سال 1400 با گرانی ها شروع شد گرانی های از جنس سفره های مردم ؛ حتی این گرانی ها به کالاهای خدماتی دولتی هم رسید اتوبوس و مترو وو هم شامل افزایش قیمت ها شدند وقتی که حقوق کارگر 25 درصد افزایش پیدا کرد مترو اتوبوس که کالای خدماتی دولتی است 30 درصد افزایش قیمت داشته است از طرفی هم کالای اساسی ساعتی افزایش قیمت داشته است یعنی افزایش حقوق نه تنها رقمی به نظر نمی آیند بلکه باعث تورم نیز شده است تورمی که مردم را روزانه فقیر می کند.

بانک جهانی دیگر نهاد بین‌المللی نیز در رتبه‌بندی اقتصادهای جهان بر اساس ارزش تولید ناخالص داخلی آنها جایگاه ایران را جایگاه ۲۶‌ام در میان کشورهای جهان اعلام کرده است. گزارش بانک جهانی عمدتا متناظر بر آمار و اطلاعات کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی است اما در مورد ایران از اطلاعات سال ۲۰۱۸ بهره برده است.

شاخص دیگری که در این گزارش‌ها برای رتبه‌بندی اقتصادها از آن استفاده می‌شود، سنجش تولید ناخالص داخلی بر حسب برابری قدرت خرید است به این معنی که با ارزش برابر و یکسانی از یک ارز واحد در کشورهای مختلف از یک کالا یا سبد یکسانی از کالا، چه مقداری می‌توان خرید.در رتبه‌بندی صندوق بین‌المللی پول از  اقتصاد کشورها برحسب شاخص برابری قدرت خرید ، اقتصاد، ایران در سال ۲۰۱۹ در جایگاه ۲۵ و در سال ۲۰۲۰ در رتبه ۲۶ ام کشورهای جهان قرار گرفته است.

بانک جهانی نیز در ۲۰۱۹  خود از جایگاه کشورهای در تولید ناخالص داخلی بر حسب برابری قدرت خرید، رتبه ایران در میان ۱۹۲ کشور جهان را رتبه ۲۳ اعلام کرده است.

 در همین حال آمارها از بررسی قیمت ۳۰ قلم از اقلام عمده سفره خانوار در سال ۹۹ نشان می‌دهد طی اول فروردین تا پایان اسفندماه سال ۹۹ قیمت این ۳۰ قلم به‌طور میانگین ۸۰ درصد رشد داشته است.

در بین این ۳۰ قلم، مرغ با ۱۴۰ درصد در رتبه اول گرانی‌ها قرار داشته، پس از آن روغن نباتی جامد با ۱۳۷ درصد، برنج خارجی با ۱۳۲ درصد، خامه با ۱۲۲ درصد، کره با ۱۱۲ درصد، تخم مرغ با ۱۰۶، نخود با ۱۰۵ درصد، عدس با ۹۹ درصد، پرتغال داخلی و لپه نیز هر کدام با ۹۳ درصد، در رتبه‌ دوم تا دهم بیشترین افزایش قیمت قرار دارند.

مردم در بین این افزایش ها کجا قرار دارند و داشتند چرا کسی به داد سفره های خالی مردم نمی رسد اما در عوض تا کالایی گران می شود سریع کالای بعدی گران می شود چرا به جای افزایش قیمت ها کاهش قیمت را شاهد نیستیم چرا تولیدات ما به جای تولید واقعی مونتاژاست چه در کالای اساسی چه در بقیه کالاهای دیگر ما تولید کنند نیستیم و تا وقتی تولیدات واقعی نباشد این گرانی ها ادامه دار خواهد بود.

  • نویسنده : مونا ربیعیان