فرماندار ویژه ملایر اعلام کرد: کرونا شوخی بردار نیست و باید برخورد جدی صورت بگیرد و اگر مردم رعایت نکردند جریمه آنها محروم کردن از خدمات اجتماعی یا ارائه خدمات در بخش های بستری بیماران کرونا در بیمارستان ها تعیین شود.

قدرت‌الله ولدی یکشنبه ۲۷ مهرماه در جلسه کنترل و هماهنگی ستاد مقابله با کروناویروس شهرستان ملایر، ضمن تشکر از همراهی اصحاب رسانه طی بازرسی های ویژه ستاد مقابله با کرونا در هفته گذشته، اظهار کرد: ما شهرداری را موظف به نوبتی کردن خاکسپاری ها و کاهش تجمع افراد به ۱۰ نفر کردیم و فقط در خاکسپاری فوتی های ناشی از بیماری کرونا پروتکل های بهداشتی رعایت می شود اما مابقی رها شده است.

وی به تجمع بیش از ۵۰ ماشین در ورودی آرامستان بهشت هاجر ملایر در پنجشنبه گذشته اشاره و تأکید کرد: دو نفر نیروی انتظامی، سه نفر از بسیج و هشت نفر از شهرداری موظف به حضور و کنترل تجمع در آرامستان هستند و اگر این افراد نمی توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند باید به شدت از سمت دستگاه های ذیربط با آنها برخورد صورت گیرد.

ولدی به تلاش های کادر درمان شهرستان اشاره کرد و گفت: کرونا شوخی بردار نیست و باید برخورد جدی صورت بگیرد، اگر مردم رعایت نکردند اقدامات دیگری از جمله توقیف و یا جریمه ماشین و یا محروم کردن از خدمات اجتماعی صورت گیرد و یا در صورت عدم رعایت ضوابط و پروتکل های بهداشتی که سلامت عموم را با خطر مواجه می کند، به تشخیص دستگاه قضا شخص را مکلف به ارائه خدمات در بخش های بستری بیماران کرونا در بیمارستان ها کنید.

وی با بیان اینکه با نیروهایی که در این حوزه کم کاری می کنند، برخورد جدی صورت گیرد، تعارف کردن معنی و مفهوم ندارد، افزود: با کاسبان مغازه ها و تاکسی دارانی که دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، با تمام قدرت برخورد شود و باوفاداری به مسئولیت خود و کمک نیروی انتظامی و دادستانی وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهید.

معاون استاندار همدان به مسئولیت صفر تا صد رئیس و بخش حراست هر اداره در بحث مبارزه با کرونا اشاره کرد و گفت: هر اداره ای که مصوبات ستاد مقابله با کرونا را رعایت نکند، دو خط نامه به بنده بنویسید تا برخورد جدی صورت بگیرد.

وی افزود: در آرایشگاه های زنانه مانند آرایشگاه های مردانه نوبت دهی انجام شود همچنین کاسبان و اصنافی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند، پلمب و علت پلمب این واحدهای صنفی به منظور اطلاع رسانی به مردم ذکر شود.

وی به لزوم نوبت دهی اینترنتی در ادارات پرتردد اشاره و خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد کرونایی ها خانوداگی هستند یعنی یک نفر، پنج نفر از اعضای خانواده را درگیر کرده است پس همه مدیران ادارات موظف به کنترل دستگاه های ذیربط در رعایت پروتکل های بهداشتی هستند و در صورت عدم رعایت گزارش خود را به نیروی انتظامی و دستگاه قضا به منظور برخورد جدی تحویل دهند.

فرماندار ویژه ملایر به لزوم نصب بنرهایی در سطح شهر به منظور آگاه سازی بیشتر مردم توسط شهرداری اشاره کرد و ادامه داد: بسیج، گروه های جهادی و سازمان های مردم نهاد به منظور کمک به دیگر نهادها پای کار بیایند و تمام تلاش و همت خود را بکار بگیرید تا مردم گرفتار نشوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر نیز اظهار کرد: بالاترین آمار فوتی های ما در تیرماه و مردادماه بود، در تیرماه از ۵۱۲ مورد مشکوک، ۲۶۹ مورد مثبت و در شهریورماه به ۳۴۰ مورد بستری در بیمارستان ها رسیدیم.

دکتر محسن ترکاشوند از ۵۵۱ مورد مشکوک در مهرماه که ۳۳۰ مورد از آنها مثبت اعلام شده، خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان ملایر از تیرماه که با ۵۱۲ مورد مشکوک بیشترین آمار چند ماه اخیر را داشت، بالاتر رفته و طی ۲۵ روز گذشته به ۳۲ مرگ بر اثر ابتلا به کرونا رسیدیم.

