قصدم از این نوشتار این است که نشان دهم مشکلات فعلی نتیجه تصمیمات نابخردانه این مسولین است .

وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی در تلویزیون با آقای عابدینی مصاحبه داشت.
این دو نفر یک سری حرفهای چرت و پرت تحویل دادند که اگر من بجای آقای عابدینی بودم ، اول یک پس گردنی محکم میزدم تا از روی صندلی بلند شوند و بعد آنها را رو به قبله می کردم با یک اوردنگی آنها را بیرون می کردم. و بعدش از بینندگان عذر خواهی می کردم و می گفتم.

شنوندگان محترم همانطور که همه مستحضرید بدترین نوع یارانه، یارانه مستقیم و دادن پول به همه مردم است ، چون
۱- دولت، منابع پرداخت یارانه را می خواهد از کجا تامین کند؟ پس اینگونه پرداخت ها به نسبت پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به منزله این است که اقتصاد کشور را از چاله به یک چاه ویل بیاندازند.
۲- پرداخت یارانه به همه مردم موجب تورم افسار گسیخته می شود.در عرض چهار ماه این پول بی ارزش می شود و فقرا فقیرتر می شوند. پس مستمندان از این طرح نفعی نمی‌برند
۳. پرداخت یارانه به همه موجب ایجاد یک سازمان دولتی با هزینه بالا می شود . که در طولانی مدت مفسده آمیز است .
۴. پرداخت یارانه به همه ، موجب می شود برای همیشه استمرار و ادامه داشته باشد و نتوان آنرا حذف کرد
۵. پرداخت یارانه به همه باعث می شود گرانی ها آنقدر افزایش پیدا میکند که مردم از سطح زندگی فعلی نیز سقوط کرده و تنزل پیدا می کنند
۷. وقتی دولت تمام عزم خود را جزم کند تا این پروژه را به ثمر برساند از آن طرف کل بودجه عمرانی و سرمایه گذاری تعطیل می شود. پس مردم از کجا باید درآمد کسب کنند یا تولید چگونه شکل می گیرد .تا مردم بتواند این گرانی را تحمل کرده و از این مرحله عبور کنند؟
بینندگان محترم یک مسول جمهوری اسلامی اول باید به فکر تولید باشد. و باید راه حل های زیر را دنبال کند.
۱. اولین اقدام مناسب کردن فضای کسب و کار است. الکترونیکی شدن مجوزها را شروع کرده ، پس هر چه زودتر آنرا تمام کند . و پیگیری کند تا بقیه شاخص های کسب و کار را هم تسهیل کند.
۲. شفافیت کار شهرداری‌ها را شروع کند و آنها را ملزم کند که در حداقل ممکن مجوزهای مختلف را بصورت شفاف و الکترونیکی صادر کنند.
۳. قوه قضائیه باید خلوت شود. تعداد زیاد پرونده ها و مراجعه کننده باید چاره اندیشی شود.
شلوغی قوه قضاییه دو دلیل دارد یا قوانین مناسب نیستند و یا اینکه مراکز جرم خیز شناسایی و با آن برخورد نمی شود.
لازم است در قوه قضاییه یک موسسه تحقیقاتی تشکیل گردد که این دو کار را انجام دهد
۴. پرداخت و دریافت و وام‌های بانکی باید شفاف باشد. اگر شفاف نباشد هیچگاه تولید افزایش نمی یابد.
۵. سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی تحت نظر بانک مرکزی قرار گیرد . تا بانک مرکزی ساز و کاری درست کند تا بتواند از طریق حمایت از سهامداران خرد، سهام شرکت‌های دولتی را واگذار کند. از این طریق بانک مرکزی می تواند تورم را کنترل کند.
۶.شرکتهای ایران خودرو و سایپا فعال شوند . بطوریکه سطح تولیدات خودشان را افزایش دهند. کاهش تولید. و عدم کیفیت خودرو در ایران معلول حاشیه سازی های مدیریتی است که قابل اصلاح است.و نباید آنرا رها کرد.
اگر دولت این کارها را انجام دهد میزان تولید و اشتغال افزایش می یابد. و بعد می توان هر تحولی را ایجاد کرد.

  • نویسنده : احمد. قربانی