اگرچه هنوز خبری رسمی در خصوص افزایش قیمت نان از سوی متولیان امر از جمله استانداری‌ها وکارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان کشور اعلام نشده، اما بنابر گزارش های مردمی طی یکی دو ماه اخیر نانوایی‌ها راسا اقدام به افزایش قیمت نان تا حدود ۵۰ درصد کرده اند.

البته نرخ‌ها در واحدها متفاوت بوده و در حال حاضر شاهد چند نرخی بودن نان در سطح کشور هستیم؛ به عنوان نمونه برخی از واحدها نان لواش را با قیمت ۴۰۰ تومان، برخی با قیمت ۴۵۰ تومان و برخی دیگر همان نرخ مصوب ۳۰۰ تومان می‌فروشند.سنگک هم یا با افزایش نرخ به مشتریان عرضه می‌شود یا از وزن و کیفیت افزودنی‌های آن کاسته شده است. به این معنا که علاوه بر وزن نان، از کنجد نامرغوب برای آن استفاده می‌شود.

  شهریور ماه سال گذشته با تعیین نرخ نان برای کلیه نانوایی‌ها، به نانوایی‌های آزاد پز آرد نیمه یارانه ای تعلق گرفت و این نانوایی‌ها عملاً از حالت آزادپز خارج شده و به شکل نیمه دولتی پز درآمدند و به ازای دریافت آرد نیمه یارانه ای مکلف به رعایت نرخ مصوب نان شدند.

البته طی پنج سال یعنی از سال ۹۳ تا ۹۸ اجازه افزایش قیمت نان به نانوایی‌ها داده نشد و در نهایت در شهریورماه سال ۹۸ پس از درخواست‌های مکرر بالاخره با افزایش قیمت نان موافقت و با افزایش ۴۵ درصدی قیمت نان، نرخ جدیدی برای آن اعلام شد.

در این میان این افزایش قیمت ها باعث می شود تا فقر بیشتر نمایان شود و روز به روز شاهد آسیب های اجتماعی باشیم که تاکنون نمونه انها را نیز در کشور نداشته ایم.

در حال حاضر دانش اموز به خاطر نداری خانواده دست به خودکشی می زند و مرگ را به زندگی ترجیح می دهد زنان در خیابان ها به رسپی گری می کنند تا درامدی کسب کنند این اتفاقات همه باعث شده تامردم روزانه فقیرتر شوند و دولت بعدی باید به این موضوع و مشکلات پیرامون مردم توجه کند تا بتواند دربلند مدت حداقل مشکلات اقتصادی کمتر شود.

  • نویسنده : حسین کریمی