کاهش ارزش پول ملی ترکیه به افزایش صادرات این کشور کمک خواهد کرد. از آنجا که صادرکنندگان در ترکیه مورد حمایت ویژه قرار دارند، تاثیر کاهش ارزش پول ملی دوچندان خواهد بود و قطعا می‌تواند در بازارهای مهم ما مثل عراق، روسیه و کشورهای حوزه CIS صادرات ما را تحت تاثیر قرار دهد.

مونا ربیعیان/ کالاهایی که بیشتر می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد قطعا کالاهای کشاورزی و صنایع غذایی ما است که به صورت محصول صادر شده و در بازارهای اصلی ما رقیب اصلی تجار ایرانی، ترکیه است. در این بخش باید حمایت‌های جدی انجام شود و پرداخت‌هایی در حوزه حمل و نقل به عنوان جبران بخشی از افزایش قیمت‌ها صورت بگیرد که صادرکنندگان ما بتوانند در این شرایط رقابت خود با ترکیه را ادامه دهند.

اعتماد به اروپا اقتصاد ترکیه را وارونه کرد

با امیرواعظ آشتیانی، نماینده سابق درخصوص کاهش لیر وتاثیر آن بر اقتصاد ایران به خبرنگار ما گفت: باید به این موضوع که ترکیه به اروپا و امریکا اعتماد کرده بود و همانطور که میدانید در ترکیه برندهای مختلف از اروپا در این کشور سرمایه گذاری کرده بودند اما با تمام این اتفاقات اقتصاد ترکیه به یکباره برهم ریخت و ارزش پول ملی آن به شدت کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه اظهارداشت: تصمیمات اقتصادی ترکیه بنا به بازی های سیاسی اروپا و امریکا چیده شده بود و این باید درس عبرتی برای کشورهای دیگر باشد که دل به همکاری اروپا و آمریکا بسته اند چرا که ترکیه تاکنون برای ماندن در اتحادیه اروپا همه تلاش خود را کرد اما در آخر با بازی اروپا و آمریکا ارزش پولش روز به روز کاهش پیدا کرده است.

این نماینده سابق در ادامه افزود: باید بگویم که همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند که به اروپا و آمریکا نباید اعتماد کرد را در اقتصاد ترکیه دید و این باید درس عبرت برای مسوولین باشد که حضور برندهای بزرگ نمی تواند باعث شود تا اقتصاد یک کشور سرپا بماند لذا که برهم ریختگی در اقتصاد ترکیه مشهود و قابل پیش بینی بوده است.

وی در ادامه از کاهش ارزش لیر در یک دهه گفت: در دهه ۹۰ شمسی هر ۳۰۵ لیر برابر با یک دلار بود اما امروز ۱۴ لیر مصادف با یک دلار است.

تجار به جای لیر کالای اولیه وارد کنند

امیرواعظ آشتیانی راهکار تجارت با ترکیه را اینگونه بیان کرد: تجار ما می توانند به جای لیر بی ارزش مواد اولیه کارخانه های را وارد کنند چرا که ترکیه یک کشور ثالث است و می توانند مواد اولیه اروپایی را به جای کالا ایرانی به ترکیه بدهند این امتیاز می تواند دو طرفه باشد البته کاهش ارزش پول ملی برای هیچ کشوری نمیتواند قابل تحمل باشد.

وی در پایان بیان کرد: ایران بعداز ۱۰ سال رشد اقتصادی را تجربه یم کند بنابراین راهکار تبادل کالا با کالا می تواند راهکار نجات ترکیه و همچنین رشد مثبت ایران باشد.