با مبنا قرار دادن نرخ تورم مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۹ یعنی۴۳ سال منتهی به‌ آن، بررسی ها نشان می دهد: ▫️یکم: نرخ تورم ۳۰ الی ۴۰ درصد ۵ بار در اقتصاد ایران رخ داده است و اینکه ۳ بار آن طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ ثبت شده […]

با مبنا قرار دادن نرخ تورم مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۹ یعنی۴۳ سال منتهی به‌ آن، بررسی ها نشان می دهد:

▫️یکم: نرخ تورم ۳۰ الی ۴۰ درصد ۵ بار در اقتصاد ایران رخ داده است و اینکه ۳ بار آن طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ ثبت شده است. یعنی ۳ سال قبل از شروع به کار دولت جناب رئیسی در شهریور ۱۴۰۰.

▫️دوم: میانگین نرخ تورم در سه سال قبل از شروع به کار دولت جناب رئیسی(۱۳۹۷-۱۳۹۹) حدود ۳۷ درصد است که این رقم در تمام سه قبل از تغییر دولت ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بالاترین محسوب می شود.

▫️سوم: تنها دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که در هنگام روی کار آمدن سه سال قبلش نرخ تورم مستمر بالای ۳۰ درصد بوده دولت سیزدهم است.

▫️معنای همه اینها این است که جناب رئیسی دولت را زمانی تحویل گرفته است که نرخ های تورمی بالای ۳۰ درصد و مستمر ۳ ساله فشار سنگین و بی سابقه ای را در مقایسه با کل سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به معیشت مردم ایران وارد نموده بود.

▫️در این شرایط کاملاً طبیعی است که تلاش های دولت جناب رئیسی جهت کاهش نرخ تورم در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ (که به صورت ملایم رخ داده) خیلی برای مردم عزیز ایران محسوس و ملموس نباشد.

▫️نگارنده هم قبل از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ و هم بعد از آن چندین بار مطرح کرده است که مشکل تورم در ایران امروز هیچ راه حل رادیکال و تهاجمی نداشته و در بهترین حالت می توان یک فرود آرام تورمی را رقم زد.

▫️لذا هر گونه تلاش برای نا کارآمد نشان دادن سیاست های ضد تورمی دولت جناب رئیسی که عمر آن هنوز یکساله نشده بیشتر مبتنی بر اغراض سیاسی، بالابردن بی جهت انتظارات مردم و احتمالاً دلسرد کردن آنها قلمداد می شود.

▫️با این همه، آنچه اشاره شد به معنای بی نقص بودن سیاست های ضد تورمی دولت سیزدهم نبوده و پنجره نقد دولت جناب رئیسی برای همه ی منتقدان باز خواهد بود.

◻️ در نهایت، روندهای گذشته مسئولیت خطیر دولت سیزدهم برای حل مشکل تورم در ایران را سلب نخواهد کرد، لیکن فرمایش رئیس جمهور مبنی بر اینکه عملکرد دولت قبل در مقاومت تورم به فروکش کردن در ۷ ماه اول دولت ایشان موثر بوده کاملاً صحیح است

  • نویسنده : دكتر عباس علوی راد-هيات علمي دانشگاه آزاد