی دریافت شود اما در ایران برای هر کاری که به کرونا مربوط باشد پول دریافت می کنند.

وزارت بهداشت باید پاسخگو این باشد که در همه جا اعلام می کند تست کرونا و واکسن رایگان است اما چرا از مردم پول دریافت می شود مردم به اندازه کافی مشکل معیشتی دارند مشکلی به مشکلاتشان اضافه نکنیم.

  • نویسنده : مونا ربیعیان/سردبیر