درحال حاضر معضل جدیدی که در کشور پدیدار شده است این می باشد که فرزندان متاهل با توجه به تاهل در خانه والدین زندگی می کنند تا اجاره بها پرداخت نکنند باید به این نکته توجه کرد که علتوه بر رشد حاشیه نشینی و مهاجرت به شهر های کوچک پدیده بازگشت فرزندان به منازل والدین نیز توجه کرد.

مونا رمضانپور/این پدیده در حال حاضر در کلانشهر ها رخ داده است که باید مسوولین به این نکته توجه کنند و برای حل معضلات اجتماعی اقدام نمایند اگر این پدیده ها افزایش پیدا کند می تواند کانون خانواده را جدا سازد.

امان الله قرایی: گرانی عامل بازگشت به خانه

امان الله قرائی مقدم درخصوص افزایش پدیده بازگشت متاهلین به خانه های والدین به حبرنگار ما گفت: مردم در فشار اقتصادی هستند و این موجب می شود به دنبال راه حل هایی بروند که هزینه ها را کاهش دهند بنابراین اولین راه این است که به خانه های پدری بازگردند و اجاره بها را کاهش دهند.

وی در ادامه اظهارداشت: وقتی گرانی باعث می شود که مردم در تامین تغذیه خود بمانند راهکاری ندارند وقتی حاشیه نشینی هم برای برخی ها گران است و حتی نمی توانند حتی در حاشیه ها زندگی کنند با باید کارتن خواب و یا چادر نشین شوند بنابراین برخی ها که والدینشان خانه دارند ترجیح می دهند که در یکی از اتاق های والدین زندگی کنند تا شاید بتوانند برخی از مشکلاتشان را برطرف سازند.

بازگشت به دهه۵۰

این جامعه شناس درخصوص اینکه این امر برخلاف قانون افزایش جمعیت است گفت: با این طرح و این سبک زندگی به دهه ۵۰ رسیده ایم به دهه ای که همه مانند فیلم پدرسالار زندگی می کردند و با این حال جمعیت هم رو به افزایش بود اما در آن زمان زنان قانع بودند و حتی در یک خانه زندگی می کردند اما امروزه جوانان به زندگی های اینگونه عادت ندارند و نمی توانند بپذیرند که با خانواده همسر زندگی کنند.

امان الله قرائی مقدم در ادامه اظهارداشت: حتی در بودجه به جوانان بها داده نشده است با توجه به اینکه بودجه خیلی از مراکز افزایش پیدا کرده است با توجه به اینکه یان ردیف بودجه ها فایده ای برای جامعه ندارد  وو با این رویه به  جای افزایش جمعیت باید انتظار کاهش جمعیت و افزایش خشونت های خانگی و قتل های خانگی باشیم.

این جامعه شناس در پایان اظهارداشت: در پی این پدیده قتل های خانگی و افزایش طلاق و عدم میل به ازدواج در جوانان افزایش پیدا می کند و اگر به این رویه باشد باید انتظار داشته باشیم که جمعیت ایران به دلیل فقر و بیکاری به جای افزایش کاهش داشته باشد.

افزایش پدیده خانه های اشتراکی در کشور/ افزایش سهم مسکن در سبد خانوارها

وحید شقاقی شهری درخصوص بد مسکنی ها گفت: جهش قیمت بازار مسکن باعث ایجاد سه پدید در بد مسکنی شده است از خانه های اشتراکی که یک پدیده نوظهور است تا مهاجرت از کلانشهرها به حاشیه نشینی و پدیده سوم خانواده هایی که از خانه های ۷۰ متری به ۴۰ متری رسیده اند و از همه بدتر این است که پشت بام اجاره ای که از سال گذشته در کلانشهرها رخ داد بود اما بعداز افزایش قیمت ها به خانه های اشتراکی رسیده ایم.

وحید شقاقی شهری در ادامه از افزایش سهم مسکن گفت: درآمد و هزینه ها با هم همخوانی ندارد یعنی اینکه در گذشته ۳۰ درصد سهم مسکن بود اما امروزه بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده است یعنی اگر در گذشته ۱۰ میلیون حقوق ماهیانه بود ۳ میلیون تومان هزینه اجاره و رهن داده می شد اما امروزه ۷ میلیون باید سهم خانه داده شود

وی در ادامه اظهارداشت: به دلیل افزایش سهم مسکن در کشور خانواده ها مجبور شدند نیازهای اولیه از آموزش، بهداشت و تفریح بزنند چرا که با وجود شرایط بد اقتصادی ایجاد شده نیمه تعطیل شدن بنگاه های اقتصادی به دلیل کرونا و تحریم ها افرادی که با ۲ الی ۳ شغل زندگی خود را می گرداندن تک شغلی شده اند بنابراین نیمی از درآمد خود را از دست داده اند و این باعث شده تا مردم روی به پدیده های جدید و نوظهور بزنند.

این کارشناس در ادامه از زندگی دو خانواده در یک خانه دو خوابه گفت: در حال حاضر برخی از خانواده ها دو خانواده در یک خانه زندگی می کنند و  سرویس و آشپزخانه مشترک دارند اما در اتاق های جدا زندگی می کنند مهاجرت از روستاها به کلانشهرها باعث شده تا جمعیت زیادی وارد کلانشهرها شوند و این باعث افزایش موج بیکاری در کشور و تعطیلی روستاها می شود بنابراین پدید خانه های اشتراکی ایجاد شود.

وحید شقاقی شهری در پایان علت را اینگونه بیان کرد: این پدیده به دلیل عدم ساخت و ساز در ده سال گذشته بوده است که تعادل بازار مسکن و تقاضا را ایجاد نکرده و از سوی هزینه های مسکن سرسام آور جهش پیدا کرده است و ماحصل آن می شود این پدیده های بد مسکنی در کشور.