کمتر از یک ماه به استقرار دولت جدید مانده است. جناب رئیسی در ایام انتخابات وعده های زیادی را برای همین امسال دادند. این وعده ها شامل ساخت یک میلیون مسکن, ایجاد یک میلیون فرصت شغلی, رساندن تورم به 18 درصد, پرداخت یارانه از آذر ماه به پنج دهک پایینی, مدیریت نرخ ارز و... است. علی القاعده این وعده ها باید از پشتوانه علمی مناسبی برخوردار باشند.

آنچه باید در این ایام ذهن جناب رئیسی را به خود مشغول کند اولا چگونگی تحقق این وعده های ناسازگار است. ثانیا انتخاب تیمی هماهنگ است که در راستای تحقق این وعده ها تلاش کنند.

چهارشنبه ۲۳ تیر رسانه ها خبر از جلسه رئیس جمهور با ۱۷ نفر که برخی اقتصاددان و برخی نیز دارای تجربه در مسئولیت های اقتصادی بودند, دادند. این افراد از نظر گرایش فکری, سطح دانش اقتصادی, حوزه تخصصی, تجربه کاری با یکدیگر متفاوت بوده و با موضوع باز اقتصاد, در زمان کوتاهی باید نظراتشان را بیان می کردند. در نتیجه مجموعه ای دغدغه و هشدار که گاه با یکدیگر ناسازگار بودند بیان شد و جناب رئیس جمهور منتخب نیز نکاتی تکراری بیان کردند.

اینگونه جلسات بیش از آنکه مایه امیدواری باشد, به دیده تعمق نگران کننده است. زیرا اگر جناب رئیسی به تحقق وعده هایش علاقه مند است باید تاکنون به جمع بندی در مورد روشهای تحقق وعده ها و سازگاری بین آنها رسیده باشند و در این جلسه و یا جلسات مشابه, ایشان یا اقتصاددان مورد اعتمادشان این روشها را به بحث می گذاشتند تا هر کدام از مشارکت کنندگان در باره این روشها اظهار نظر می کردند.

برگزاری جلساتی به مانند جلسه۲۳ تیر ماه, گویای این نکته است که در فاصله کمتر از یک ماه به استقرار, هنوز تیم اقتصادی مشخص نشده و هنوز تفاهمی درونی در اتخاذ روشهای مناسب علمی برای تحقق وعده هایی که به زودی مردم آنها را مطالبه خواهند کرد, وجود ندارد.

پیشنهاد می شود که ایشان از برگزاری چنین جلساتی اجتناب نموده, سعی کند تیمی منسجم در راستای تحقق وعده ها شکل دهند.

  • نویسنده : دكتر بوسفي شيخ رباط ؛دانشيار دانشگاه مفيد