در شرایطی که کارشناسان و متولیان نظام سلامت بارها هشدار دادند که سفرهای نوروزی می‌تواند به تشدید بحران کرونا در ایران منجر شود، اما در نهایت سفرهای نوروزی به اغلب شهرهای ایران آزاد شد. همزمان با آزاد شدن سفرهای نوروزی، تعداد مناطق قرمز و نارنجی در کشور نیز از 40 شهر در ابتدای تعطیلات نوروزی به ۱۱۷ شهر در انتهای این تعطیلات رسید و‌ طبق اعلان رسمی حداقل ۱۵ هزار نفر مبتلای قطعی به سفر رفتند.

دولت که از بخش خصوصی می خواهد واکسن وارد کند ، به ظاهر به یک امر اساسی در روابط بین الملل بی توجه است و آن این است که در یک اپیدمی جهانی، دولت ها طرف تامین هستند و همین جا است که مناسبات و روابط بکار می آید .آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد در حالیکه واکسیناسیون علیه کرونا در ایران به صورت قطره چکانی صورت می گیرد ، کشور درگیر موج جدیدی از شیوع ویروس شده و روند ابتلاء، بستری و مرگ صعودی است ،  و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به حدود ۵۰ درصد رسیده است . در این میان دولت فارغ از مسئولیت، مثل هر بار قبل ،  گناه را به گردن مردمی می اندازد که از سیاست های مشوش ، چند گانه و بی تدبیری متولیان امر ، سردرگم و خسته شده اند و هشدار داده می شود که با تعطیلی دوباره مراکز کسب و کار، حداقل سه میلیون نفر دیگر بیکار خواهند شد.

  نگاه آرمانی ، و دخالت های فراقانونی در سیاست گذاری های بهداشتی در درجه اول ، و بعد بی برنامگی و رفتار هیجانی مدیریت نظام سلامت کشور ، کار را به جایی رسانده است که رییس دولت رسما از تامین واکسن کافی برای واکسیناسیون عمومی علیه کرونا اظهار عجز می کند، و از وارد کنندگان دارو در بخش خصوصی می خواهد ، آنرا وارد کنند. درخواستی که پاسخش بسرعت داده شد : واکسنی پیدا نمی شود! ” واکسیناسیون در کشورهای مختلف به سرعت در  حال افزایش است”  اما در ایران حتی یک چهارم وعده دولت برای واردات “یک‌میلیون و ۳۰۰  هزار دوز واکسن در سال ۱۳۹۹”محقق نشد   .

 تردد نوروزی ۴۱ میلیون خودرو – ۱۲۳ میلیون سفر – رشد ۹۰ درصدی سفر به نسبت پارسال ، که بیشترین سهم هم به استان های گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، قزوین وکهگیلویه و بویر احمد رسیده ،  آمار رسمی از گردش کرونا در نوروز ۱۴۰۰ است .

حتما شما هم در روزهای اخیر پیامک وزارت بهداشت را دریافت کرده اید که ضمن هشدار درباره خطر موج چهارم کرونا ، می خواهد که سفر و میهمانی نروید . ولی ای کاش مسئولان وزارت بهداشت این پیامک را زودتر برای جناب رییس جمهوری می‌فرستادند. روحانی در ۷ فروردین ۱۴۰۰ گفت:« به نظر من پیک کرونا پایان یافته است. مقابله با این بیماری از ۱۴ ماه تا الان سهل‌تر و آسان‌تر شده است. من امیدم این است که تا پایان این دولت ( خرداد !) بطور کامل این بیماری مهار شود و تا آخر سال ۱۴۰۰ همه مردم واکسینه شوند. امید است واکسن خودمان را حتی بتوانیم در پایان سال صادر کنیم.» کاش به جای توضیح دادن به مردم، ابتدا رییس جمهور را توجیه می‌کردند که با سخنان‌شان، به عادی سازی شرایط کرونایی کمک نکند.شک نکنید برخی بعد از شنیدن این سخنان شاذ رییس جمهوری ،  بار و بندیل سفر را بستند و راهی سفر شدند.

 در این شرایط سازمان نظام پزشکی هشدار می دهد: ” فاجعه در انتظار کشور – تخت‌های «آی سی یو»  بیمارستان امام خمینی (ره) تهران ، بزرگترین بیمارستان کشور از بیماران کرونا پر شده است. با آنکه در شش ماه دوم سال ۱۳۹۹ پیوسته خبر از تولید واکسن داخلی داده می شد و حتی ادعا شده بود که دستگاه شناسایی بیمار کرونایی ساخته شده و ایران به زودی هاب تولید واکسن علیه کرونا در منطقه خواهد شد ! و واکسیناسیون عمومی آغاز می شود ،  رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر تولید واکسن‌های ایرانی کرونا به ” ایسنا” گفته است :  پیش‌بینی ما برای آغاز واکسیناسیون همگانی کرونا از حدودا مهرماه سال جاری است.

* نتیجه این همه بحث اینکه : فعلا دهها نفر دیگر هر روز بمیرند ، سیاست های شاذ آقایان ادامه پیدا کند ، و همچنان باور نکنند که با واقعیت ها نمی توان آرمانی برخورد کرد و دوره شعار دادن و فرار از مسئولیت گذشته است.

  • نویسنده : حسین کریمی