روز گذشته وزیر ارتباطات با بیان اینکه، افزایش قیمت اینترنت در طول ۱۰ سال گذشته دست نخورده باقی مانده از افزایش قیمت تدریجی تعرفه‌های ارتباطاتی خبر داد.

«عیسی زارع‌پور» درباره افزایش قیمت گفت: «با اصلاح هیجانی قیمت اینترنت مخالفم. شرکت‌های خصوصی پیشنهادهایی داشتند که بالا بود و به همین دلیل من مخالفت کردم.»

به گفته زارع‌پور، تعرفه باید به شکل پلکانی اصلاح شود. با این حال تغییرات در این بخش قطعی است چون در ۱۰ سال اخیر قیمت تقریبا ثابت بوده است.

او با اشاره به نیاز جدی برای توسعه زیرساخت‌های موجود گفت: «به هر روی ۱۰ سال تعرفه‌ها افزایش پیدا نکرده و برای امکان توسعه باید تعرفه‌ها به صورت تدریجی افزایش پیدا کنند. در غیر این صورت باید آمادگی این موضوع را داشته باشیم که یک یا دو سال دیگر حتی امکان گفت‌وگوی تلفنی در تهران هم وجود نداشته باشد.درآمد و هزینه‌ها باید همخوانی مناسبی با هم داشته باشند، تا امکان توسعه زیرساخت‌های ارتباطی فراهم شود.

افزایش قیمت کالاهای خدماتی طبیعی است

مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی در خصوص افزایش تعرفه اینترنت به خبرنگار ما گفت: تا وقتی که تحریم ها وجود دارد و اف ای تی اف تایید نشده است افزایش قیمت کالاهای خدماتی همانند اینترنت، برق،گاز و… طبیعی است چرا که دولت به دنبال جبران کسری بودجه و درامدزایی های خود است بنابراین این افزایش قیمت ها تازه شروع قیمت ها است.

وی در ادامه اظهارداشت: دولت برای اینکه بتواند کسری ها را جبران کند مجبور است که چنین اعمالی را انجام دهد و در این میان فشار روی مردم بیشتر از قبل خواهد شد.

بودجه تورم زا

افقه با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز در بودجه به ۲۳ هزار تومان خود تورم‌زا خواهد بود، اظهار داشت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با یک موج تورمی روبرو خواهیم بود، بنابراین پرداخت یارانه ۱۵۰ هزار تومانی به هیچ عنوان نمی‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد، این درحالیست که نقدینگی و تورم در چند سال اخیر با افزایش بسیار زیادی روبرو بوده، در مقابل، اما با ثابت ماندن حقوق و دستمزد سفره مردم هر روز کوچک‌تر از گذشته شده است.

افقه اضافه کرد: درحال حاضر دولت به دلیل اینکه با کسری بودجه شدیدی روبرو بوده، در تامین ارز با مشکل مواجه شده، بنابراین دولت برای کاهش فشار تنگنای ارزی، تحصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی را قطع کرد، اما باید توجه داشت این موضوع تبعات تورمی دارد و دولت باید به این موضوع توجه زیادی کند، زیرا یارانه ۱۵۰ هزار تومانی نمی‌تواند کفاف هزینه‌های کمرشکن مردم را نخواهد داد.

وی در پایان اظهارداشت: مردم باید انتظار داشته باشند که کالاهای خدماتی همانند کالاهای اساسی ماهانه افزایش قیمت داشته باشند و تا وقتی که تحریم ها ادامه دار باشد این افزایش ها نیز ادامه دار خواهد بود.