تمام شواهد نشان می دهد که برجام با سرعت هر چه تمام به سمت اجرای دوباره پیش می رود و همینطور چنین استنباط می شود که سیاستمداران آمریکایی دیافته اند که با فشار حداکثری نمی شود جلوی غنی سازی اورانیوم ما را بگیرند و اگر اتفاقی هم قرار است حاصل شود صرفا از طریق گفت وگو و بازگشت به برجام امکان پذیر است.

هر چند هنوز در کشور آمریکا و ایران هستند کسانی که از بازگشت دو کشور به برجام ناراضی هستند و نمی خواهند این فشار حد اکثری برداشته شود و این مساله علت های بسیاری دارد اما دیپلماسی و سیاست خارجه کشور ها نباید به این مسایل اهمیت بدهند. چراکه خوشبختانه در راس هر کشوری کسانی تصمیم می گیرند که منافع مردم را در نظر می گیرند. نمونه اش همین ترامپ که با خروج یک طرفه از برجام اگر چه در ابتدا مشتی تند رو را خوشحال کرد اما در نهایت به جایی رسید که این خروج را به ضرر کشورش حس کرد.

بطوری که ایگور لوکز استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون چندی قبل در باره برجام گفت : تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق بی پروا، خطرناک و نشانه ضعف او بود. تمایل وی به مورد تحسین واقع شدن از سوی  هوادارانش، باعث نادیده گرفتن منافع امنیت ملی ایالات متحده شده بود. جو بایدن و اطرافیان وی، از جمله وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن می‌دانند که بازگشت به توافق از طریق یک تلاش همه‌جانبه دیپلماتیک، تنها گزینه منطقی است. لوید آستین وزیر دفاع چندین بار در  عراق انجام وظیفه کرده‌است و مسلما تجربه‌های زیادی را از تهدیدهایی که با استفاده از زور در آن قسمت از جهان در قرن بیست و یکم به وجود آورده، آموخته است.

یک مقام ارشد دیگر در وزارت خارجه آمریکا هم با اشاره تلویحی به شکست سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق در قبال ایران، اذعان کرد تجربه سه سال گذشته نشان داده است که دقیقا برعکس است و بدون برجام و با اعمال دوباره تمام تحریم ها و تحریم های جدید، برنامه هسته ای ایران به پیش می رود.
این در حالیست که آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد. تهران هم دو سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات سایر طرف‌های این توافق، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد.

رابرت مالی هم در این باره گفته باید همه تحریم های ایران که در دوره بعد از برجام ایجاد شده برداشته شود. اسراییلی ها هم موضع شدید گرفتند و انتقاد کردند که انگار نماینده امریکا نیستی و نماینده سازمان مللی. این صحبت ها اتفاق خوبی است و این فرد هم جایگزین کرده اند با فرد دیگر تا در مذاکرات در وین حضور یابد تا نتایج گفتگوها را بشنود. اگر این موضع را مدنظر قرار دهیم، فضای خوبی می تواند ایجاد شود و نشان دهد که امریکایی ها امادگی این را دارند که برجام را زنده کنند و می خواهند به کارشان سرعت دهند. باید منتظر خبرهای خوبی درباره برجام باشیم .

  • نویسنده : حسین کریمی