در میان تشکل های اقتصادی ایران، آقای مهندس شافعی همواره چهره ای شاخص و معتبر بوده است. حضور ایشان در مسند ریاست اتاق بازرگانی طی یک دهه گذشته نیز برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی منجر به کسب دستاوردهای ارزشمندی شده.

در یک دهه ریاست متناوب غلامحسین شافعی برای اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران، او همواره نشان داده است که اعتقاد راسخی به اجرای مر قانون اتاق و ضرورت ایفای نقش این نهاد به عنوان مشاور قوای سه گانه برای مدیریت اقتصاد ایران دارد. تحت مدیریت ایشان اتاق ایران به خوبی توان کارشناسی بدنه خود، خرد جمعی فعالان اقتصادی و روابط سازنده با حاکمیت را به کار گرفت تا فعالان اقتصادی بتوانند نظرات خود را هر چه بیشتر و بهتر در اداره مسائل مربوط به فضای کسب و کار دخیل نمایند.

مثلی هست که می گوید مردان بزرگ اشتباهات بزرگ هم دارند. سخنان رئیس اتاق در مورد کیفیت نگرش کارشناسی به مسائل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی بر اساس همان تاکید همیشگی او به تعامل و همکاری با نظام سیاسی کشور بیان شده بود ولی در محتوای آن نکاتی وجود داشت که باید آن را اشتباه بزرگی شافعی نامید. از وقتی کلیپ سخنان رئیس اتاق در فضای مجازی منتشر شد؛ مشخص بود که حمله شخصی او با لحنی تحقیرکننده خطاب به یکی از نمایندگان و زیر سوال بردن صلاحیت کارشناسی مجلس برای ورود به مباحث اقتصادی، نه تنها به تقویت همکاری میان اتاق و مجلس کمکی نمی کند بلکه با حساسیت مجلس و افکار عمومی همراه می شود و بازتاب زیادی پیدا خواهد کرد. 

واکنش مجلس به انتشار کلیپ سخنان رییس اتاق، سر و صدای زیادی نداشت اما بسیار شدید بود و مشکلات زیادی را به فعالان اقتصادی تحمیل کرد. شنیده ها حاکی از آن است که در حالیکه در فصل بودجه هستیم و اتاق باید بتواند حساسیت های فعالان اقتصادی را در مورد موضوعات مربوط به بودجه به نمایندگان منتقل کند؛ دسترسی اتاق به محافل رایزنی داخلی مجلس شورای اسلامی عملا قطع شده است و فراتر از آن بسیاری معتقدند مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق که منبع درآمد جاری اتاق را به کلی نابود کرده است و به این شکل ادامه حیات آن را دچار خطر نموده هم حاصل رایزنی های نمایندگان عصبانی و ناراضی برای تنبیه اتاق است که واکنش ملموسی به سخنان رییس خود نشان نداد.

مصوبه کمیسیون تلفیق پایان ضد حمله مجلس به شافعی و اتاق ایران نیست و فعالان اقتصادی و نیروهای سیاسی معقدند انتقام سخت مجلس از اتاق و شافعی را باید در نحوه رسیدگی به طرح اصلاح قانون اتاق بازرگانی ایران دید.

 استعفای غلامحسین شافعی از ریاست اتاق بازرگانی که امروز خبر آن در محافل رسانه ای و اقتصادی و سیاسی دست به دست می شد را باید تلاش آقای رییس برای محافظت اتاق در برابر عواقب اشتباه خود دانست. غلامحسین شافعی یک عمر برای خدمت به فعالان بخش خصوصی و تشکل های صنفی و تخصصی در فضای کسب وکار ایران تلاش کرد و امضای او بر برگه استعفایش، که تصمیمی شجاعانه بود و با درایت اتخاذ شد حتما یکی از درخشان ترین اقداماتی است که در این دوره طولانی برای محافظت از جایگاه بخش خصوصی و ارتقای جایگاه آن به انجام رسانده است. برای موفقیت فعالیت های تشکلی در اقتصاد ایران، همه فعالان اقتصادی باید از آقای رئیس درس بگیرند و در تصمیمات اجتماعی مصلحت عمومی را پیش و بیش از ملاحظه غرور و جایگاه شخصی در نظر داشته باشند.

  • نویسنده : اميد مقدم؛ فعال اقتصادى