افزایش هزینه‌های زندگی به دلیل جهش ارزی و نرخ تورم بالا و بیکاری ناشی از کرونا، وضعیت معیشتی خانوارهای دهک‌های پایین درآمدی را با مشکل روبه‌رو کرده است. بنابراین اتخاذ سیاست‌های حمایتی و حفظ رفاه افراد شاغل و بیکار از مهم‌ترین اولویت‌های سیاستی کشور است. از سوی دیگر یکی از چالش‌های کنونی بازار کار این است که در حال حاضر جمع کثیری از شاغلان در تامین نیازهای اساسی و حداقل معیشت دچار مشکل هستند. به عبارت دیگر هرچند این افراد بر اساس محاسبات بازار کار، شاغل به‌حساب می‌آیند اما در امرارمعاش تفاوتی با یک فرد بیکار ندارند و نیازمند توجه و حمایت هستند.

مونا رمضانپور/بررسی وضعیت افراد فقیر کشور نشان می‌دهد که حدود ۵۹ درصد فقرا شاغل، پنج درصد از فقرا بیکار، ۳۰ درصد از فقرا دارای درآمد بدون کار یا بازنشسته، دو درصد خانه‌دار و سه درصد سایر افراد هستند.

این شواهد نشان می‌دهد که داشتن شغل لزوماً به معنی تامین معیشت افراد نیست. بررسی وضعیت شاغلان نیازمند حمایت، نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلایل این رویداد می‌تواند موارد زیر باشد:

سقوط شاغلان زیر خط فقر

علی قنبری، کارشناس اقتصادی در خصوص شاغلان فقیر پدیده ای که این روزها با آن مواجه هستیم به خبرنگار ما گفت: این امر به دلیل این است که حداقل دستمزدها پایین است و کفاف زندگی مردم را نمی دهد و شاغلان نیز به زیر خط فقر سقوط می کنند باید به دنبال راهکاری باشیم که مردم از خط متوسط به زیر خط فقر سقوط نکنند.

وی دلایل این سقوط را اینگونه بیان کرد: افزایش تورم ،کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا سفره های مردم کوچک شود و طبقه متوسط نیز در وضعیت هشدار قرار گیرندو جامعه به دو طبقه فقیر و غنی تقسیم شود این روند اگر ادامه دار باشد به توسعه کشور لطمه وارد خواهد کرد چرا که توسعه هرکشور در دست اقشار متوسط جامعه صورت می گیرد بنابراین با نابودی طبقه متوسط می توان گفت توسعه کشور هم نابود خواهد شد.

مهار تورم راهکار اساسی برای نگاه داشتن طبقه متوسط

این کارشناس اقتصادی در ادمه از راهکارهای مهار نابودی طبقه متوسط گفت: برای اینکه طبقه متوسط ازبین نرود باید رشد نقدینگی ، تورم در جامعه کنترل شود و از سوی نرخ رشد اقتصادی نیز افزایش پیدا کند و همچنین باید تولید رد کشور جان بگیرد از سوی سرمایه گذار خارجی را ترغیب کنیم تا در کشور سرمایه گذاری کند شاید این ها باعث شود تا طبقه متوسط در جامعه نابود نشود و از سوی توسعه نیز صورت گیرد.

وی در پاسخ به اینکه این راهکارها برای یک دوره ریاست جمهوری امکان پذیر نیست گفت: با برنامه ریزی همه اتفاقات امکان پذیر خواهد بود برنامه های توسعه ۵ ساله می تواند راهکاری باشد برای خروج از وضعیت موجود اما برنامه های بلند مدت در کشور پاسخگو نیست چرا که هر رییس جمهوری که می آید آن برنامه را ادامه نمی دهد مانند برنامه ۲۰ ساله دوره خاتمی که با شکست رو به رو شد البته این شکست به دلیل تحریم ها؛ اف ای تی اف و برجام است که این برنامه های اقتصادی را برهم زده است اگر هم این برنامه ها ادامه داشته باشد توسعه در کشور خواهد مرد.

علی قنبری در بخش پایانی مصاحبه خود از پیشرفت اقتصادی گفت: پیشرفت اقتصادی بدون تعامل صورت نخواهد گرفت متاسفانه دید برخی ها این است که کل دنیا جاسوس هستند و نباید با آنها مبادله داشته باشیم در صورتی که چنین نیست ما برای توسعه و فرار از فقر گسترده نیاز داریم تا با دیگر کشورها مبادله داشته باشیم بهترین راهکار برای فرار از فقر این است که دیدگاهمان را نسبت به دنیا تغییر دهیم.