مسئله مهمی که در اقتصاد جهان به ویژه در اقتصاد کشور مطرح و حائز اهمیت است مسئله تورم است . تورم در علم اقتصاد به عنوان افزایش سطح عمومی قیمت ها یا به معنای عامیانه گرانی و افزایش غیر متناسب قیمت ها می باشد . کشور ایران در دسته کشورهایی قرار گرفته است که تورم […]

مسئله مهمی که در اقتصاد جهان به ویژه در اقتصاد کشور مطرح و حائز اهمیت است مسئله تورم است . تورم در علم اقتصاد به عنوان افزایش سطح عمومی قیمت ها یا به معنای عامیانه گرانی و افزایش غیر متناسب قیمت ها می باشد . کشور ایران در دسته کشورهایی قرار گرفته است که تورم بسیار زیادی در آن شکل می گیرد و متاسفانه فقط چند کشور اندک هستند که تورم آنها از ایران قدری بالاتر است . تورم یک معلول است و قاعدتا هر معلولی علت یا عللی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد که از مهم ترین علل تورم در ایران میزان نبودن هزینه های دولت با  درآمدهای آن است. یعنی هر زمان که هزینه های دولت از بودجه سالیانه آن بیشتر باشد موجب تورم و افزایش قیمت ها می شود . علت دیگر تورم کسری بودجه است در این زمان دولت برای جبران کسری بودجه خود دست به اقداماتی از قبیل استقراض از بانک مرکزی و تولید اسکناس می کند. که این امر خود‌ موجب افزایش نقدینگی و در نهایت تورم می شود‌ .

اما همانگونه که هر عیب و نقصی درمان و راه حلی دارد مهار تورم نیز قطعا راه حل های اقتصادی خود را می طلبد ‌ برای برطرف کردن و مهار تورم و یا حداقل کردن آن باید به سراغ علت های به وجود آورنده آن برویم و راه حل در خود مسئله می باشد . یعنی نقدینگی  را به حداقل برسانیم و مانع از سرازیر شدن پول به بازار شویم. و برای کاهش نقدینگی باید هزینه ها و درآمدهای دولت متوازن گردند چون در غیر این صورت علاوه بر تورم مشگلات دیگری از قبیل کاهش سرمایه گذاری و کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه افزایش بیکاری را در پی خواهد داشت .

به نظر بنده یکی از مهم ترین ابزار و راه های پیشگیری از تورم استفاده از نیروهای متخصص در بحث اقتصادی و بکارگیری استانداردهای جهانی اقتصادی می باشد . هر زمانی که ما به نیروی جوان و البته متخصص اعتماد نکردیم جز زیان چیزی حاصل نشده است .

به امید روزی که نیروهای جوان ، انقلابی و البته متخصص در مسائل اقتصادی بر سر کار آیند تا شاهد پیشرفت کشور باشیم.

  • نویسنده : کارشناس مدیریت توسعه شهری مهندس عبدالله زمانی تونی