وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت تفاهمنامه‌ای در دست امضا دارند که براساس آن وظایف تنظیم بازار کالاهای اساسی مجددا به وزارت جهاد بازمی‌گردد و بخشی از مشکلات موجود مرتفع خواهد شد.

مونا رمضانپور/بر همین اساس، در استعلامی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور از حسن روحانی داشته، رئیس جمهور اینگونه در پی نوشت آورده است که «این توافق بر خلاف مصوبات است و دو وزیر نمی‌توانند نسبت به مصوبات شورای عالی هماهنگی یا ستاد اقتصادی دولت تصمیم‌گیری کنند. موضوع در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود.»

این اقدام رئیس جمهور در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند، وزارت جهاد کشاورزی که این روزها با عملکرد ضعیف سامانه بازارگاه، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان دام و طیور و بازار نهاده های دامی ایجاد کرده است، از پس تنظیم بازار یک بخش کوچک از محصولات کشاورزی به خوبی برنیامده و کارنامه درخشانی را به جای نگذاشته است.

البته رئیس جمهور به این نکته هم اشاره کرده که موضوع باید در جلسه دولت مطرح و به رای گذاشته شود، بنابراین هنوز هم باب سپردن این بخش از مسئولیت ها به وزارت جهاد کشاورزی به طور کامل بسته نشده، اما انتظار می رود این کار به شکلی مطرح و ومورد بررسی و تائید قرار گیرد که بتوان امیدوار بود مردم و بازار کشور دچار مشکل نشوند.

به خصوص اینکه ورود وزارت جهاد کشاورزی صرفا به تنظیم بازار نهاده های دامی تاکنون نابسامانی هایی را در بازار این اقلام رقم زده و هم اکنون قیمت یک قلم کالا که به شکل مصوب ۲۷۰۰ تومان بوده اکنون در بازار آزاد به ۱۵۵۰۰ تومان رسیده است.

وزارت صمت وظیفه تنظیم بازار را برعهده دارد

جعفر قادرى،عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در خصوص تنظیم بازار کالای اساسی به خبرنگار ما گفت: تنظیم بازار کالا به عهده وزارت صمت است از گذشته تا به امروز این وظیفه وزارت صمت بود که قیمت ها را کنترل کنند. از طرفی هم جهاد کشاورزی قصد دارد تا محصولات مرتبط به حوزه خودش را مدیریت کند واین امر باعث بلاتکلیفی بین این دو وزارتخانه شده است.

عدم تنظیم بازار بهانه ای برای احیای وزارت بازرگانی

وی در ادامه درباره تلاش دولت برای احیای وزارت بازرگانی به خاطر تنظیم بازار اظهار داشت: دولت تمام تلاشش را برای احیای وزارت بازرگانی کرد تا تنظیم بازار توسط وزارت بازرگانی صورت گیرد اما مجلس گذشته و مجلس حا اعتقادی به وزارت بازرگانی ندارند و به نظر نمایندگان تسعه تشکیلات در حال حاضر نیازی نیست و تنظیم بازار باید به عهده وزارت صمت باشد. از طرفی تاوان درگیری دو وزارتخانه را مردم پرداخت می کنند چرا که با این دعوای دولتی ها عملا کاری انجام نمی شود.

این نماینده درباره وزارت صمت نیز گفت: با آمدن وزیر صمت مشکلات این وزارتخانه همچنان به قوت خود باقیست اما از بلاتکلیفی در گذشته داشته است خارج شده است.

چهارچوب های کاری وزارتخانه ها مشخص است

جعفر قادری در خصوص چهارچوب های وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی نیز افزود: چهارچوب هر کدام از وزارتخانه ها تعریف شده است و وقتی صادر کننده کالای اساسی و کالاهای تعریف شده مانند خودرو و.. نیازی به مجوز بانک مرکزی ندارد و وزارت صمت مستقیم ناظر صادرات کالای اساسی هستند و می تواند تنظیم بازار و واردات کالاهای اساسی را کنترل کند.

اختلاف درون دولت مشکلات را زیاد کرد

وی در ادامه افزود: هماهنگی های اقتصادی بین وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی به عهده معاون اقتصادی رییس جمهور است که این اختلافات نشان می دهد که معاونین وزارت اقتصادی رییس جمهور تلاشی برای حل این اختلافات انجام نمی دهند و این دعوای بین وزارتخانه ها و بانک مرکزی باعث شده تا مسوولین پاسخگوی مشکلات اقتصادی نباشند چرا که مسوولیت را کسی برعهده نمی گیرد.

این نماینده نماینده درباره حل اختلافات بین دو وزارت خانه و بانک مرکزی اظهار داشت: اگر هماهنگی بین مسوولان دولتی وجود داشته باشد بازارها کنترل می گردد و این معاون اقتصادی رییس جمهور است که باید اختلاف بین وزارتخانه ها را برطرف سازد تا مشکلات مردم کم شود اما تاکنون که مسوولین دولتی با اختلاف پاسخگو نیستند.

جعفر قادری در پایان درخصوص حل مشکلات اقتصادی گفت:  در کل تنظیم بازار به عهده وزارت صمت است اما جهاد کشاورزی هم می توان با هماهنگی وزارت صمت بخشی از این تنظیم بازار را برعهده بگیرد اما با اختلاف نمی توان مشکلی را حل کرد