تقریبا دوماه از سال می گذرد و اقلام اساسی افزایش چشمگیری پیدا کرده است و کرونا نیز مزیت بر علت شده است که قشار کارگری بیکار شوند و گرانی کالای اساسی روی اقشار کم درآمد فشار وارد شود.

افزایش چشمگیری که قیمت مسکن، دلار،طلا و اقلام خوراکی اعم از گوشت،مرغ،برنج، روغن و… حکایت از سفره خالی کارگران در سال ۹۹ دارد و همه مسوولین به دنبال راهی برای تامین معیشت کارگران در نیمه اول سال هستند و بادی دید که مسوولان برای نیمه اول سال چه برنامه‌ای دارند.

طبق آخرین آماری که در بین رسانه های داخلی و خارجی منتشر شده است نشان می دهد که قدرت خرید مردم ایران ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است که این نشان از خرابی اقتصاد ایران است.

این در شرایط است که برخی از کارشناسان معتقد هستند که افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹ مانند یخی در گرنا بود یعنی در معیشت کارگران تاثیر بسزایی دارد اما این افزایش در سفره کارگران با وجود اینکه سه ما از سال جدید میگذرد دیده نشده است و این درصورتی میباشد که همه اقلام در کشور ما افزایش چند برابری را داشته است.

با این وجود به جای اینکه بگویم قدرت خرید کارگران افزایش یافته باید بگویم که ۸۰ درصد کارگران زیر خط مرگ هستند نه خط فقر.

در این میان کرونا و گرانی مردم کم درامد را زیر بار فشارهای اقتصادی له کرده اند و نیمی از کارگران بیکار شده اند و این بیکاری می تواند آسیب های اجتماعی زیادی را به همراه داشته باشد ازجمله می تواند باعث افزایش دزدی و رسپیگری شود که اگر به موقع مقابل این بیکاری سرسام آور گرفته نشود باید منتظر این باشیم که آسیب های اجتماعی و پدیده های اجتماعی نوضور در کشور بروز کند.

پدیده های اجتماعی همانند کارتن خوابی، پشت بام خوابی، جوب خوابی، زباله گردی بانوان و حتی رسپیگری باشیم که باید مقابل این ها گرفته شود اگر بیکاری ادامه پیدا کند مشکلات جامعه بیشتر از قبل خواهد شد اما مسوولین باید به فکر این باشند که مقابل این بیکاری ها را بگیرند و نگذارند که بیکاری روی مردم فشار بیاورد و باید چرخه تولید را دوباره در کشور راه انداخت تا شاید تولید بتواند راه نجاتی برای اقشار ضعیف باشد.

  • نویسنده : حسین کریمی