اقتصادپویا:دولت رئیسی در شرایط کار خود را آغاز کرد که یکی از مهم ترین شعارهای این دولت بهبود وضعیت اقتصادی کشور بود. رئیسی در رقابت های انتخاباتی تأکید زیادی روی ساماندهی وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم داشت و به همین دلیل امیدواری در جامعه نسبت بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر شده است. با این وجود حل مشکلات اقتصادی تنها توسط یک نهاد و یا ارگان امکان پذیر نیست و بلکه نیازمند عزم و اراده ملی است. اینکه آیا رئیسی این عزم و اراده را به وجود خواهد آورد موضوعی است که در آینده مشخص خواهد شد. در این زمینه«اقتصادپویا» با حجت الاسلام سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

*برنامه ها و سیاست هایی که دولت رئیسی در زمینه اقتصادی در حال اجرای آن است به چه قابلیت عملیاتی و اجرایی دارد و می تواند مشکلات معیشتی مردم را حل کند؟

از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون که۴۳ سال از ان می گذرد کشور با فراز و نشیب های زیادی در زمینه های اقتصادی،سیاسی،اجتماعی و اخلاقی مواجه بوده است.در طول سال های گذشته دهه ای وجود نداشته که ما با چالش های مختلف در زمینه اقتصادی،نظامی و یا سیاسی مواجه نبوده ایم. این نکته ای است که باید به آن توجه کرد.موضوع گرانی و اقتصاد نیز از ابتدای انقلاب تاکنون مطرح بوده است. به عنوان مثال در جلسه حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر که منجر به شهادت هفتاد و دو تن از مسئولان کشور شد دو موضوع در محوریت این جلسه قرار داشت. نخست انتخاب رئیس جمهور پس از بنی صدر که به تازگی از ریاست جمهوری عزل شده بود و دوم موضوع گرانی و ساماندهی به وضعیت معیشتی مردم.این مسأله نشان می دهد که در سال۱۳۶۰ یعنی سه سال پس از پیروزی انقلاب موضوع گرانی در محور بحث های مسئولان قرار داشته است.این وضعیت به شکل های مختلف تا امروز ادامه داشته است. این در حالی است که در برخی مقاطع گران فروشی نیز به دلیل نوسان قیمت ارز و یا کاهش ارزش پول ملی در کنار گرانی قرار گرفته است.

*چرا در طول دهه های گذشته برای گرانی و تورم راهکار مناسبی اندیشیده نشد؟

من معتقدم اگر می خواهیم از رکود اقتصادی خارج شویم و تورم را مهار کنیم و تولید در کشور به رونق برسد باید برخی اقدامات را انجام بدهیم. نخست اینکه همه مسئولان کشور اعم از دولت،مجلس،قوه قضائیه و بازار هم صدا به گرانی«نه» بگویند و نهضت«نه به گرانی» در کشور شکل بگیرد.از سوی دیگر باید به تولید بگوئیم«آری». این اتفاق باید در همه ارگان ها و نهادهای کشور رخ بدهد و همه به هم کمک کنند تا این دو اتفاق مهم در کشور شکل بگیرد.در این زمینه های رسانه ها و به خصوص رسانه ملی نقش موثری خواهد داشت و می تواند در بین نهادهای نظام یک اجماع ملی برای حل مشکلات شکل بگیرد.عزم ملی زمانی شکل می گیرد که مسئولان نهادهای مرتبط در مقابل هم قرار نگیرند و مواضع آنها بر ضد یکدیگر نباشد.نکته دیگر اراده ملی برای حل مشکلات است که باید در کشور به وجود بیاید. در سال گذشته ما بین۲۶ تا۳۶ میلیون تن مواد غذایی دورریز داشته ایم.این موضوع نشان می دهد که میزان مصرف موادغذایی در کشور بیشتر از استانداردهای بین المللی است. در چنین شرایطی یک نهاد و سازمان نمی تواند به تنهایی مشکل را حل کند و بلکه حل مشکلات نیازمند اراده ملی است که همه باید در آین مشارکت داشته باشند.

*دولت رئیسی چگونه می تواند این اراده ملی را در کشور شکل بدهد؟

پس از انتخابات ریاست جمهوری دولت،مجلس و قوه قضائیه از نظر فکری و روش مانند هم هستند و در یک راستا حرکت می کنند.در چنین شرایطی اگر تصمیمات به صورت عقلایی گرفته شود و نهادهای تصمیم گیر به هم کمک کنند من امیدوارم که به تدریج بهبودی حاصل خواهد شد.این اتفاق نیز نیازمند ارجح دانستن منافع ملی بر منافع شخصی و گروهی است که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار داشته باشد.