حتی با نگاه بدبینی هم نمی توان گفت متغیرهای بنیادی اقتصاد ایران در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ وضعیت بدتری پیدا کرده اند. پس چرا در اولین ماه سال ۱۴۰۱ شاهد التهاب در بازارهای مختلف هستیم؟

به باور نگارنده بخش عمده ای از ماجرا به قدرت فوق العاده و انکار ناپذیر انتظارات تورمی کارگزاران اقتصادی کشور باز می گردد.

▫️در شرایط فعلی عناصر تاثیر گذار بر شعله ور شدن انتظارات تورمی کارگزاران اقتصادی کشور متنوع تر و وزن آن بیشتر از نوع پیش نگر مبتنی بر رصد وضعیت فعلی موثر بر آینده است.

▫️به نظر می رسد در میان عناصر تاثیر گذار بر شعله ور شدن انتظارات تورمی کارگزاران اقتصادی کشور، دو مورد فرسایشی شدن مذاکرات هسته ای و افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها سهم بیشتری دارند.

▫️به نظر می رسد دولت برای کنترل التهابات اخیر در بازارها برای بازه زمانی کاملاً کوتاه مدت نیازمند دو اقدام فوری است.

۱⃣ مداخله فعالانه تر بانک مرکزی در بازار ارز و مهار افزایش قیمت ارز در بازار آزاد و تثبیت نسبی آن در اطراف ۲۵ هزار تومان گام اول است.

۲⃣ پرهیز نمودن جدی اعضای تیم اقتصادی دولت سیزدهم از موضع گیری های متناقض، ابهام آفرین و غیر اصولی پیرامون کنترل قیمت ها نیز گام دوم است.

◻️ با این همه لازم بود تیم اقتصادی دولت محترم همزمانی فرسایشی شدن و کندی روند مذاکرات هسته ای و التهابات فصلی ادواری ابتدای سال در اقتصاد ایران را از پیش مورد ملاحظه و انتظارات تورمی کارگزاران اقتصادی کشور را تا حدودی مدیریت می کرد.

  • نویسنده : دکتر عباس علوی راد