مسئولان در وزارت نیرو اعلام کرده‌اند" منتظر خاموشی‌های گسترده باشید" و از مشترکان به دلیل بروز خاموشی‌های خارج از برنامه عذرخواهی کرده‌اند.

به گفته کارشناسان سخنان مسئولان وزارت نیرو نشان می‌دهد، آن‌ها درک درستی از نتایج منفی بی‌برنامگی در قطع برق‌ بر بخش تولید به ویژه تولید مواد غذایی ندارند.

صنایع غذایی حلقه بسیار مهم زنجیره تامین امنیت غذایی هستند که این روزها با قطعی بی‌برنامه و طولانی برق دچار زیان حاصل از توقف تولید و فساد مواد اولیه شده‌اند.

مواد غذایی در یخچال های صنایع تولیدی فاسد می شود

مرغ و گوشت وقتی برق نباشد فاسد می شود و غیر قابل استفاده یعنی با قطعی برق تغذیه مردم را نیز به خطر می اندازیم چرا مردم به خوراک نیاز دارند اما با این قطعی های پشت سر هم باعث می شویم تا مشکلات مردم دوبرابر شود چرا که مواد غذایی در مغازه ها فاسد می شود و به کارخانه ها باز می گردد در صورتی که حداقل کاری که دولت می تواند انجام دهد این است که برق صنایع غذایی را قطع نکند تا این صنعت مانند دیگر صنایع نابود نشود.

قطعی بی‌برنامه و طولانی برق بر مشکلات عدیده صنایع غذایی افزوده و این روزها سرآمد مشکلات شده است.فساد مواد اولیه و توقف تولید از مشکلاتی است که قطعی برق برای صنایع غذایی به دنبال داشته است.

محصولات کشاورزی فسادپذیرند، همچنین هر تغییر دمایی بر کیفیت آن‌ها موثر است. قطعی برق علاوه بر مواد اولیه ترکیباتی که در میانه فرآیند تولید هستند نیز دچار آسیب کمی و کیفی می‌کند.

امینت غذایی مردم در خطر است

آب برای تولید در صنایع غذایی حیاتی است و بدون آن تولید توقف می‌شود.در ماده ۲۵ این قانون آمده است؛ “در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند”، اما شاهد آن هستیم که هیچ توجهی از سوی مسئولان به این قانون نمی‌شود.

 تجربه به یاد داده است که هر نوع نوسان در تولید و عرضه محصولات غذایی فرصت را برای سوء استفاده فراهم و اثرات مشکلات را بر بازار مواد غذایی چندین برابر می‌کند.

شرایط نابسامان و آشفته بر تعداد واحدهای تولیدی صنایع غذایی که تعطیل شده‌اند، بیفزاید.

این نابسامانی ها در شرایطی رخ می دهد که مقام معظم رهبری اول سال اعلام کرده که موانع تولید باید برداشته شود اما با یانگونه برخورد ها نه تنها موانع برداشته نمی شود بلکه موانع اضافه می کنیم به جای اینکه شرایط را برای صنایع غذایی هموار سازیم شرایط را سخت و ناممکن می کنیم.

قطعی های مکرر باعث مشو تا امنیت غذایی مردم به خطر بیوفتد و صنایع غذایی مانند دیگر صنایع دومینو وار تعطیل شوند و این یعنی می توان امده گرانی مجدد یا قحطی در برخی از کالاها باشیم برای تولید کننده ای کا مواد اولیه اش با قطعی برق نابود می شود فرقی نمی کند که کارخانه را تعطیل کند یا نه چرا که ادامه راه برای این صناع با قطعی برق غیر ممکن خواهد شد.