دو روز گذشته رییس جمهور درخصوص سقط جنین در جمع دانشجویان صحبت کرد و آمارها نشان می دهد که سقط جنین از دهه 90 افزایش پیدا کرده است.

حسین جلیلی بال/ با توجه به آمارهای داده شده سقط جنین خانگی بیشتر از قبل شده است و دسترسی به داروهای سقط جنین بیشتر از سال های گذشته شده است و نکته خطراتی است که برای مادران ایجاد می شود به طور مثال شاید ان مادر دیگر نتواند باردار شود و این سقط جنین باعث شود تا دیگر حس مادری را نکشد اما به دلیل مشکلات اقتصادی ایجاد شده و ناتوانی مردم در خرید کالای اساسی دست به چنین خطراتی می زنند.

سقط جنین به دلیل ترس از آینده

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص دلایل افزایش سقط جنین به خبرنگار ما گفت: جوانی جمعیت با جلوگیری از سقط جنین یا عدم فروش ابزار و وسایل باروری ایجاد نخواهد شد این منع ها باعث می شود تا سقط جنین غیر قانونی بیشتر شود در نتیجه با قانون نمی شود جمعیت را افزایش داد.

وی در ادامه اظهار داشت: فلاسفه از قدیم درخصوصکاهش جمعیت هشدارها داده بودند البته برخی ها مانند افلاطون بر این باور بودند که باروری باید در اختیار دولت ها باشد همانند امروز وجمعیت باید کنترل شود ونباید از ۵ هزار و چهل نفر بیشتر شود و برخی ها مخالف افزایش جمعیت هستند و یک نظریه دیگر است که  جد تناسب در جمعیت باید رعایت شود اما با گرسنه نگاه داشتن نمی شود که تعادل ایجاد کرد چرا که آدم گشنه غریضه جنسی اش افزایش پیدا می کنند بنابراین گرسنگی نه تنها باعث کاهش جمعیت می شود بلکه جمعیت را افزایش می دهد همانطور که در پاکستان؛ افغانستان و آفریقا شاهد هستیم که زاد و ولد روز به روز افزایش پیدا می کند.

این جامعه شناس علت افزایش سقط جنین در ایران را اینگونه بیان کرد: ذهن دختران نسبت به بارداری تغییر کرده است چرا که آینده روشنی برای نوزادان خود نمی بینند و چشم اندازی که دیده می شود فقر، کارتن خوابی و.. است و این باعث می شود تا دختران توجهی به زایمان نداشته باشند و نخواهند که نوزادی به دنیا بیاورند با جمع آوری وسایل جلوگیری نمی توان مردم را به زاد و ولد تشویق کرد.

سقط های زیر زمینی بازی با جان مادران

امان الله قرائی مقدم در ادامه از افزایش سقط های زیر زمینی گفت:با قانون نمی توان جمعیت افزایش داد و از سوی دیگر سقط جنین بخش خصوصی زندگی مردم است و هیچ دولتی حق ندارد در این بخش دخالتی داشته باشد با توجه به اینکه میلیون نفر زیر خط فقر هستند مردم نمی توانند نوزاد به دنیا اورند بنابراین به ناچار کودکان خود را سقط می کنند نگته این است که  در صورت عدم سقط به صورت قانونی مردم به سمت راه های غیر قانونی و به اصطلاح سقط های زیر زمینی می روند بنابراین نباید کاری کرد که جان مردم به خاطر قانون به خاطر بیوفتد.

 وی در پایان اظهارداشت: دولت با وعده مسکن و وام  100 میلیونی نمی تواند مردم را مجذوب به افزایش جمعیت کند چرا که از یک سو مردم اعتماد ندارند از سوی دیگر مردم شاهد افزایش بیکاری و فقر در جامعه هستند و باید گفت که ما نمی توانیم آب کشاورز را تامین کنیم و بخشی از این کشور اب خوردنی ندارند بنابراین چرا باید نوزاد بیگناه را وارد جامعه ای کنیم که برای تامین آب با مشکل رو به رو است و حتی نمی تواند مشکلات اقتصادی خود را برطرف سازد اول باید اقتصاد ترمیم شود بعد به فکر افزایش جمعیت بود.

فروش اینترنتی داروهای سقط جنین؟!

مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان با بیان اینکه عمده سقط جنین‌های غیرقانونی در خانه‌ها و از طریق قرص‌های خونریزی‌دهنده انجام می‌شود، گفت: در صورت انجام سقط جنین غیرقانونی از سوی پزشک، پروانه کسب وی باطل می‌شود.

دکتر سلیمان حیدری با اشاره به وضعیت سقط جنین غیرقانونی در کشور، گفت: بحث سقط جنین ابعاد مختلفی دارد. طبق بررسی‌های انجام شده بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد سقط جنین‌های غیرقانونی و غیر پزشکی در خارج از مراکز درمانی انجام می‌شود. به طوری که ممکن است در یک مطب مامایی یا در خانه اتفاق بیفتد و عمدتا هم باتوجه به اینکه با قرص‌های خونریزی‌دهنده انجام می‌شود، در خانه‌ها انجام می‌شود. بنابراین سقط غیرقانونی عمدتا در مراکز درمانی انجام نمی‌شود که بتوانیم آمار دقیق داشته باشیم. البته بر اساس یکسری فرمول‌هایی آمار مختلفی مطرح شده که از آنجایی که این آمارها قابل اطمینان نیست، نمی‌توان آن‌ها را مطرح کرد. هرچند که اگر درست باشند، فاجعه‌بار است.

حیدری درباره وضعیت توزیع داروهای سقط جنین، گفت: باید توجه کرد که توزیع دارویی که برای سقط جنین مصرف می‌شود، در خارج از مراکز بیمارستانی ممنوع است، اما متاسفانه از طریق سایت‌های اینترنتی و از طریق فضای مجازی این دارو پخش می‌شود. متاسفانه برخی مسئولان هم فقط نگرش افزایش شغل داشته و توزیع دارو از طریق اینترنت را به عنوان شغل حساب می‌کنند. در حالی که در موضوعی مانند توزیع دارو باید سلامت جامعه و هموطنان مورد توجه باشد. در این زمینه هم نواقصی وجود دارد. هنوز مقابله جدی با توزیع دارو از طریق اینترنت انجام نشده است. هرچند که از نظر قانونی ممنوعیت دارد و طبق قانون فروش هر نوع دارویی از طریق هر جایی به جز داروخانه و به صورت اینترنتی ممنوع است، اما متاسفانه شاهد آن هستیم.

تخلف برخی پلتفرم‌های مسافربر در توزیع اینترنتی دارو

وی تاکید کرد:  سازمان غذا و دارو برنامه‌هایی دارد تا بتوان برخی اقدامات دارویی را به صورت اینترنتی و از طریق یک داروخانه مجوزدار و مشخص که مسئول فنی مشخص دارند، انجام دهند. در عین حال همکاران ما تلاش می‌کنند که جرم توزیع اینترنتی دارو را که از سوی برخی پلتفرم‌هایی که حتی مسافربری هستند، انجام می‌شود، از طریق قضایی و قانونی پیگیری کنند. هر چند که متاسفانه سیستم قضایی در این زمینه علی‌رغم شکایات متعدد، همکاری خوبی نداشته است که امیدواریم این همکاری انجام شود.