درحالیکه پیش از این اخباری مبنی بر عزل رئیس کل بانک مرکزی در فضای مجازی مطرح شده بود، رئیس کل بانک مرکزی این موضوع را تلویحا تایید کرد و در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هم حضور نداشت.

مونا رمضانپور/چند روزی است که پس از احراز صلاحیت عبدالناصر همتی برای کاندیدای ریاست جمهوری، اخبار تایید نشده ای مبنی بر” فشارها بر ارزپاشی بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز و مخالفت رئیس کل این بانک” مطرح شده است.

در پی این موضوع، شب گذشته همتی در واکنش به این موضوع در کلاب هاوس با تاکید براینکه رئیس جمهور درخواستی برای ارزپاشی از من نداشته‌اند، توضیح داد: رئیس جمهور به من گفتند که اگر در رقابت‌ها بخواهید بمانید باید استعفا بدهید، من گفتم به نظرم مشکلی ندارد اما اگر شما نظرتان بر این است قبول می‌کنم. ایشان صاحب اختیار هستند و حتما تشخیصشان درست است.

همچنین، طبق گفته وی، مدتی است که قائم بانک مرکزی امور این بانک را در دست گرفته است.

در این زمینه، امروز نیز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت عبدالناصر همتی حضور نداشت و اکبر کمیجانی – قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی – در این جلسه حضور داشت.

بر این اساس، این شائبه تقویت شده که همتی احتمالا دیگر رئیس کل بانک مرکزی نیست. البته هنوز این خبر از هیچ مبادی رسمی تایید و اعلام نشده است.

اختلاف نظر ات بین روحانی و همتی

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی درخصوص برکناری یک شبه همتی رییس بانک مرکزی به خبرنگار ما گفت: چرایی این اختلافات بین روحانی و همتی به نظر تاریخچه دیرینه دارد و مربوط به امروز و دیروز نیست اما این اختلافات و برکناری رییس بانک مرکزی باعث شده تا نرخ ارز افزایش پیدا کند چرا که بازارهای ایران به جای اینکه تحت تاثیر متغییرهای اقتصادی باشد تحت تاثیر تحولات سیاسی است.

وی در ادامه از اثرات این برکناری بر بازار ارز گفت: بازار ارز که تا به امروز خیره به واکنش ها ونتیجه مذاکرات بوده و روند منفی داشته با خبر عزل رییس بانک مرکزی سیر صعودی پیدا کرد و این باعث ایجاد شوک منفی در بازارشده است که به نظر این امر منطقی نبوده و تاثیر روانی زود هنگام بر بازارها داشته با توجه به اینکه بلند مدت روی بخش حقیقی تاثیر می گذارد.

عزل ها ناپخته در همه دولت ها بوده و خواهد بود

این کارشناس اقتصادی دلیل برکناری های یک شبه را اینگونه بیان کرد: این عزل ها به دلیل ناپختگی های مدیریتی صورت می گیرد که این ناپختگی ها اتفاق تازه ای نیست به طور مثال دوره احمدی نژاد وزیر امور خارجه برای مذاکرات از کشورخارج شده بود و احمدی نژاد او را برکنار کرد و این ها همه نشان از سو مدیریت دارد.

مرتضی افقه از بی تدبیری در حل مشکلات اقتصادی گفت: مشکلات اقتصادی ما هم به دلیل همین بی تدبیری ها است که ایجاد می شود همتی سعی بر این داشت که سیاست های پولی و ارزی را مستقل کند آرزویی که اقتصاددانان دارند اما با توجه به متغیرهای ایران این اتفاق ناممکن است و هر جا دولت ها با کمبود کسری بودجه مواجه می شوند فشار روی بانک مرکزی آورده می شود تا چاپ پول انجام دهد این هم از ساختار معیوب سیاسی کشور است.

اختلاف دیرینه روحانی و همتی باعث عزل شبانه

وی درباره اختلاف دیرینه همتی و روحانی اظهارداشت: همتی به دلیل اینکه به دنبال استقلال بانک مرکزی بود با روحانی اختلاف پیدا کرده بود و بهتر بود روحانی این دوماه را نیز تحمل می کرد جای اینکه عزل کند دولت می تواند زیر مجموعه خود را عزل کند اما باید دید که این برکناری به دلیل عصبانیت ها است یا اختلاف نظر در برخی از بخش ها.

این کارشناس اقتصادی در پایان از کنترل تورم توسط بانک مرکزی گفت: رییس بانک مرکزی سال گذشته اعلام کرد تورم را روی ۲۲ درصد حفظ می کند در صورتی که چنین قدرتی را بانک مرکزی ندارد چرا که تورم در کشور ما به متغیرهای بیرون از کشور بستگی دارد و تحریم ها و روند مذاکرات است که تعیین کنند تورم در کشور است و درصورت خوشبینانه بانک مرکزی فقط ۲۰ الی۳۰ درصد می تواند تاثیر بر تورم داشته باشد.