مونا ربیعیان- این روزها آلودگی هوا در شهرهای صنعتی ایران از حالت بحران عبور کرده است و سلامت ساکنین مناطق شهری را تحت تاثیر قرار داده است. به نظر می رسد اکنون راه حل جامع و موثر و فوری از سوی دولت برای رفع آلایندگی هوا وجود نداشته باشد و راه حل ها بیشتر متوجه طبیعت و باد و باران است. اما علاوه بر آلودگی هوا، کرونا هم همچنان می تازد و به همراه آلودگی هوا ترکیب مرگباری برای سلامت عمومی جوامع شهری به ارمغان آورده است.

معضلات محیط زیستی امنیت ملی را تهدید می کنند

یک کارشناس مدیریت بحران های طبیعی و غیرطبیعی در خصوص وضعیت آلودگی هوا در پایتخت و دیگر شهرهای کشور گفت: علی رغم ممنوعیت مصرف سوخت آلاینده و سرطان زای مازوت در صنایع، خبرها حاکی است که با وجود ممنوعیت ها استفاده از این سوخت در کشور ادامه دارد و وضعیت به جایی رسیده است که درخصوص آلودگی هوا، مسوولان تنها حرف می زنند و عمل نمی کنند.

محمدرضا محبوب فر در گفتگو با خبرنگار روزنامه «اقتصاد پویا» افزود: طی چهار دهه است که محیط زیست کشور بدون متولی مانده است و با بی دولتی مواجه شده است و امروز بحران های زیست محیطی که در گذشته درخصوص آن ها هشدار داده می شد به ابربحران هایی بدل گشته اند که امنیت ملی کشور را تهدید می کنند.

وی درباره آلودگی هوا در کشور اظهار داشت: این روزها در تهران و بسیاری از کلان ‌شهرهای کشور نخستین عامل آلوده کننده هوا متاسفانه فعالیت صنایع است. ‌استفاده از سوخت‌ های فسیلی مثل مازوت و گازوئیل در بسیاری از صنایع و همچنین نیروگاه ها اکنون به افزایش آلودگی در تهران و بسیاری دیگر از کلان شهرها و مراکز استان های دیگر منجر شده است.

مصرف سوخت مازوت سرطان زا است

این کارشناس حوزه بحران های محیطی تصریح کرد: استفاده از سوخت فسیلی مازوت، سرطان زا است و علاوه بر تولید ترکیبات آلاینده مثل ذرات معلق، گازهای گوگرد و کربن تولید می کند که این آلاینده ها بسیار برای محیط زیست و ساکنین آن مانند انسان ها خطرناک است.

محبوب فر هشدار داد: ذرات و گازهای آلاینده صنایع در ایران حتی بالاتر از رهنمود سازمان جهانی بهداشت است که طی چندین دهه به آلودگی هوا انجامیده است. از نتایج استفاده از مازوت، افزایش بیماری‌های تنفسی و به خطر افتادن سلامتی مردم است. این آلودگی هوا که در کشور حاکم است، سبب مرگ زودرس  سالیانه بیش از ۴۰ هزار تَن در کشور می شود که از میان این تعداد، تنها ۵ هزار نفر سالیانه در تهران جان خود را از دست می ‌دهند.

محیط زیست مطالبه امروز مردم ایران

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران اضافه کرد: قانون اساسی و قانون هوای پاک تکلیف کیفیت هوا در شهرهای کشور را متوجه ۱۴ سازمان دولتی دانسته است که در حال حاضر این سازمان ها از انجام وظایف خود در حوزه آلودگی هوا شانه خالی می کنند و عملا قانون هوای پاک و قانون اساسی در زمینه حفظ محیط زیست مردم اجرا نمی شود.

وی با بیان اینکه اکنون مطالبات محیط زیستی مردم حول محوریت اجزای محیط زیست مثل آب و هوا شکل گرفته است، تاکید کرد: قدرت سیاسی و اقتصادی در کشور باید تغییر وضعیت دهد و بپذیرد که رفع معضلات محیط زیستی در کشور دیگر به صورت دستوری ممکن نیست و باید آحاد مردم به صورت دموکراتیک در این زمینه مشارکت کنند.

این کارشناس حوزه سلامت و بحران های محیطی ادامه داد: اکنون مطالبات محیط زیستی مردم با بحران اقتصادی و کمبود موادغذایی گره خورده است و دیگر نمی توان اجازه داد مدیریت محیط زیستی کشور مانند گذشته تداوم پیدا کند چراکه اکنون مردم تحت فشار هستند و می خواهند هوای پاک نفس بکشند و شهرهای زادگاهشان را از فرونشست و بی آبی خلاصی دهند.

بیماریزایی ویروس کرونا از طریق آلودگی هوا تشدید می شود

محمدرضا محبوب فر در بخش پایانی سخنان خود به همزمانی آلودگی هوا و کرونا در کشور پرداخت و گفت: بیماریزایی ویروس چینی با وجود آلودگی هوا تشدید می شود. کشور به نقطه ای رسیده است که تعداد روزهای پاک به کمتر از تعداد انگشتان یک دست رسیده است و در این شرایط، ویروس کرونا می تواند در شرایط پایداری هوا و تشکیل مه دود فتوشیمیایی ماندگارتر شود و تعداد زیادی از انسان ها را به کام مرگ بکشد. ضمن اینکه اکنون ویروس کرونا جهش های متعددی پیدا کرده است که دیگر واکسن هم یارای مقابله با آن را ندارد و تنها می توان از طریق رفع آلودگی هوا و رعایت بهداشت محیط و فردی، بیماری را مهار کرد.