پاییز امسال علاوه بر درگیری با ویروس کرونا به دنبال سرد شدن هوا و افزایش تعداد پرندگان مهاجر در زیستگاه‌ها و تالاب‌ها خطر انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان‌ همچنان وجود دارد.

هر ساله با مهاجرت پرندگان مهاجر از مناطق گرمسیر به مناطق سردسیر کشورهای مختلف بیماری آنفلوانزای فوق حاد مشاهده می‌شود. شیوع این بیماری می‌تواند خسارات اقتصادی شدید و اثرات جبران ناپذیری بر سلامت عمومی به همراه داشته باشد.

سرما، گرما، کمبود غذا و تغییر یا تخریب زیستگاه از دلایل اصلی کوچ پرندگان مهاجر است. در کشور ما نیز زیستگاه‌های بسیاری برای میزبانی از پرندگان مهاجر وجود دارد که از جمله آن تالاب میقان است که در فصل هزار رنگ پاییز پذیرای پرندگان مهاجر بسیاری از سرزمین سیبری و نقاط سردسیر شمال آسیا به سمت تالاب میقان اراک است.

سه سال قبل این مهاجران با خود ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را به همراه آوردند که موجب شیوع این بیماری در تعدادی از مراکز پرورش طیور استان و برجای ماندن تلفات و خسارات مالی شد.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نیز هست که همین مساله ضرورت رصد وضعیت زیستگاه تالاب میقان به عنوان میزبان پرندگان مهاجر در فصل پاییز را دو چندان می‌کند.

به منظور کنترل این بیماری‌ها و وضعیت شیوع آنها در صورت بروز، سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت از محیط زیست متولی و مسئول هستند حال دامپزشکی به منظور کنترل این بیماری‌ها رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی و توجه ویژه به هشدارهای بهداشتی را در کاهش بروز و شیوع مؤثر دانسته، چرا که با عدم رعایت ضوابط بهداشتی مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان با تهدید تلفات طیور و برجای ماندن خسارات سنگین روبرو هستند، خبرنگار مهر در این خصوص با مسئولین استان به گفتگو پرداخته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل مهاجرت پرندگان به تالاب میقان بحث تشدید مراقبت‌ها در زیستگاه‌های پرندگان با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مورد توجه قرار دارد و همچنین پایش در کشتارگاه‌های صنعتی، مرغ داری‌ها و طیور روستایی سطح استان به ویژه در نقاط اطراف این تالاب، در حال انجام است.

فعال شدن ۱۳ گروه پایش و مراقبت آنفولانزای فوق حاد پرندگان

محسن شانقی ادامه داد: ۱۳ گروه پایش و مراقبت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های پرندگان، مرغداری‌های صنعتی و سنتی در این استان فعال شده است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون ۸۳۹ مورد بازدید از واحدهای صنعتی، یک هزار و ۷۷۵ مورد واحد پرورش طیور روستایی، ۶۴ مورد مرکز عرضه پرندگان، ۱۰۸ مورد زیستگاه‌های پرندگان و ۲۰۵ مورد بازدید از کشتارگاه‌های استان انجام شده است.

انجام چندین نمونه برداری پایش بیماری آنفلوانزا در استان مرکزی

شانقی به یک هزار و ۳۸۳ مورد نمونه برداری سرمی، سه هزار و ۳۹۴ مورد نمونه برداری بافتی و سواپ و ۱۴۷ مورد آزمایش مولکولی تشخیص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این بازدیدها از مراکز تولید، عرضه و نگهداری طیور استان مرکزی اشاره کرد.

به گفته وی با انجام این قبیل اقدامات موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: یک میلیون و ۸۵۴ هزار و ۹۲۶ قطعه طیور در واحدهای مرغ تخم‌گذار استان علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ایمن سازی شده است.

ذخیره سازی کافی واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان

وی ادامه داد: واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اکنون به میزان لازم در استان مرکزی ذخیره سازی شده و مشکلی در راستای تأمین واکسن مورد نیاز واحدهای پرورش مرغ تخم‌گذار در استان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به استان برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیاز است تولیدکنندگان طیور صنعتی و سنتی استان، کنترل تردد رفت و آمد به مرغداری، رعایت اقدامات بهداشتی، انجام ضدعفونی محوطه و اطراف مرغداری‌ها ۲ بار در هفته، ضد عفونی مواد، لوازم و تجهیزات و جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز و بومی به داخل واحدهای مرغداری را در دستور کار خود قرار داده و جابه جایی و نقل و انتقال طیور زنده را با مجوز اداره‌های دامپزشکی شهرستان‌ها انجام دهند.

استقرار اکیپ‌های محیط زیست در زیستگاه‌های پرندگان

در ادامه فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد،: تاکنون هشت هزار قطعه درنا به تالاب میقان مهاجرت کردند که اغلب از سیبری برای زمستان گذرانی به این منطقه می آیند.

عباس جودکی ادامه داد: علاوه بر درناها پرندگان کنار آبزی نیز در این منطقه وجود دارند و خوشبختانه تاکنون هیچ نوع بیماری در تالاب میقان نشده است.

وی افزود: با توجه به پایش چند روز اخیر وضعیت تالاب و حاشیه‌های آن تاکنون هیچ نوع تلفاتی در پرندگان مشاهده نشده است.

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان مرکزی افزود: این پایش ها به طور مشترک با همکاری اداره کل دامپزشکی است یا در کل مناطق گشت کنترل مستقر است. پاسگاه محیط بانی داود آباد از سال گذشته تاکنون هرروز گشت و کنترل حاشیه تالاب را انجام می‌دهد.

به گفته جودکی در صورت مشاهده لاشه پرندگان، این لاشه‌ها به شهر منتقل نمی‌شود، بلکه سریعاً به اداره دامپزشکی اطلاع داده می‌شود که اکیپ این اداره در محل حضور یافته و نمونه برداری انجام می‌دهد تا بتوان عامل مرگ را تشخیص داد.

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان مرکزی گفت: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ خوشبختانه تلفاتی در خصوص آنفلوآنزا در تالاب میقان و زیستگاه‌های پرندگان استان شاهد نبودیم.

وی تاکید کرد: با توجه به هشدارهای سازمان دامپزشکی امسال احتمال گسترش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد در این راستا پایش مستمر روزانه در زیستگاه‌های پرندگان مهاجر استان انجام می‌شود.

پیرو این موضوع و خطرات احتمالی این ویروس در پرندگان بنا به دستور استاندار مرکزی قرار است کمیته‌ای با حضور مسیولین مربوطه هرچه سریع‌تر تشکیل شود.

به گزارش مهر، به منظور جلوگیری از هر نوع خسارت احتمالی در طیور استان ضوابط بهداشتی اعلام شده از سوی دامپزشکی باید جدی گرفته شود و هر گونه تلفات غیر عادی طیور را بلافاصله گزارش دهند.