وی با بیان اینکه در بین فوت شدگان جوانان و افرادی با سنین پایین تر هم دیده می شود، خاطرنشان کرد: ۱۱۰ مورد بستری طی هفته گذشته نشان دهنده تأثیرگذاری اقدامات ستاد مقابله با کرونا است و نسبت به هفته قبل از آن ۳۰ مورد کاهش بستری داشتیم و موارد مرگ ناشی از بیماری کرونا مربوط به افراد بستری شده طی هفته های قبل بوده است.

ترکاشوند افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی استفاده از ماسک در شهرستان را از نتایج اقدامات به عمل آمده توسط ستاد مقابله با کرونا شهرستان ملایر طی هفته گذشته دانست و یادآور شد: عدم برگزاری بسیاری از تجمعات مذهبی در ایام رحلت پیامبر اکرم و شهادت امام رضا(ع) و نیز برخورد با مواردی که برگزار شده، در کاهش تعداد افراد بستری اثرگذار بوده است.

وی عدم برگزاری کلاس های ازدواج از زمان شیوع بیماری کرونا را یکی دیگر از اقدامات در جهت کاهش شیوع بیماری کرونا عنوان و تأکید کرد: یکی از نگرانی های پرسنل بیمارستان شروع مجدد مراسم های عروسی و دورهمی های خانوادگی است که اگر برنامه صفر تا صد برای آن نداشته باشیم وضع از این بدتر خواهد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان ملایر نیز به اقدامات انجام شده در حوزه مصوبات جلسه مدیریت بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: ۱۰ مورد پلمب واحدهای صنفی متخلف در سطح شهرستان داشتیم همچنین فعالیت پاساژها، مجتمع های تجاری، بازار و صنوف سطح شهر تا ساعت ۱۹ و مغازه های بلوار سیف الدوله به ویژه بستنی فروشی ها و اغذیه فروشی ها تا ساعت ۲۱ مجاز است و این رویه ادامه پیدا خواهد کرد.

سرهنگ محمدباقر سلگی با اشاره به کنترل فعالیت رستوران ها، گیم نت ها، باشگاه های بدنسازی و مهدکودک ها، تصریح کرد: آمار نیمه دوم شهریورماه و نیز مهرماه نشان می دهد اقداماتی سبب افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا طی این مدت زمان شده است که باید توسط کارگروه هایی آسیب شناسی شود تا محله ها و گروه های آسیب زا شناسایی و اقدامات لازم برای کاهش آمار صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بعضی از افراد پس از ابتلا به بیماری خارج از شبکه بهداشت و درمان شهرستان و در منزل خود تحت درمان قرار می گیرند، اظهار کرد: بیشترین آسیب ما در این حوزه است که این افراد آزادانه در سطح شهر تردد کرده و به داروخانه ها و یا مطب پزشکان مراجعه می کنند که باید شناسنامه دار شده و تحت کنترل های الکترونیکی قرار بگیرند یا مکان مخصوصی به منظور درمان و قرنطینه آنها درنظر گرفته شود تا با خروج از منزل سبب ابتلا دیگران نشوند.

سلگی استفاده از معتمدین محلی و ریش سفیدان روستاها را بهترین راهکار برای کاهش برگزاری مراسم های عروسی و دورهمی های خانوادگی عنوان و تأکید کرد: کنترل شهر به علت بسته شدن تالار ها و رستوران ها راحت تر شده اما در روستاها که به صورت محله ای و سنتی مراسم های عروسی خود را برگزار می کنند، باید از ظرفیت ریش سفیدان و معتمدین روستا به منظور جلوگیری از برگزاری این مراسم ها استفاده کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر نیز از توزیع ۵۰ هزار ماسک N۹۵ بین کادر درمان بیمارستان های امام حسین(ع)، قرضی و مهر خبر داد و گفت: تعدادی ماسک در اختیار همراهان بیماران قرار داده شد همچنین دو تا سه میلیون کمک هزینه درمان به بیماران مبتلا به بیماری کرونا طی هفته های گذشته داده شده است.

پژمان جعفری با بیان اینکه اوقاف ملایر ۶۰ میلیون تومان اعتبار برای تقدیر از کادردرمان و ۱۰ میلیون تومان اعتبار برای تقدیر از پزشکان درنظر گرفته است، یادآور شد: ۲۰۰۰ سبد غذایی بین کادر درمان بیمارستان ها و ۸۰۰ سبد غذایی با ارزش ۳۰۰ هزار تومان بین بیمارن سرطانی و صعب العلاج در این هفته توزیع خواهد شد.