نابسامانی های اقتصادی در یک دوره ریاست جمهوری پیدا نشده است بلکه از دوره های قبل ادامه داشته تا به امروز رسیده است هر دوره برای نجات اقتصادی وضعیتی بدتر از قبل را برای مردم ایجاد کرده اند و سفره های مردم را کوچک و کوچک تر کرده اند.

اقتصاد ما سه بخشی است: بخش دولتی، تعاونی و خصوصی که بخش خصوصی باید مکمل بخش‌های دیگر باشد اما در این ۳۲ سال سیاستهای اقتصادی ما به سمت خصوصی‌سازی و بها دادن به بخش خصوصی رفته است. در خصوصی‌سازی هم تاکید بر حداکثر سود است و شخصیت آدم‌ها به میزان ثروت آن‌ها بستگی دارد.

نکته این است که بخش دولتی فقط فعال است و در بخش خصوصی مانند ارز ۴۲۰۰ فسادزا عمل کرده ایم که در دولت سیزدهم باید مقابل آن ایستادگی شود و مشکلات را به مرور زمان برطرف سازیم.

اف ای تی اف راهی برای دستیابی به رازهای ایران

ابراهیم رزاقی، استاد دانشگاه درخصوص اینکه احسان خاندوزی اعلام کرده که لوایح اف ای تی اف را قبول نخواهدکرد آیا این کار می تواند ضربه ای به اقتصاد ایران بزند یا خیر به خبرنگار ما گفت: نحوه عمل اف ای تی اف به گونه ای سلطه گری آمریکا در کشور ما است چرا که آمریکا به دنبال این بوده که متوجه شود در زمان تحریم ها نفت را چگونه خرید و فروش می کنیم تا مجرا خرید و فروش را بگیرد بنابراین این یک ورقه کاغذی که آقایان اقتصاددان می گویند نیست بلکه یک نوع خیانت در حق مردم و این خیانت تاثیری روی اقتصاد کشور نخواهد داشت.

بعد از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی نمی‌توان جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفت

رزاقی در پاسخ به این سوال که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه پیامدی می‌تواند داشته باشد، گفت: طبق همان آماری که وزارت رفاه گفته حدود ۶۰میلیون نفر به یارانه نیازمند هستند، بسیاری نمی‌توانند کالای اساسی تامین کنند، بسیاری دیگر شغل ندارند، حالا اگر در این شرایط نرخ دلار را افزایش دهیم، معلوم است که قیمت کالاها افزایش پیدا می‌کند. با این حقوق و این سطح از فقر در جامعه مردم چگونه می‌توانند زندگی کنند؟ الان خیلی‌ها نمی‌توانند شیر و تخم مرغ بخورند، گوشت که دیگر به کنار.

این اقتصاددان گفت: کاری که در حال حاضر می‌توانیم انجام دهیم این است که حداقل‌ها را به مردم بدهیم. نباید اجازه دهیم کالا را بخش خصوصی با دلار ارزان ۴۲۰۰تومانی وارد کند بلکه به نظر من راه‌حل این است که دلار ۴۲۰۰تومانی را در اختیار موسسه‌ای قرار دهیم که کالای اساسی وارد کند و بر عملکرد آن نظارت کنیم. چون ما الان نمی‌توانیم به یکباره تولیدکننده شویم و این نیازمند زمان است. پس فعلا باید کالای اساسی وارد کنیم و تعاونی‌هایی برای توزیع ایجاد کنیم و همه‌ی این فعالیت‌ها را کنترل کنیم تا دچار فساد نشویم.

وی افزود: اگر این کار را انجام ندهیم افراد از شدت گرسنگی می‌میرند، پس اینها اقدامات عاجل است. دولت نباید اجازه دهد افراد تحقیر شوند؛ حداقل از لحاظ غذا حداقل‌ها را به مردم برسانیم.

در حق مردم خیانت شده است

وی در ادامه اظهارداشت: ارز ۴۲۰۰ برای برخی ها منبع سرمایه گذاری در کشورهای دیگر شده و برخی دیگر احتکار کالا و فروش این کالاها با ارز آزاد به مردم است در این میان کسی هم نپرسید این ارز ۴۲۰۰ چه بلایی سرش آمده است و قرار است چه شود به نوعی می توان گفت که این ارز عامل ایجاد فساد در اقتصاد کشور شده است ؛ حذف آن باعث می شود تا عده ای سود جو مواد غذایی را با ارز ۲۰ هزار تومانی به مردم بفروشند بنابر این مردم نمی توانند در این شرایط زندگی کنند واز گرسنگی خواهند  مرد بنابراین بهتر است که وزیر اقتصاد به جای اینکه یکباره ارز ۴۲۰۰ را حذف کند اول زیر ساخت های سوخته را ترمیم کند تا بعد به راحتی بدون تاثیر برسفره های مردم ارز ۴۲۰۰ را حذف کند.

این استاد دانشگاه راهکار حذف ارز ۴۲۰۰ را اینگونه بیان کرد: در زمان دفاع مقدس وزارت بازرگانی تعاونی هایی راه اندازی کرد که مایحتاج مردم را با قیمت مناسب از کشاورز یا از دیگر کشورها وارد می کردند و به دست مردم میرساندند البته بعداز دفاع تعاونی ها به علت تخلفاتی که کرده بودند  تعطیل شد و کسی هم به دنبال این که افراد تعاونی دلیل ایجاد تخلفات مالی را توضیح دهند نرفت و پرونده ها بسته اعلام شد تنها راهکار راه اندازی دوباره  تعاونی ها و نظارت بر اساس کار آنها می باشد.

ابراهیم رزاقی در ادامه اظهارداشت: وزیر اقتصاد از نمایندگان است پس می داند که ۶۰ میلیون زیر خط فقر وجود دارد و ۳۰ میلیون نیز بیکار هستند بنابراین باید اول به وضع این افراد رسیدگی کند بعد به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ چرا که سفره های این افراد چه خواهد شد معلوم نیست راهکارها زمان بر است تغذیه یکی از ارکان های مهم است که نباید حذف شود و به مرور به جنایتی که علیه مردم رخ داده است باید رسیدگی شود

مردم همین الان نمی توانند خرید کنند

رزاقی در پایان گفت: ما امیدواریم آقای رئیسی چنین سیاستی را پیش نگیرد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث می‌شود قیمت هر کالایی که از خارج وارد می‌کنیم چهار تا پنج برابر شود. همین الان مردم نمی‌توانند کالای اساسی خود را بخرند، این در صورتی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی بخشی از قیمت را تعدیل می‌کند حالا اگر آن را حذف کنند، دیگر قیمت‌ها را نمی‌شود کنترل کرد. این سیاست نه تنها اقشار ضعیف را نابود می‌کند بلکه اقشاری که درآمد نسبتا خوبی دارند را نیز به سمت خط فقر نزدیک می‌کند.